Gå til innhold

Drikker dere like mye? (du og mannen/sambo)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal på fest i kveld og som alltid begynner små diskusjonen når vi er på butikken. Jeg drikker mer enn mannen min og han klager/kommenterer alltid hvor mye drikke jeg kjøper. I kveld skal vi ta en øl på vors før vi skal på felles festog ut. Jeg liker ikke øl så kjøper rusbrus, og nå kjøpte jeg 5 stk. Vi har også sprit men jeg drikker helst ikke så mye av det eller. Så mine 5 rusbrus skal holde på vors og på middag og festen videre. Jeg drikker kanskje en drink i tillegg til dette.

Syns dere det er er for mye? Han syns tydeligvis det.. Vi er faktisk ganske forskjellig på dette og han begrunner klaginga si med at jeg blir kranglete i fylla. Jeg mener jeg blir sur fordi han fortsetter å kommentere meg når vi kommer ut. Jeg er alltid (stort sett) såpass ved mine fulle fem at ejg vet da hvor jeg er, hva jeg gjør og kommer meg hjem sammen med han. Ingen som må bære meg eller noe sånn ille.

Er det flere som har dette problemet at dere er ulike når det gjelder alkoholinntak på fest? Jeg er lei av å bli kommentert fra han fra før vi begynner festen, men ser ikke hvordan vi skal få løst dette..

Forslag??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns ikke 5 rusbrus var mye når det er snakk om at dere skal på fest, men en ting syns jeg du skal ta til deg i det han sier: Dersom han oppfatter deg som kranglete osv. i forhold til inntaket ditt er egentlig det nok til at jeg ville ha redusert litt. Joda, du kan synes og mene alt du vil at du har kontroll og at du er så grei som bare det, men om du OPPFATTES som noe annet, så er det du som må gjøre noe med saken. Kan hende han ikke er den eneste som oppfatter deg sånn...og det må da være litt trist?... Hvis din væremåte - hvor ok den enn synes for deg - oppfattes som ugrei av de du er sammen med, hadde jeg tatt meg en liten runde i tenkeboksen selv i hvertfall.

Skrevet

Hmm... På forrige vorspiel kjøpte jeg en 6-pakning øl (0,33 l) + 4 rusbrus, og drakk opp alt før vi gikk ut, hvor jeg fortsatte med 5-6 baileys..=/ Godt jeg ikke er sammen med din mann, hehe!

Skrevet

Jeg synes mannen din er kjip. 5 rusbrus er da ingenting.

Hadde selv en (ille) periode hvor jeg gjerne drakk en helflaske vodka, på vors! Og så fortsatte på byen etterpå.

Jeg stod på beina, jeg kom meg hjem, jeg husket alt og hadde det veldig moro. (hel til dagen derpå riktignok:p)

Hadde mannen min nektet meg å drikke det jeg drakk hadde jeg nok på trass ihvertfall drukket det!

Nå har vi begge moderert oss mye etter vi fikk bran, (egentlig før den tid faktisk) og vi drikker omtrent like mye begge to, ingen av oss drikker særlig med sprit.

Men er veldig glad i å kunne kose oss sammen og det er jo vanskelig dersom man skal sitte og vokte hva den andre drikker.

Skrevet

Går ut fra det er selvsagt men jeg drikker jo ingenting i disse dager da:p

*kikker ned på stor mage*

Skrevet

Jeg drikker myyye mer enn det til vanlig... mest vin da. Men ja.

Det var lite synes jeg for en voksenfest alene uten barn.. tar et par flasker vin jeg... iallefall.. har ikke helt telling på glassa ute,. men mer enn det du hadde der.

Skrevet

Hehe ja ikke sant=)

Nei altså vi er jo ofte ute med venner og vi har det alltid gøy og blir ikke uvenner. Danser og synger og skråler. Jeg er veldig sosial av meg og har det kjempegøy ute med venner=) Det er altså ingen andre enn han som har sagt han oppfatter meg som kranglete, men så er det også bare han jeg evt krangler med. Krangler og krangler. blir mest at han slenger en kommentar og jeg blir sur. Vi står ikke å roper til hverandre og er sinte ute. Det gidd jeg ikke. Og vi legger oss alltid sammen. Så ja jeg skulle sikkert tatt til meg litt men samtidig føler jeg det veldig urettferdig. Spesielt siden han nesten ikke liker å drikke til tider- hvis folk "maser" på at han skal bli med ut så blir han helt motsatt, da skal han ikke drikke og vil være sjåfør...

Nå høres han veldig kjedelig ut og han er ikke det, bare bestemt på at han ikke MÅ drikke fog hvertfall ikke hvis andre sier det..

Skrevet

Kor mye drikke samboeren din da? Kun den ene ølen hele kvelden???

Jeg og sambo drikker svært sjelden, så vi kommer aldri opp i sånn diskusjoner... hehe

Skrevet

Ja når vi kommer på byen tar jeg gjerne en drink eller to men er jo begrenset hvor mye man rekker å drikke ute.. kommer oss sjeldent ut før tolv også skal man jo danse også=)

Nei som jeg sa til han idag så er jeg lei av å være skamfull over at jeg drikker. Drikker ikke hver helg og nå skal vesla sove borte så trenger ikke å tenke på henne i morgen tidlig. Kjipt å krangle om slike ting. Men ejg blir utrolig glad når jeg er ute med venner og nyter godt drikke og da blir jeg så utrolig skuffa og sur når han slenger en kommentar ala "så full du er " eller "nå var du søt" (sagt i en meget sarkastisk tone).

Kvelden begynner jo ofte koselig med at vi skravler med andre og sammen og koser litt/danser litt .. og så kommer det en kommentar etterhvert..

Skrevet

nei det har jeg alltid holdt tellinga på gitt. Bryr meg liksom ikke om hvor mye han heller innpå. Han tåler jo selvsagt mye mer enn meg også så..

Skrevet

Syns ikkje det er så mykje, nei... Brukar å kjøpe 4-5 boxar øl når eg skal ut, og det blir nokre halvlitere ute i tillegg. Eg er berre i godt humør, har det kjekt, OG huskar alt:)

Trur kanskje det er kun mannen din som oppfattar deg som kranglete, pga at han MÅ kommentere kor mykje han syns du drikker. Dette vil jo påvirke måten du er overfor han, du blir nok lei av å høyre det når du vil ha det kjekt. Og det gjer at han oppfattar deg som kranglete:) Det er faktisk hans problem, han kan slutte å kommentere, og dermed vil han sikkert får det triveligare ute, han også:)

Skrevet

Hadde min sambo kommentert ka og kor mye eg drakk, hadde eg slutta å gå ut ilag med han...

Og 5 rusbrus er ikkje mye!

Har noen i slekta som blir ufysne etter bare å ha lukte på ølflaska... Men er jo ikkje alle som blir sånn...

Skrevet

Jeg synes du burde gå litt i deg selv... Det er kan jo være en grunn for at han "maser" om drikkingen din. Det kan jo ha skjedd episoder som har såret han veldig mye, mens du kanskje bagatelliserer dem fordi du mente ikke noe med det siden du var full.

Og siden du er så opptatt av å måle mengden på hvor mye du skal drikke allerede før du drar ut, vitner om at du kanskje ikke har så veldig sunt forhold til drikking. Du burde jo heller fokusere på at du skal ut og kose deg med venner, heller enn å tenkt på hvor mange rusbrus du skal drikke.

Skrevet

helt enig makken!! Det er akkurat det jeg mener også og spurte om vi kunne inngå et kompromiss om at han slutter å kommentere og jeg skal ikke bli kranglete, fordi det slipper jeg å bli når han ikke kommenterer. blir spennende å se hvordan dette går...

Skrevet

I utgangspunktet er det jo ikke my med 5 rusbrus da....kommer jo an på hvor mye en tåler selvsagt. Jeg drikker veldig skjelden og veldig lite, så 5 rusbrus hadde vært for mye for meg, hi hi:o)

Det er jo ikke greit når dette gjør at dere krangler - og det er sikkert ikke noe kjekt for han hvis han føler du blir kranglete i "fylla" heller....Jeg og min samboer er veldig forkjellig på dette også. Han drikker mye mer enn meg (men så drikker jeg så godt som ingenting da....så mye mer er jo ikke SÅ mye;o)). Vi går skjelden på fest sammen - jeg liker ikke når han drikker. Han blir ikke kranglete eller noe, vet ikke hvorfor jeg ikke liker det, men sånn er jeg bare....

Når han er ute eller på fest tar jeg med meg ungene til mamma og pappa og ligger, så jeg slipper å ligge våken å vente på ham;o) Ellers sover han hos en kompis el - det fungerer bra for oss:o)

Ser det litt fra hans side, jeg da - siden jeg er der selv - men må jo være slitsomt når kranglingen om dette begynner før dere kommer dere på festen...kanksje dere kan komme frem til et kompromiss på noen måte? At dere ikke fester sammen, eller at du kutter litt ned på drikkingen hvis det får ham til å føle seg sånn? Er det verd det hvis dere krangler om det?

Skrevet

altså før så tenkte jeg ikke over å måle hvor mye jeg skulle drikke, men det har faktisk blitt slik pga all kommenteringa. tenkte ikke over før jeg hvor mye jeg drakk men nå blir det veldig nøye. Og i dag har jeg kjøpt ekstra mye i forhold til det jeg pleier faktisk! så syns ikke du på bakgrunn av det kan si hva slags forhold jeg har til alkohol nei! Nå ble jeg faktisk litt provosert..

Skrevet

Nei det er jo ikke verdt det hvis det bare blir krangling om det.. men samtidig irrterer dette meg kraftig fordi jeg er veldig tolerant når han drikker alene. Da er jeg gjerne sjåfør hvis han vil (alltids noen hos meg og ser på film eller noe som kan passe vesla mens jeg henter han) og jeg har til dags dato ALDRI klagd på at han drikker for mye eller er full. Er ikke lenge siden at jeg var sjåfør for han ei natt han var ute med gutta og jeg kjørte han att og fram i to timer og kom hjem kl 4 om morgenen og stod opp kl 8 med vesla.. Det jeg mener med dette er at jeg føler jeg gir og gir og gjør det jeg kan for at han skal ha det gøy ute, så da syns jeg kanskje han kan godta at vi er forskjellige og eller i det minste gi meg en sjanse.. sånn som det er nå så ødelegger han litt av kosen og gleden ved at vi skal ut med å krangle om det før vi i det hele tatt er på vei ut..

dessuten blir det dessverre slik i lengden at jeg blir lei kommenteringen og trass drikker enda mer. dumt og barnslig JA jeg vet det men søren hell. Det er kjett å få slike kommentarer å nærmest føle seg som en alkoholiker ..

Skrevet

hehe takk gullo og det kan jo være fristende.. :P Men så syns jeg det er så kjett også hvis vi skal bli slik at vi ikke kan gå ut ilag. Jeg vil jo ut med han og danse med han og ha det moro- i lag med mannen min..

Skrevet

Jeg mener det er to sider av en sak, og synes det er rart at du kan sitte å dibbe å le av mannen din, og ikke prøve å se noe fra hans side, samtidig som du blir provosert med en gang noen ikke er helt enige med deg.

Du må regne med å få noen svar du ikke liker også, så lenge du spør.

Men hvis det er sånn at han ikke har noe verdens grunn til å klage, så hadde jeg ikke gidda å gått ut med ham. Da hadde jeg dratt aleine eller blitt hjemme.

Skrevet

pinky79: jeg ler ikke av mannen min men spør hva som er vanlig for andre. Jeg har også understreket at han ikke er kjedelig selv om det kan virke sånn nå på meg. Dessuten så trodde jeg at det var vanlig her inne og ta opp forhold og sambo/mannen for å høre med andre hvordan dem mener og gjør det i slike situasjoner.

Ja jeg skal tåle å få mange forskjellige svar, men at du kan antyde at jeg har et alkoholproblem- DET tåler jeg ikke.

Skrevet

Og det er slettes ikke slik at jeg bestemmer meg for før jeg skal ut hvor mye jeg skal drikke!

Skrevet

Nei, det er klart at det stiller seg litt annerledes når han drikker han også, og klager på at du drikker for mye...høres litt rart ut...det bør jo være likt for dere begge. Jeg svarte før jeg hadde lest alle innleggene - så jeg så for meg at han var litt sånn som meg, som aldri går ut og drikker veldig lite - blir litt annerledes hvis han går ut og drikker selv, men ikke unner deg det. Skjønner godt at du da drikker litt på "trass" selv om det nok ikke hjelper på situasjonen akkurat.

Har du prøvd å snakke med ham om dette når dere negge er edrue og ikke har fest på gang? Spørre hva som egentlig gjør at han oppfatter deg sånn når du drikker og om det kanskje ligger noe mer bak? Virker bare litt rart at han skal reagere sånn når han drikker og fester selv syns jeg...lykke til og håper dere koser dere i kveld uansett;o)

Skrevet

Nå har ikke jeg lest alle svarene,men fem rusbrus var ikke mye.

jeg drikker mer og oftere enn samboeren min. jeg tåler mer for jeg drikker oftere enn hva han gjør og jeg kan fint dra på fest med ei helflakse bacardi razz og komme hjem med null i flaska og allikavel vite hvem jeg er, hvor jeg er og gå for egen maskin.

mens en venninne av meg tar to drinker så må hun hjem.

men jeg drikker ikke sååå mye lenger for jeg vet at jeg blir ofte kranglete i fylla...og jeg går sjeldent ut lenger for jeg er fæl å havne i trøbbel når folk ypper seg...men fem rusbrus var ikke mye....men igjen, kommer jo ann på hvordan du blir...for venninna mi er fem rusbrus mye...for meg er det lite...

Skrevet

Jeg mente ikke at du var alkoholiker, det jeg mente var at du blir kanskje annerledes (som alle andre!) når du drikker, og at han reagerer på det.

Ingen i hele verden blir smartere av å drikke.

Skrevet

Trur eg forstår deg, fordi eg har opplevd litt det samme; ein som ikkje såg på sine feil, men kun det han oppfatta som mine. MEN det var faktisk hans oppførsel som var årsaken, og ikkje det eg gjorde:)

Håpar dokke begge kan få det kjekt:) Sei til han at du er villig til å ta litt hensyn(ikkje bli kranglete), MEN at då MÅ han love å ikkje kommentere. Sei også at det er eit forsøk for dokke begge for ein kveld:) Så kan dokke evaluere i etterkant:) Trur nok det kunne blitt ein fin kveld:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...