Gå til innhold

Barn + karriere = ???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan man være god på begge deler. Jeg begynner i ny jobb om 4 uker. Skal ha personalansvar og har virkelig muligheter for å komme meg opp og fram dersom jeg legger sjela mi i det. Har alltid ønsket å jobbe med noe som er utfordrende og spennende og som får fram det beste i meg. Samtidig har jeg en fantastisk sønn på 22 mnd som legger seg kl 1900 hver eneste dag. Setter stor pris på de stakkars 2,5 timene vi har sammen hver ettermiddag, og nekter å gi slipp på dem. Skal nevnes at jeg har en fantastisk samboer også, men han er oppe litt lenger da.

Hvordan i alle dager skal jeg få til dette når jeg egentlig kun kan jobbe 08 til 16 og har kvelder og helger som hellige. Kan sikkert jobbe litt etter 1900, men tror ikke det er noe særlig jeg kan gjøre på den tiden av døgnet.

Er det noen fantastiske mammaer her som også er fantastiske karrierekvinner og saboere/koner? Trenger tips om hvordan bli best i alt :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Om jeg er en fantastisk karriærekvinne er nok ikke heelt sikkert, men har også lederansvar og fulle dager. Jeg har jobbet der i i 9 mnd og trives veldig godt. Finner det litt vanskelig å kombinere jobb og familie til tider og noen dager er kun fylt med dårlig samvittighet over tid som ikke blir brukt på familien.

Likevel er det en kjempegivende jobb som jeg trives i. Jeg har fått ordnet det sånn at jeg starter tidligere (kl 7) og kan dermed reise hjem tidligere og bruke mer tid med ungen. Om det er noe arbeid som må gjøres etter arbeidstid tar jeg det etter soveetid.

Likevel er det virkig å kunne legge jobben på jobben og ikke "ta den med hjem."

Om du ikke klarer å utføre arbeidsoppgavene dine i arbeidstiden er det kanskje for mye jobb på deg som du kan delegere til andre?

Husk også at første tiden vil du kanskje føle det er et hav av arbeid og det ser uoverkommelig ut. Men hold ut et par tre uker så skal du se at når rutinene kommer inn så går det lettere. :-)

Håper du får det kjempefint i ny jobb. :-)

Skrevet

Tusen takk.

Jeg er kjempe spent og gleder meg masse, Samtidig er jeg som du også sier litt redd for å ikke strekke til på alle fronter.

Skrevet

Ja, men det tror jeg vi føler uansett.. Jeg har en kjempesnill sjef som lar meg jobbe inn og avspasere enkelte dager. Har allerede gått ut i påskeferie og jobbet ikke romjul. Men da er innsatsen på jobb også hundre prosent.

Man kan jo aldri vite før man har startet i jobben uansett, så se det an hvordan løsningers om kan være aktuelle for deg.

De fleste sjefer vet jo i dag at det å kombinere jobb/familie er en utfordring for de aller fleste.

Skrevet

Jeg tror oppskriften ligger i å være mest mulig effektiv på dagtid. 100% fokus på jobb når man er på jobb. Når man starter i ny jobb er det viktig å ikke legge opp til lange dager i starten, for det er verre å begynne å arbeide mindre dersom man har lagt lista høyt fra starten.

Jeg jobber litt på kveldstid når ungene har lagt seg, samt ofte om søndagskveldene for å planlegge neste uke. Jeg hadde en jobb før, der jeg reiste mye og jeg var verdsatt for å være tilgjengelig døgnet rundt. Det har jeg ikke lagt opp til i dan nye jobben. Likevel har jeg gode resultater og føler jeg gjør en god jobb:-)

Nå skal det sies at mini her legger seg kl. 20, så jeg har en time lengre sammen med han hver dag...og likeså en time mindre på å være husmor og karrierekvinne;-) Det er husarbeidet som kommer sist på prioriteringslista her i gården, men det kjenner jeg at jeg bryr meg fint lite om.

Skrevet

Et tips er at du og mannen din kan ha en dag hver i uka hvor dere jobber litt lenger (hvis mannen din også har behov for det da). Da kan f.eks. tirsdager være pappa-dag hvor sønnen din og pappa gjør noe hyggelig sammen så blir du litt lenger på jobb. Og torsdager kan være mamma-dag hvor du og sønnen din gjør noe gøy mens far jobber lenger..

Skrevet

hei !

kjørte løpet noen år som alenemor med karriere. ( til jeg fikk nok og skifta jobb ;-)

Gøy en stund og vet at jeg kan ... ergo godt å ha en roligere stilling nå

;-)

Jeg hadde en bhg barn som er morgenfugl-derfor sto jeg også opp tidlig ( ingen dårlig samvittighet for vekking og ut mørke kalde morgener..). spiste og lekte litt fra halv seks og dro 0640 til bhg så vi var der når den åpne 0700.. så på jobb, dro tidlig fra jobb ( ca 15-1530) siden jeg kom tidlig og fikk ettermiddagstimene sammen. Når han var i seng satt jeg med forberedelser og ting som det var greit å ta med hjem et par tre timer etter behov.

Jobbet så lenge den kvelden i uka som faren hentet ( før samværet var i orden stilte en snill bestefar opp og hadde "kosetid" en kveld i uka).

I pressede perioder jobbet jeg også noe de helgene barnet var hos faren ( annenhver helg).

Fikk etterhvert et godt samarbeid med barnefar slik at vi avtalte ukessamværet for noen uker av gangen- det kunne dermed tilpasses slik at det passet med tjenestereiser etc. Likeså stillte besteforeldre opp innimellom en ettermiddag/kveld i uka slik at jeg reelt hadde to "kvelder/netter" om nødvendig til reising ( var mye rundt i landet + div EØS land..).

Ungen storkoste seg, jeg var nøye med "tidlig til sengs " på hotell turer for å komme mer uthvilt hjem enn jeg dro- min forusettning for å kunne forsvare å reise forsåvidt mye.

Det gode med å ikke reise er at jeg nå har masse egentid til trening og venner !

( nedprioritert disse årene)

Skrevet

Jeg starter dagen tidlig, og kan godt være på jobb kl 6 de dagene mannen min er hjemme eller det er han som leverer hos dagmamma. Ettermiddagene er hellige, når jeg må trå til ekstra skjer det helst tidlig om morgenen, eller etter leggetid. Til nøds kan jeg ta en arbeidsøkt før familien står opp i helgene.

Skrevet

3 jobb-råd:

Råd nr. 1 - skaff deg en bunnsolid avtale som sier hvor mye du skal jobbe per uke og som forteller hvorvidt overtid gir rett til avspasering eller ekstra lønn. Uten skriftlig avtale kommer du til å ende opp som taperen.

Råd nr. 2 - Du må få respekt hos de andre ansatte. Hvis du går kl. 16 og alle andre sitter til kl. 18, så vil det bli vanskelig.

Råd nr. 3 - Du må vise deg som en god sjef overfor dine overordnede. Se på helheten og finn ut hva som bør forbedres på sikt. Skaff ØKONOMISKE resultater relativt fort, da blir du verdifull.

Så over til mamma-rådene:

1. Sett av tidspunkter hver dag der du har "avtale" med barna dine, F.eks. fra kl. 18 - 19. Denne timen er hellig, og da skal all fokus være på dem. Resten av tiden dere har sammen kan gjerne være mer eller mindre sløv, bare du har noe tid hver dag som er barnas. Hvis ikke er det lett å distansere seg rett og slett fordi man er for sliten til å orke å bruke tiden på ungene.

2. Ta med barna på alt du må få gjort. Lær dem opp fra de er bittesmå til å hjelpe til med alt du holder på med. På den måten får du gjort unna det som må gjøres, og samtidig ha det gøy med ungene. F.eks. det å vaske tøy. Hvis du ikke får gjort det hoper det seg opp og man blir sliten mentalt. Da yter man dårligere både på jobb og hjemme. Men om man gjør det, og samtidig får hjelp av poden til å sortere, så blir det plutselig dobbelt så moro og man får tid med ungene samtidig som pliktene går unna.

3. Tren og lev sunt! Om du skal orke å være tilstede de 2-3 timene daglig, så må du ha overskudd. Sove nok, spise nok, spise sunt, trene 3 ganger i uken og få nok vitaminer. Naziliv.... Men det å kose seg er selvsagt også lov. Belønninger er veldig sunt for sjelen. :-)

Skrevet

Tusen takk til alle svar. Deilig å se at det er mulig. Jeg gleder meg masse til jobb bytte, og skal legge meg i selen for å få det til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...