Zliss Skrevet 14. mars 2008 #1 Skrevet 14. mars 2008 Noen som har gode råd om man kan bruke eb spesiell krem som gjør huden mer elastikk nå som man skal bli en del større rundt enkelte partier på kroppen??? Har lest no o det, men husker ikke hvor eller hva det var.....
ChellBell - har født! Skrevet 14. mars 2008 #2 Skrevet 14. mars 2008 Må dessverre skuffe deg. Det er ingen kremer som hjelper mot strekkmerker. Det er underhudslaget som sprekker, ikke det øverste laget vi kan smøre med krem og gjøre mykt, dessverre... De som sier noe annet kan ikke så mye om anatomi og fysiologi og ønsker sikkert bare å få deg til å kjøpe kremen deres Ofte er det slik at strekkmerker er "arvelig".. Hvis moren din ikke fikk strekkmerker så er det større sannsynlighet for at du også slipper det. Jeg fikk strekkmerker i mitt første svangerskap og det tok ca. 1 år så var de nesten usynelige. Ikke bruk noe energi på å tenke på det
ChellBell - har født! Skrevet 14. mars 2008 #3 Skrevet 14. mars 2008 Noen spurte om det samme og Dr. Sturla Pilskog fra Lommelegen svarte dette: "Strekkmerker (striae distensae/gravidarum) er skader i det som kalles for lærhuden. Disse merkene kommer av at huden blir strukket (derav navnet) og er vanlig i puberteten når man vokser raskt og ved graviditet, faktisk får over 50 %; av alle gravide slike merker. Det finnes dessverre ingen konkret behandling for dette, selv om dere nok vil finne hundrevis av hudpleieprodukter som påstår noe annet. Defektene ligger nemlig i underhuden og hudkremer vil ikke kunne trenge ned hit. Imidlertid er det en del ting som kan gjøres for å minske disse merkene. For det første så vil de fleste strekkmerker blekne betydelig med tiden, i begynnelsen er de ofte blå-røde men de vil etterhvert nærme seg hudfarget. Det er også greit å bruke vanlig hudkremer for å sørge for at huden over mekene er så myk og frisk som mulig, her er aloe vera kremer et godt alternativ. Man bør også være flink med å trene magemusklene slik at disse blir stramme, da vil også huden strammes og merkene vil ikke synes så godt. Det å være ute i solen og få farge er også bra og vil føre til at merkene blir mindre fremtredende. Det er også viktig med et sunt og variert kosthold slik at huden får den næringen den trenger, og selv om det å legge på seg mye ikke er bra med tanke på strekkmerker så er overdreven slanking vel så ille siden dette vil fjerne underhudsfettet og føre til at all strekk belastning på magen vil bli tatt av huden."
Zliss Skrevet 14. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 14. mars 2008 Tusen takk førr vældi oppklarende svar=) Har bare lurt på det, og hvis det var noe som hjalp hadde jeg kjøpt det, men nå skal jeg ikke la meg lure og heller følge de to veldi gode rådene jeg fikk hær=)
Mamman til Ovedie Skrevet 14. mars 2008 #5 Skrevet 14. mars 2008 Strekkmerker er,ja , til en viss grad arvelig.. Men det er ikke dermed sakt at du er garantert å f ådet om din mor fikk det.. Det viktige er å holde vevet elastisk.. Er det ikke det så vil du i allefall f åstrekkmerker. For å forebygge dette er det lurt å bruke produkter med høy verdi av essensielle fettsyrer, både innenfra og utenfra. Altså få i deg nok omega 3 og bruk en god og rik bodylotion til å smøre deg med. Dette er et tema tom de lærde strides om. Kan på det sterkeste anbefale deg Body Butter med Kakao Smør fra The Body Shop. Mange, da mener jeg virkelig mange bruker dette. Noen sier det ikke hjelper, noen sier det hjelper.. Du får uansett ikke vite om du ikke prøver, og du vet heller ikke hvordan det ville blitt om du ikke hadde prøvd. Det er i allefall ikke skadelig å prøver, samt at det faktisk er behagelig både for deg, den vordende far og fosteret med hudkontakt og massasje :-) :-) :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå