Gå til innhold

Hodeomkrets under "normalen"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på en ekstra kontroll på sykehus pga hyppige kynnere. Tok da en ekstra UL og legen mente at hodeomkretsen lå - 12% under normalen. Magemålet var normalt, og alt så ellers normalt ut og alle målinger fine. Hun ville ha meg tilbake etter 14 dager for å se om fosteret fulgte kurven sin. Jeg har prøvd å finne ut av dette på nettet - men er usikker på hvor stort avviket skal være før det liksom er per def alvorlig? Blir jo litt usikker når det står i papirene UGIR og mistanke om patologi - hjelp! Legen var innvandrer, og vi slet litt med språknyanser, så jeg føler meg usikker på alvorsgraden. Min sønn hadde kun 31 cm omkrets da han ble født, og legen kommenterte da at det var ganske lite. Kan det rett og slett være genetisk og normalt for meg? Takker for innspill -blir bekymret.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror helt sikkert det er genetisk, har selv født barn me HO 31 og 33, det er lite. Men både mannen min og jeg har små hoder tror jeg. Husker at det også ble målt og styra veldig med ekstra ULèr med hun første pga hodestørrelsen.

Jeg hadde iallefall ikke bekymrte meg, spesiellt ikke siden første barnet hadde så liten HO.

Skrevet

Takk for trøst! Det jeg tenker er at de aldri hadde visst noe om hodeomkretsen på veslemor om jeg ikke var inne til denne ekstrakontrollen pga kynnere (som viste seg å være helt ufarlige) - Altså kan det godt være min sønn hadde hatt sammen lave mål om han var sjekket i uke 25 også, siden han hadde liten hodeomkrets ved fødsel. Håper virkelig det er slik, og at alt er vel. I såfall er det jo ikke akkurat en ulempe med lite hode sånn sett i forhold til fødselen. Selvtrøst er også trøst he he :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...