Gjest Skrevet 14. mars 2008 #1 Skrevet 14. mars 2008 nyansatt blir sykemeldt etter 3 dager på jobb. Gravid. Er det rart arbeidsgivere er skeptiske?
~sjiraff~ Skrevet 14. mars 2008 #2 Skrevet 14. mars 2008 Herlig herlig... Godt dere slipper å betale noen lønnsutgifter da )
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #3 Skrevet 14. mars 2008 Ikke ansatt hos meg nei. Ny pedagogisk leder i bhg.....sikkert den 4. på 1 år. Måtte jo spørre her en dag om jeg hadde drømt at de hadde ansatt en ny hehehehe
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #5 Skrevet 14. mars 2008 hmmmm det er jo bare 20 000 førskolelærere der ute som jobber et annet sted enn i bhg.....
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #6 Skrevet 14. mars 2008 Så lenge en ikke vet årsaken til at hun sykemeldes, er det vel litt drøyt å "ta henne" for det... Jeg har en venninne som er svært så arbeidsflittig og har vært det hele livet. Etter en uke i ny jobb fant hun ut at hun var gravid, de har prøvd i maange år uten klaff, ista mange ganger etc. Grunnet alle spontanabortene ble hun 100% sykemeldt de 4 første mnd av sv.skapet. Var ikke noe gøy for henne å si det til arb.giver, men hva ellers skulle hun gjøre, liksom..?
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #7 Skrevet 14. mars 2008 Jeg "tar" henne ikke som du beskriver..... har jo ingenting med henne som person å gjøre.
prekæs Skrevet 14. mars 2008 #8 Skrevet 14. mars 2008 Joda. Fint for henne:) Likevel. Man ser nesten daglig her inne spørsmål som "hvor lenge må jeg jobbe før jeg kan bli sykemeldt" "er gravid, bør jeg si det? og bør jeg ta jobben?" Er man seriøs og vil bli tatt på alvor i jobben, sier man at man er gravid om man vet. Min mening. Har selv sagt i fra, men fikk jobben likevel...og takket nei.
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #9 Skrevet 14. mars 2008 Selvfølgelig sier man ifra om man vet, men det er alltid ulike beveggrunner for folks valg, gode eller dårlige. Og de årsakene kjenner man ikke alltid heller. Synes det høres litt "alle over en kam" ut i hovedinnlegg - skjønner ikke helt poenget. Men - for all del!
mai mammaen til to Skrevet 14. mars 2008 #10 Skrevet 14. mars 2008 jeg har tatt i mot vikariat to ganger.. og begge gangene har jeg vært gravid.... og ikke sagt det når jeg startet... skal jo ikke ha noe å si om jeg er gravid.. denne gangen fortalte jeg det med engang jeg begynte å jobbe. og har under graviditeten fått fast jobb.. kjedelig at det blir så mange nye folk..
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #11 Skrevet 14. mars 2008 Gravide diskrimineres ofte i arbeidslivet,og det er utrolig synd men slik er det! Som Saklig sa,man vet ikke grunnen til sykemeldingen...det kan være hva som helst,trenger ikke ha med graviditeten engang.Ikke rart man som gravid er redd for å fortelle det slik som det er i dag. Og jaggu er det da mange folk her som spør om mye forskjellig,nettopp fordi her er det mange mennesker og sansynligvis kan noen svare på akkurat ting rundt graviditet,sykemelding..likså folk spør om middagstips!!!
Pysa Skrevet 14. mars 2008 #12 Skrevet 14. mars 2008 Jeg ville ikke sagt fra. Ble oppringt uten å ha søkt med tilbud om intervju, men da jeg fortalte at jeg var gravid, ville han ikke ha meg på intervju engang.
prekæs Skrevet 14. mars 2008 #13 Skrevet 14. mars 2008 Jeg ville følt det som direkte pinlig overfor arbeidsgiver å ikke sagt i fra om graviditet. Greit nok. Man trenger ikke gjøre det, men man skal leve med arbeidsgiver og denne jobben gjennom flere år og hadde vel følt at det å takke ja uten å si i fra hadde gjort meg litt lite troverdig. Litt sånn "bare jeg får meg jobb kan jeg jo sykemelde meg og deretter blåse i jobben min de neste to åra"
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #14 Skrevet 14. mars 2008 Tror ikke det er mange som ønsker å bli sykemeldt.Det er jo en grunn til sm,og det er neppe noen som ønsker seg bekkenløsning,svangerskapsforgiftning,blødninger,premature rier osv...!!!Kjenner jeg blir provosert.Hvor kommer holdningen fra at "da kan jeg jo bare sykemelde meg og blåse i jobben 2 år" fra?Utrolig!
prekæs Skrevet 14. mars 2008 #15 Skrevet 14. mars 2008 Man er best tjent med i det lange løp å være ærlig overfor arbeidsgiver, ikke minst for sin egen del. Det jeg mener er at hvis man i utgangspunktet er ute etter en jobb for å sykemelde seg fortest mulig, er ikke det med ærlighet så veldig nøye. Satser også på at de fleste er syke når de sykemelder seg, men det sier seg selv at det ikke stemmer bestandig, dessverre.
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #16 Skrevet 14. mars 2008 Men hvem vil ha en jobb bare for å sykemelde seg,da jobber man jo ikke??Henger ikke på greip i mine øyne.
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #17 Skrevet 14. mars 2008 hehehehe ja det er njo vanskelig å skjønne. Fordi man da tjener opp grl til fødselspenger.....ganske enkelt og greit. Selvfølgelig gjør ikke alle dette, men jeg tør påstå at Norge har et utrolig høyt sykefravær blant gravide. Som arbeidstaker har man ikke bare rettigheter, men også plikter er min filosofi. De fleste arbeidsgivere i dag er ikke tjent med at man ansetter en som kun få mnd etterpå går ut i 12 mnd fravær. I mitt eksempel i hovedinnlegget er det faktisk mange som blir skadelidne, og det synes jeg også man skal tenke over.....ikke bare meg og mitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå