beautiful Skrevet 14. mars 2008 #1 Skrevet 14. mars 2008 Har ei datter på 19 mnd som har hostet kraftig og tørt i 4-5dager nå, en del feber de første dagene, noe rennende nese i går og i dag. Har vært hos lege og det er ikke ronkitt eller lungebetennelse...mulig astma...men mistenker også kikhoste...Men hun er jo blitt vaksinert.. Noen som har opplevd dette med småbarn som også har fått vaksine?? Hvordan arter det seg evnt??
Maren - på overtid Skrevet 15. mars 2008 #3 Skrevet 15. mars 2008 De mistenkte det med min gutt da han var på samme alder. Men prøvene viste at det ikke var det. Konkluderte med astmaliknende symptomer - han hadde ikke riktige og mange nok symptomer på å definere det som ren astma. Hadde noen runder med falsk krupp. Det har blitt mindre og mindre etterhvert som han har vokst å luftveiene har blitt større. Nå er han 3,5 år og det er ihvertfall ett år siden forrige runde. Har "stygg" hoste når han blir forkjøla.
<3 coccinelle Skrevet 15. mars 2008 #4 Skrevet 15. mars 2008 Barn som har fått vaksine kan få kikhoste, men det er oftest litt større barn sånn rundt skolealder. Men mindre kan nok også få det. De planlegger å revaksinere 6-7 åringer nå tror jeg fordi kikhoste har tatt seg opp igjen i Norge de siste åra. Legen kan ta en halspensel som sendes in til PCR (genteknologisk undersøkelse). Vi undersøker slike prøver der jeg jobber. Av og til små "epidemier" i enkelte bygder/steder. Det er jo greit å ta en prøve, greit å vite om det er det ungene har. Mange leger er alt for treige med å få tatt prøver syns jeg. Hvorfor skal du gå og lure på om hun har kikhoste...?
zethaline Skrevet 15. mars 2008 #5 Skrevet 15. mars 2008 Om du har mistanke om at barnet ditt har kikhoste,så ikke gi deg før du får svar på hva det er..Da min datter fikk khoste sa legen at hun IKKE hadde det, men jeg var så sikker at jeg ga meg ikke.Men det gikk så langt at min datter måtte slutte å puste før de tok det alvorlig.Endte med at hun hostet i mndsvis,smitten fikk hun via skolen til storebroren sin.Min datter var da 20 mnd. Håper hun ikke har kikhoste;-) Lykke til og god bedring!!!
Gjest Skrevet 16. mars 2008 #6 Skrevet 16. mars 2008 Vi mistenker at sønnen vår på snart 2 år har det nå. Han har begynt på medisiner som om han skulle hatt det, men svar på prøven får vi ikke før etter påske. Broren min på 30 år har nettopp hatt det og det var etter at vi hadde vært der at mini ble så syk. Med kikhoste så blir man først syk med forkjølelse og hoste og etter 1-2 uker kommer denne kikhosten. Det merkes veldig godt. Går anfallsvis. Lillegutt kan hoste i 1 time i strekk hvor han kun rekker å hive i seg oksygen før han hoster igjen. Han brekker seg eller kaster opp. Ville ikke ventet men heller få sjekket barnet ditt. Kikhoste kan vare i 2-3 mnd. og uten behandling er de svært smittefarlige. Hvis de ikke får behandlingen tidlig nok er det ingen vits med behandling, da må det bare gå sin gang. Lykke til : )
Har 2 super-gutter :-) Skrevet 16. mars 2008 #7 Skrevet 16. mars 2008 hei, jeg hadde kikhoste selv da jeg gikk gravid med nr 1, ca 6mnder på vei, og det var helt grusomt. Det tok tid før de fant ut av det, først hostesaft, så antibiotika, så blodprøver for å finne ut av det, og da viste deg seg å være kikhoste. jeg ble faktisk sykemeldt resten av svangerskapet pga det, var helt søvnløs, og følte jeg hostes løs alt som var av innvendige organer og livmor osv... det verste var selve "kikingen", fikk jo ikke puste på innoverpust,... legen syntes det var veldig rart at jeg fikk det i en alder av 25...men hadde jo ikke blitt vaksinert siden jeg var baby så vidt jeg vet. Ja det var en slitsom tid, hosten varte vel mer eller mindre helt til fødselen, de måtte ta nye prøver for å konstaterer at jeg ikke ville være smittsom for babyen...og det var helt trygt.... Anbefaler deg sterkt til å stå på......... det kan vel ikke koste legene så meget å få tatt en blodprøve?? det er meget slitsomt med kikhoste
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå