Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #1 Skrevet 15. mars 2008 Har en svigerinne som bruker dette på barna sine... hun kan f.eks. si "viss du ikke spiser opp maten din får du ormer i magen" eller "viss du ikke sover nå kommer stygge trollet å tar deg". De hat holdt på å si sånne ting om diverse ting helt siden jenta var 6 mnd! jeg syns det er hårreisende å skremme barn til å gjøre ting! disse tingene er kanskje uskyldige for oss voksne men for barnet kan det bli til seriøs angst for alt og alle!!! Bare jeg som syns dette?
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #2 Skrevet 15. mars 2008 oi, såpass til taktikk ja. jeg synes personlig at det blir å gå langt over streken da. er ikke rart små barn er redde for å være alene i mørket når man får høre fra foreldrene at det er troll i rommet osv. belønningstaktikken er jo også godt brukt da, men der blir ingen barn skremt. "spiser du opp maten nå, så skal du få....". da synes jeg heller om det som hjelpemiddel i barneoppdragelsen. belønningen trenger ikke å være godsaker osv.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #3 Skrevet 15. mars 2008 Jeg synes det er en dum taktikk for å si det rett ut!!! Det funker nok når barna er helt små, hun oppnår til en viss grad det hun var ute etter, pluss å skremme barna. Men barn er ikke dumme og før eller siden skjønner de at dama, for å si det "snilt" er full av skitprat. Denne taktikken er ikke særlig tillitsskapende for å si det sånn. Hun kaster tilliten som hun bør bygge opp rett på søppeldynga, og den tilliten hadde vært god å ha når ungene blir større! Tipper hun får en fin tid fremover når barna blir gamle nok til trasse henne i alt hun sier :-) de erfarer jo allerede nå at det ikke er hold i noe av det hun sier.....
*H* Skrevet 15. mars 2008 #5 Skrevet 15. mars 2008 UFF sånt hater jeg!! hvorfor skal man skremme dem da? kan vel heller snakke fornuftig til dem og fortelle dem hvorfor de skal spise og sove ut fra hva som er sant, og ikke skremme dem med løgner... uff.. barn vet jo ingenting fra før av; de er jo barn. så de tror jo gjerne det som blir sagt.. uansett hva. om det er realistisk eller ikke kan jo ikke de vurdere.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #6 Skrevet 16. mars 2008 Jeg er pedagog å mener dette er på gensen til mishandling. Kan gi barnet store traumer når det blir eldre og man gir barnet et negativt forhold til mat og søvn noe som er det viktigste vi trenger her i livet. Man skal ikke skremme barn og iallefall ikke lyve på den måten. Man gir barn en helt feil oppfatning av virkeligheten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå