*Rutletutt* Skrevet 14. mars 2008 #1 Skrevet 14. mars 2008 I følge hun som har skrevet dette innlegget i BT i dag, er dette visstnok ikke så uvanlig. Sønnen hennes la veldig dårlig på seg og gulpet og bæsjet mye - fikk bare beskjed på hs å amme mer...og mer....og mer - før hun gikk til legen og de ble innlagt...viste seg at babyen var allergisk mot mm - han tok ikke opp næring og ble syk av den - så hun måtte slutte å amme. Nå får han mme og vokser og trives. dette har jeg aldri hørt om....burde man ikke bli opplyst om dette på hs hvis en sliter med at babyen ikke legger godt på seg eller på annen måte ikke har det bra?
OsloMor Skrevet 14. mars 2008 #2 Skrevet 14. mars 2008 Holdte på å dø da jeg var liten, jeg var allergisk mot mm. Mamma ble omtrent tvunget til å amme meg. Helt til en legevenn av familen ba henne slutte med én gang, også bytte ut mm til mme. Ble frisk da, men var så tynn at du kunne se bena i hodet mitt.
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #3 Skrevet 14. mars 2008 Jo, det burde man, men hvis du tror noen i det norske helsevesenet noensinne kommer til å si noesomhelst som ikke lovpriser amming så tror jeg du venter forgjeves...
Kamomille Skrevet 14. mars 2008 #4 Skrevet 14. mars 2008 har aldri hørt on barn som er direkte allergisk mot morsmelken. Men det er jo noen barn som er hyperallergiske og reagerer på det meste av det mor spiser...
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #5 Skrevet 14. mars 2008 Generelt burde vel barn bli undersøkt om de ikke legger på seg til tross for at de klarer å die og mor har melk? Selvfølgelig kan man ikke forvente at for eksempel en helsesøster kan alt, men hvis man ikke kan hjelpe folk er det jo vanlig å henvise til noen som kan mer enn en selv ...
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #6 Skrevet 14. mars 2008 Jeg hørte om noen som hadde så kraftig allergi mot melkesukker at ikke engang det i morsmelken gikk bra.Vedkommende tålte bare en spesiell type laktoseredusert morsmelkerstatning. Det er jo veldig sjeldent, naturlig nok, så jeg skjønner godt at det ikke er noe en vanlig fastlege eller helsesøster tenker på, men man bør ta slike problemer foreldrene opplever på alvor og ikke bare gi beskjed om å amme mer ...
*Rutletutt* Skrevet 14. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 14. mars 2008 Ja, nettopp - hvorfor blir en ikke henvist videre til lege da, hvis det er sånn? har ikke inntrykk av at det skjer så ofte egentlig...?
*Rutletutt* Skrevet 14. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 14. mars 2008 Nå har jeg ikke artikkelen foran meg, men mener at det ikke hadde noe med melkesukker å gjøre i dette tilfelle - stod ikke noe om at babyen måtte ha spesial-mme....og i følge legen som stilte dioagnosen var det visst ikke så uvanlig...
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #9 Skrevet 14. mars 2008 Nei, jeg prøvde å få henvisning til en eller annen form for spesialist med sønnen vår fordi han fikk hard mage selv om jeg fullammet han. Helsestasjonen ga meg bare beskjed om at barn som fullammes ikke får hard mage, og at jeg ikke burde gi sviske eller lignende før han ble seks måneder. Nå tåler jo ikke gutten min mme heller da og han la godt på seg, så det er jo en litt annen problemstilling ... men han var virkelig mye plaget med magen sin i perioder, stakkar liten.
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #10 Skrevet 14. mars 2008 Hmm ... interessant. Jeg får prøve å få tak i artikkelen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå