Gå til innhold

tar dere folat mens dere prøver å bli gravide også?

Anbefalte innlegg

Skrevet

eller skal man bare ta det når man er blitt gravid? og hvilken type er den beste? har kjøpt colletts b vitamin med folat. er den ok?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det gjør jeg:) Man skal ta det når man prøver. Hvor mye folat er det i den du har? Det må være 0,4mg. Jeg tar folsyretabletter fra nycoplus jeg, som man får kjøpt i en liten glassboks.

Skrevet

Jeg tar også, den samme som dreamer;o)

Skrevet

ja tar det ja....er jo viktig at man tar mens man prøver også slik at den førstre mnd man ikke vet man er gravid enda så er det folat i kroppen...tar et kosttilskudd som het er GRAVID jeg....der er det all mineraler og vitaminer inkl 0,4 med folat.

Skrevet

Hei! Du bør ta folsyre (folat) mens du forsøker å bli gravid også. Dette fordi mange ganger vet ikke kvinnen at hun er gravid før hun er noen uker på vei, og da kan det være for sent å begynne med folat

dette har jeg hentet fra apotek1 sine sider:

"Folat (folsyre) er et vannløselig B-vitamin som er nødvendig for normal celledeling, og viktig for dannelsen av røde blodceller og proteiner. Mangel på folat under svangerskapet kan føre til ryggmargsbrokk og mangelfull utvikling av hjernen hos fosteret. Det anbefales å ta en tablett som inneholder 0,4 mg folat hver dag fra en måned før forventet befruktning, og i graviditetens første 2-3 måneder.

Nevralrøret formes i starten av svangerskapet. Det lukkes allerede 2-3 uker etter uteblitt menstruasjon og utvikler seg videre til hjerne og ryggmarg. Det anbefales derfor folattilskudd fra 1 måneds tid før mulig befruktning og 2-3 måneder ut i svangerskapet."

http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/graviditet_og_amming/folat

Når det gjelder om du kan ta colletts b vitamin med folat, så er jeg ikke sikkert på hvor mye folat den inneholder? Husk du skal ta 400 mcg, altså 0,4 mg daglig. Mange vitamintilskudd inneholder bare 0,2mg. Du kan jo se på boksen! Eller så selger alle apotek folsyre med riktig mengde (nycoplus folsyre)

Skrevet

Ja, jeg to fra prevent først, men når den gikk ut av produksjon, ble jeg anbefalt ett kosttilskudd som heter " gravid" Inneholder alle nødvendige vitaminer og mineraler for de som prøver og i første trimester, Fåes på apoteket. I tillegg ble jeg anbefalt ren omega- 3 ( ikke tilsatt noe vitaminer for da ble det for mye i forhold til det andre tilskuddet:-)

Skrevet

har ikke boksen her, men tror det stod noe med 200.. er vel 0,2 det da? å da er vel det litt lite...

jeg ble gravid mens jeg gikk på p piller sist, så har ingen anelse om hvor lang tid det vil ta nå når vi faktisk prøver. men der er vel lurt å begynne å ta riktig mengde folat med en gang da hvertfall!

Skrevet

200mcg (mikrogram) er 0,2 mg ja, og da er det for lite:) Du kan jo kjøpe nycoplus gravid da, den inneholder alle nødvendige vitaminer og mineraler og folsyre i riktig mengde. Men blir litt dyrt hvis man prøver en stund (er 60 tabletter i esken, og du skal ta 2 tabletter daglig-holder jo bare en mnd) Nycoplus folsyre inneholder riktig mengde, er ikke så dyr, og holder til ca 3 mnd:)

Skrevet

Ja jeg tar folat, omega3 og astaksin:-)

Skrevet

Jeg tar også folat :-) Men hva er astaksin??

Skrevet

Jeg tar B-vitaminer med folat og multivitaminer. Jeg satser på at det som evt ikke er nok av folat i dem får jeg i meg via kosten. -Damene måtte da få i seg det de trengte før alle tablettene ble oppfunnet og...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...