Gå til innhold

Noen tips i forb med sengebytte fra sprinkelseng til "stor" seng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutten vår skal snart bli storebror (om ca 9 uker), og i den forbindelse må han jo byte seng... Er det noen som har erfaringer/tips de vil dele i denne sammenheng? Skal en av oss ligge på samme rom et par netter, sikring foran i tillegg til sengehesten?

Fyr løs ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har kanskje ikke så mange tips, men kan fortelle hvordan det ble her. Lillegutt fikk storgutt seng til jul (da var han 22 mnd gammel). Satt den opp på rommet hans selv om sprinkelsengen fortsatt var der også. Så spurte vi hver kveld hvilken seng han ville sove i. Han valgte sprinkelsengen i starten før han tødde opp og ville sove i den andre. Det vi gjorde da var at vi la oss ned sammen med han de første nettene. Latet som vi sov der, og lot han bli trygg i sengen sin ved at vi var der. Ikke leking eller tulling men helt stille ligging. Listet oss ut da han hadde sovnet. Slik gjorde vi det i 3-4 dager, før vi begynte med å sitte nederst ved sengekanten til han hadde sovnet. Da satt vi og stirret i veggen uten å se på han eller gi han noe oppmerksomhet. Holdt vel på slik i 1,5 uke kanskje og han la seg alltid rett ned og sovnet innen 10 min. En kveld sa vi at "mamma/pappa går ut en tur. SÅ ligger du her og koser deg alene, så kommer mamma/pappa en tur innom etterpå og ser etter deg." Lot døren stå litt på gløtt, og da jeg gikk inn etter 5 min så sov han som en bjørn.. Nå har han ligget der i 2 mnd og han har enda ikke gått ut av sengen sin.. :-)

Prøv dere frem! Barnehagen sa at det var vanlig prosedyre å ligge litt ved siden av barna når de skal venne seg til å ligge inne istedenfor ute i vognen sin også. At de må bli vant til det nye med noe trygt rundt seg.

Lykke til! :-)

Skrevet

Snuppa vår begynte med stor seng da hun var ca 2 år tror jeg. Kjøpte rosa seng så det ble skikkelig stas!!! :-)

Gjorde det bare til noe veldig postivt og moro så hun ble jo helt gira på å bruke den! Laget vår egen sengehest, for hun turner veldig om natta. ;-) Så la jeg en liten madrass på gulvet slik i tilfellet hun skulle falle ut.

Hun bare la seg i den første kvelden som om det skulle være den naturligste ting, vi gikk ut og hun sovnet. Hun storkoste seg!!! :-)

Så trenger ikke å være noe problem i det hele tatt. :-)

Skrevet

Vi hadde sengen stående på rommet lenge, vi venta egentlig på at han skulle klatre uta springelsengen,men det skjedde ikke. Også en kveld hvor vi hadde ryddet og ordnet på romme han så la vi han i storsenga og han sovnet med engang og det har ikke vært noe problem i det helle tatt. Han går bare ut av senga når vi kommer inn på rommet hans om morgene. han var 2,5 år da vi byttet seng.

Ville ikke ha ligget inne på rommet hans for det kan bli fort en uvane som kn bli vanskelig å vende, vi har bare sengehest og det går veldig bra.

Skrevet

Vi gjorde ikke så mye ut av det med noen av ungene. Når de var litt over to år kjøpte vi 90x200 seng, syntes det var mest praktisk når de hadde mareritt,skulle lese for de. Vi fortalte at vi skulle kjøpe ny seng siden de var blitt så stor, også den dagen vi hentet senga skrudde vi fra hverandre sprinkelsenga og pakket den bort. Og vi hadde ikke sengehest. La bare ett par puter på gulvet. De sov veldig urolig i sprinkelsenga, men låkjempe rolig i den store senga. De datt ikke og gikk heller aldri ut av senga. Men de fikk stor dyne med nytt dynetrekk samtidig.

Lykke til:) Man gruer seg gjerne mer ann man trenger!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...