Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk denne "diagnosen" på kontroll igår og har nå begynt på Duroferon. Flere i samme situasjon? Har vært svært trett og mye kvalm i det siste nå det kan kanskje være forklaringen. Hvordan var formen til dere andre med lavt jernlager før dere begynte på tilskudd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har veldig lavt jernmangel, så har gått på hemofer i mange mnd. jeg var veldig kvalm og trøtt, og fikk ofte sånn at det svartna for meg hvis jeg reiste meg for fort... men uansett! har som sagt tatt jerntabeletter i noen mnd, men nå er det lavt igjen! merkelig :P

Skrevet

Hemofer er ikke spesielt bra å ta hvis man har jernmangel når man er gravid.

Jeg var utrolig trøtt og utslitt da jeg fikk konstatert jernmangel, kunne sovne i sofaen sittende nesten, var ganske ekstremt.

Spiste først ferroret (tror det var det de heter), 3 tabeletter om dagen, men det er ganske sterkt, så ble så ufattelig dårlig i magen. Fikk så anbefalt et merke som heter Aminojern, og det er mildt mot magen, og taes bedre opp av kroppen enn vanlige jerntabletter. Kan absolutt anbefales:)

Skrevet

Jeg var totalt utslitt, hadde jernlager på 4 før jeg begynte på Duroferon (+ annet kosttilskudd). Etter mindre enn en uke begynte jeg å føle meg bedre, og etter tre uker var jernlageret oppe i 15! Endelig har jeg litt krefter og overskudd igjen :-)

Skrevet

Jeg og fikk denne diagnosen etter at jeg besvimte på jobb en dag. Fikk da undersøkt jernlageret som var på 8. Har på alle kontrollene hatt normal blodprosent(mellom 11 og 13). Nå går jeg på Duroferron 2 tabletter daglig, og skal på ny kontroll igjen om 4 uker. Er sliten, har vært det i lengre tid. Orker bare jobb, og så ligger jeg på sofaen til jeg legger meg i 21-tiden...håper at jeg kommer meg nå som grunnen til trøttheten sannsynligvis er funnet.

Skrevet

oi?? hvorfor er ikke hemofer bra å ta når man er gravid??

Skrevet

Hvor lav blodprosent hadde dere når dere fikk beskjednom å ta jern?

Skrevet

til dere som måtte begynne på jern. Hvor lav Hb hadde dere?

Skrevet

Anonym 00:26 her.

Jeg hadde hb på 12.2 selv om jernlageret var på 4 (har vært jevn på drøyt 12 hver gang jeg har målt i svangerskapet). Kanskje derfor det ikke ble oppdaget før. Fikk beskjed om å ta en tablett Duroferron per dag. Tok det i tre uker + spiste mye jernholdig mat og jernlageret hadde økt til 15. Fikk beskjed om å trappe ned til én tablett annenhver dag for at ikke hb skulle bli for høyt (pga fare for svangerskapsforgiftning, selv om jeg ikke har noen andre tegn på at jeg kommer til å få det). Hadde økt til 12.9. Denne behandlingen fikk jeg av lege på sykehuset.

Skrevet

I tilfelle det ble uklart: hb har vært jevnt på drøyt 12. Jernlageret hadde jeg ikke målt siden første kontroll.

Skrevet

Gått på jern nå i noen uker, og min hb bare synker og synker. Så nede på 9,2 . huff.. hva kan skje?

Skrevet

Sist jeg var på kontroll sa legen at hb var litt lav, 9,9, men sa ingenting om å ta jern.

Skrevet

Til to tette:

Ser at jeg formulerte meg litt feil.

Det er ikke farlig å ta hemofer, det er bare at det er så svakt at det ofte ikke taes godt nok opp av gravide. Når man er gravid, så trenger man noe som er sterkere og som taes bedre opp.

Jeg beklager at jeg forklarte det så dårlig, var ikke meningen å gjøre deg bekymret.

Skrevet

Hei hei..

Jeg var på kontroll igår og hb hadde gått ned fra 11 til 8. Oi sa legen, du må nok ta litt jern... Men hvor lang tid tar det før jeg kommer litt ovenpå igjen?!? Er jo trøtt og slapp hele tiden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...