☆Anonymia☆ Skrevet 14. mars 2008 #1 Skrevet 14. mars 2008 leste om en på småtroll som spør når man skal kontakte lege ved feber..eller hvor mange dager.. og ved 39.6 i feber ville flere ha kontaktet legevakta.. gutten min hadde 39.3 i feber i natt,og jeg tenkte ikke over å ringe legen engang,tenkte bare at han skulle få en stikkpille og mye vann... bør man kontakte lege om feberen er så høy??? han er 11 mnd...
Gjest Fløyelsgrøt og smørøyet Skrevet 14. mars 2008 #2 Skrevet 14. mars 2008 Kommer jo ann på allmentilstand. Jenta mi hadde 39,6 i feber ved tannfrembrudd og var i fin form ellers. ringte ingen
☆Anonymia☆ Skrevet 14. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. mars 2008 hvordan bør han være da ? allmenntilstand altså?
Medium fikk guttebass Skrevet 14. mars 2008 #4 Skrevet 14. mars 2008 Regelen er vel at man bør ringe lege om barnet har hatt høy feber (39-40-) i minst tre dager. Eller om almenntilstanden er veldig dårlig selvfølgelig.
Blue Lady Skrevet 14. mars 2008 #5 Skrevet 14. mars 2008 Hmm... trodde ikke man skulle kontakte lege før det var gått 3 dager med feber (over 38,5). Blir kanskje litt i overkant å ringe legen med en gang ungen har feber, såfremt den ikke er skyhøy da. 39,3 er ikke så høyt at jeg ville ringt noen, men hadde fulgt med i løpet av natta og gitt febernedsettende
kanutteogkruttet Skrevet 14. mars 2008 #6 Skrevet 14. mars 2008 Er feber så høy over ett par-tre dager så hadde jeg kontaktet lege. Også hvis barnet har godt synlig nedsatt allmenntilstand, og ikke vil ta til seg væske.
Gjest Fløyelsgrøt og smørøyet Skrevet 14. mars 2008 #7 Skrevet 14. mars 2008 hvis han virker skikkelig slapp og dårlig så hadde jeg vel blitt bekymra. men hadde ikke ringt før etter tre dager.
manonym Skrevet 14. mars 2008 #8 Skrevet 14. mars 2008 Nei, ikke med mindre han ikke drikker og tisser. Jeg fikk beskjed forrige gang jeg ringte legevakten pga høy feber, at det har ikke så mye å si hvor høy den blir så lenge de får nok væske i seg, og tisser. Gutten min har til vanlig høy temp. Da jeg var mindre så hadde jeg feber om jeg har den tempen som han har til vanlig. Så da får han ganske høy feber før han blir slapp og sånn. Stikkpille og vann som du sier!!=)
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #9 Skrevet 14. mars 2008 Jeg ringer ikke engang før hun har passert 40 og paracet ikke funker. (forutsatt grei allmenntilstand, men også om hun bare er "sjabby")
tomat15 Skrevet 14. mars 2008 #10 Skrevet 14. mars 2008 Mål feberen før og etter stikkpille. Har den ikke gått ned en halv grad etter stikkpillen kan du jo ta en telefon. Ellers vurderer man jo også almenn tilstanden. Har en på 22 mnd med 39,8 i feber som farter rundt og spiser bra. Virker ikke det minste plaget. Kun lett hoste og litt blank snørr. Han har fått paracet og sover rolig og godt.
☆Anonymia☆ Skrevet 14. mars 2008 Forfatter #11 Skrevet 14. mars 2008 ok..nei han har ikke så høy feber nå lenger,og han drikker fint,leker og smiler..ikke nå da...hehe..nå skal han sove..men gjør det ikke...grrr...
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #12 Skrevet 14. mars 2008 Jeg har gjort det samme som deg. Det er vanlig at barn får såpass høy feber, og så lenge det hjelper med stikkpille ser jeg ingen grunn til å kontakte lege. Er feberen derimot så høy i flere dager er saken en annen.
Mayken Skrevet 14. mars 2008 #13 Skrevet 14. mars 2008 Unger tåler som oftes feber veldig bra da, Ina har hatt masse feber. Ofte opp i 39,6 har ikke ringt noen så lenge hun har vært i grei form. Gitt febernedsettende og fristet med drikke som hun liker. Men har det var lenger enn 3 dager, har jeg ringt lege for å få tatt en crp og få sjekket henne ut litt nærmere.
☆Anonymia☆ Skrevet 14. mars 2008 Forfatter #14 Skrevet 14. mars 2008 ok..takk skal dere ha alle sammen..=) da vet jeg det.. han er helt fin ellers,utenom feber og hoste da.. så nå håper jeg han sovner,så får vi se utover natten...håper han sover fint inatt da,det gjorde han ikke natt til idag..
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 14. mars 2008 #15 Skrevet 14. mars 2008 Så lenge feberen går ned når du gir stikkpiller,ville ikke jeg ha kontaktet lege. Men når feberen er så høy bør du følge med han regelmessig gjennom natta. Helt riktig tenkt å gi han mye vann, det er kjempe viktig med nok væske (og får du ikke i han vann, så gi han noe annet, det viktigste er at barnet drikker)! Så lenge barnet ikke er svært redusert eller har feberkramper, er feber kun et tegn på at kroppen jobber med å bekjempe infeksjonen/viruset. På dagtid er det fint om gutten din får gå litt uten febernedsettende (om han ikke gir uttrykk for smerter eller ubehag), da får kroppen jobbet godt mot infeksjonen/viruset. Ikke noe moro når de små blir syke, men du får bare stå på! God bedring!
☆Anonymia☆ Skrevet 14. mars 2008 Forfatter #16 Skrevet 14. mars 2008 ja ok =) takk for svar =) han har heldigvis ikke så høy feber nå,håper han er på bedringens vei..=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå