Gjest Skrevet 14. mars 2008 #1 Skrevet 14. mars 2008 Sønnen min på snart 2 år har mest sannsynlig kikhoste. Han hoster i anfall som varer opptil 1 time, da rekker han omtrent kun å trekke pusten før neste hostekule kommer, han hoster til han brekker seg, men han har også kastet opp rundt 10 ganger i forbindelse med hoste. Hoste med forkjølelse begynte for ca 1 mnd. siden, men ga seg etter 4-5 dager, fikk så igjen hoste for 9-10 dager siden, som ga seg delvis, men de siste 3 dagene har hosten tatt helt av. Han hoster mest om natten men også mange anfall om dagen også, han blir jo utslitt etter et sånt anfall. Hadde 40 i feber i går, og 39 i dag. Var hos fastlege i stad, som mente det kunne være kikhoste, men at det ikke var noe hun kunne gjøre nå. Skulle ta blodprøver hos Fürst på mandag, mens legen ikke er tilbake før tirsdag etter påske, og kan da lese resultatet av prøven. Jeg synes det er horribelt at hun ikke kan gjøre noe før om over 1 uke. Er det virkelig ingen hjelp å få for å dempe de verste hostekulene ?
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #2 Skrevet 14. mars 2008 Pass på at han ikke blir redd, for det gjør det vanskeligere å trekke pusten. Trekker man ikke pusten skikkelig blir hosten værre. Prøv å minn ham på å puste inn når han får et anfall. I hvertfall mener jeg å huske at det hjalp (jeg fikk kikhoste som 14-åring). Men ellers ikke så mye som hjelper, men følg nøye med og ikke nøl med å dra til legevakta hvis du føler for det, for det er fort gjort å få bronkitt eller lungebetennelse som bivirkning.
❤ mamma til 2 ❤ Skrevet 14. mars 2008 #3 Skrevet 14. mars 2008 Hallo helse norge!!!!!!!!!!!!! du må da få hjelp fortere enn f...... der er da ikke noe gøy når småttisene er så syke. det må da være noe du kan få for å lette pusten hans. Ring legevakta du. si at han har mer feber enn han har og når du kommer inn ops febern er på vei ned, men den var 40 når dere dro
Ballongmage Skrevet 14. mars 2008 #4 Skrevet 14. mars 2008 Hun spurte etter noen som har peiling mamma til Kasper.. kikhoste må behandles før det har gått for lang tid. sikkert derfor de ikke kunne gjøre noe
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #5 Skrevet 14. mars 2008 Har lest litt på nettet og behandling med antibiotika er lite hensiktsmessig hvis det har gått for lang tid (1 mnd), men det er ikke sikkert at den forkjølelsen han hadde for 1 mnd. siden var begynnelsen på kikhosten men den som var for 9-10 dager siden. Han har jo fulgt vaksinasjonsprogrammet, så skjønner ikke hvordan han kan ha fått det.
❤ mamma til 2 ❤ Skrevet 14. mars 2008 #6 Skrevet 14. mars 2008 sorry da at jeg skrev det jeg skrev, veldig logisk at de ikke gjør noe før etter påske da når det må behandles lenge før det er påvist, har du mer peil eller meg kanskje?
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #7 Skrevet 14. mars 2008 Det som er med kikhoste er at vaksinen ikke gir mer enn 70% beskyttelse mot kikhoste eller noe sånt. Det er derfor man vaksinerer mot det tre ganger mens barna er under året for å beskytte dem mens de er aller mest sårbare (flere vaksiner = bedre beskyttelse). Jeg fikk også kikhoste til tross for vaksine. God bedring til ham da, ikke noe morsomt med de hosteanfallene.
Gjest Skrevet 15. mars 2008 #9 Skrevet 15. mars 2008 Stikker en tur på Volvat i dag. Men er det noen som vet om det er farlig for babyen i magen om jeg skulle blitt smittet ?
Mrs. X Skrevet 15. mars 2008 #10 Skrevet 15. mars 2008 Jeg vet ikke om det er uheldig for deg å få det. Men kikhoste er jo veldg smittsomt er det ikke? En kollega av meg ble sykemeldt i lang tid når hun fikk det for ikke å smitte andre....best å sjekke med lege.
Gjest Skrevet 15. mars 2008 #11 Skrevet 15. mars 2008 Jo, det er veldig smittsomt. Tenkte vi skulle sjekke oss (vi foreldre) i dag, hvis de har mulighet til det på Volvat. Synes det er rart ikke legen skrev ut antibiotika til han, det står på Folkehelseinstituttet at barn under 2 år som er smittet/eller kan være smittet skal ha antibiotika forebyggende. Greit de ikke skal ha for mye antibiotika, men dette er ganske så smittsomt. Er det meninga at vi skal sitte inne med han i 2 mnd. da ?
❤ mamma til 2 ❤ Skrevet 15. mars 2008 #12 Skrevet 15. mars 2008 hvordan gikk det i dag? fikk dere noe å hjelpe lille man med? synes det var rart at du ikke fikk noe i går når du var hos legen ettersom det er så farlig til barn under 2 år. Det var derfor jeg skrev at du måtte ta deg en tur på legevakten i går.
Gjest Skrevet 15. mars 2008 #13 Skrevet 15. mars 2008 Hei. Dro på Volvat i dag, fikk medisiner som om han skulle hatt det, men de får ikke svar på prøvene før etter påske. Legen synes det virket som han hadde det, men var ikke helt sikker. I Dag morges fikk han jo også øyekatarr så det ble øyedråper også. Stakkars lille. Håer medisinen hjelper.
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 15. mars 2008 #14 Skrevet 15. mars 2008 I bhg til sønnen er det flere som har hatt kikhoste.. Junior også - men det ble påvist såpass sent at det måtte bare gå sin gang.. Dem tok bare en prøve av nesa, qtips lignende sak opp i nesa. Kjapt og enkelt.. Blir det påvist kikhoste såpass tidlig at man kan sette i gang med medisner, så skal barnet holdes hjemme i 5 dager etter man starter kuren.. Ha det kjølig på rommet til sønnen din, gjør det lettere for han på natta..
Gjest Skrevet 15. mars 2008 #15 Skrevet 15. mars 2008 Såpass, ja. Vi vet ikke om det startet for 1 mnd. siden eller for litt under 2 uker siden, så derfor ville de sette i gang tiltak slik at han ikke skulle være smittefarlig. Tok test av nesen hans. Hvor lang tid gikk det før sønnen din ble bra ? Har det kjempe kaldt på rommet hans alltid, synes det er deilig syk eller frisk : )
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 15. mars 2008 #16 Skrevet 15. mars 2008 Han hostet lenge - hvor lang tid tja si det. For han hostet jo en uke nesten to, før vi tok han til legen - han ha hostet sånn tidligere og, og da ha vi bare fått beskjed om å gi hostesaft fra apoteket - så derfor drøyde vi legeturen såpass lenge.. Tok vell en mnd ca etter kikhosten var påvist..
Gjest Skrevet 15. mars 2008 #17 Skrevet 15. mars 2008 Ok. Forferdelig hoste det der, spesielt når han brekker seg eller kaster opp etterpå. Godt det er påskeferie så vi kan ta det helt med ro : )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå