mamma'n til ina og ada;o) Skrevet 14. mars 2008 #1 Skrevet 14. mars 2008 Når man selger en vare og er ærlig og forteller om alt som event. er galt med varen, men kjøper sier at det er ingen problem å fikse. Så etter en mnd begynner kjøper å skape seg og vil ha hevet kjøpet fordi det ikke ble som de hadde tenkt. Og vil selge videre men det går ikke. og da mener de at de taper alt på det og vil ha pengene sine tilbake.Hvis ikke så går de til politiet. Er dette lov eller?
Forandringfryder ♂♂♂ Skrevet 14. mars 2008 #2 Skrevet 14. mars 2008 Nei, så lenge varen "selges som den er" og selger opplyser om feil og mangler er kjøpet bindende. Det samme gjelder hvis selger er i god tro, og ikke vet om de evt feilene som viser seg å være. Har dere dette skriftlig (at varen ble solgt som den var)? hvis ikke blir det værre, da blir det ord mot ord... Det kommer man ofte ikke så langt med...
mamma'n til ina og ada;o) Skrevet 14. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. mars 2008 Vi skrev gudsjelov en liten kjøpe kontrakt hvor det står at varen selges som forehvist og med de feil og mangler som ble opplyst. Men da går det kanskje bra allikevel. Jeg sitter og griner, så lei meg er jeg.
Forandringfryder ♂♂♂ Skrevet 14. mars 2008 #4 Skrevet 14. mars 2008 I Norges lover står dette i paragraf 19 og 20: § 19. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg. (1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når (a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet, ( selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller © tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers. (2) Selges brukte ting på auksjon gjelder reglene i første ledd tilsvarende så langt de passer. § 20. Kjøperens onde tro, forundersøkelse m m. (1) Kjøperen kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet. (2) Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. (3) Reglene foran gjelder tilsvarende når kjøperen før kjøpet er gitt høve til å undersøke en prøve og mangelen angår en egenskap som skulle framgå av prøven.
Forandringfryder ♂♂♂ Skrevet 14. mars 2008 #5 Skrevet 14. mars 2008 Håper dette var til hjelp, trenger du hjelp til å tolke loven får du bare si ifra.) Lykke til!
mamma'n til ina og ada;o) Skrevet 14. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 14. mars 2008 Det var ikke helt lett å forstå, men det er litt lettere nå som jeg ser at ting står i lover og regler. Så jeg håper det ordner seg. Takk for hjelpen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå