Gå til innhold

Erfaringer med å dra gravid til syden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har drømt om sol og varme lenge nå, og fått mamma til å sponse en tur til Gran Canaria. Er 26 uker på vei når jeg reiser og blir borte ei uke. Det er vel ikke noe grunn til at jeg ikke kan dra? Så lenge jeg passer på hva jeg spiser og ike blir for varm.

Noen som har erfaringer og tips om å reise under svangerskapet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har desværre ingen erfaringer å dele med deg. men ville bare fortelle at jeg drar til syden når jeg er 32 uker på vei, og gleder meg veldig. pass på det vi spiser og drikker, ha med antibac servietter kan være lurt og et produkt som heter GEM som du får på apoteket. det gjennoppretter veskebalansen i kroppen om du skulle få diare!

Skrevet

Jeg var i Hellas da jeg var 7 mnd på vei i forrige svangerskap. Helt perfekt tid å reise! Levde som vanlig og badet når jeg ble varm. Kjempedeilig å lade opp batteriet til fødsel og baby, og ble liksom siste "kjærestetur". Bare gode erfaringer:)

Men fikk vann i kroppen pga varmen som ble bedre når jeg kom hjem. Og greit å bruke støttestrømper på flyturen som et lite tips.

God tur!

Skrevet

Reiser til Gran Canaria til fredagen.Da er jeg i uke 20. Det er ikke noe problem.Eneste er at en må bruke støttestrømper under flyturen og bevege på meg hver 1/2 time.Og tenke på hva jeg spiser der nede...:))

Både jordmor og lege sa at det ikke var noe problem.

Så ha en god ferie:))

Skrevet

Jeg reiser til Spania når jeg er 30 uker på vei. Gleder meg veldig til sol, varme og bare være kjærester. Et lite tips,Norwegian krever legeerklæring på at vi er friske nok til å reise. Forstod jeg dem rett gjaldt det under hele graviditeten.

God tur! :)

Skrevet

jeg skal til hurghada om ca to uker, være borte i en uke. og da er jeg i uke 26/27. har fått klarsignal fra jordmor og lege, men de hadde noen råd: la vær å spise grønnsaker som ikke er kokt eller stekt, og vær generelt veldig forsiktig med maten. ikke ha isbiter i drikke (dette blir ofte laget av springvann). selv pleier jeg også altid være forsiktig med å spise iskrem og denslags. har også fått legen til å skrive en legeerklæring (på både norsk og engelsk) om når jeg har termin og at svangerskapet har vært ukomplisert. de sa jeg måtte være flink til å drikke mye, gå rundt og bruke støttestrømper på flyet. også skulle jeg helst ikke ha magen i noe særlig direkte sollys, for det er ganske lite beskyttelse for babyen inni der, og fostervannet kan bli for varmt. så sunn fornuft og litt ekstra forsiktighet, så skulle jeg bare kose meg!

god tur!

Skrevet

Jeg har akkurat vært en uke på Gran Canaria, var da i uke 24-25, og det var supert =)

Passet på å bade ofte for å ikke overopphete magen, og hadde med et ekstra klesplagg som jeg fuktet/badet med og hadde på magen inne i mellom for å kjøle ned.

I tillegg til det venter jente 080708 sier, så sjekk av du tidligere har hatt toksoplasmose. Det var tidligere vanlig å sjekke dette hos alle gravide ved rutineblodprøve uke 12, mendet gjøres ikke alltid lengre. Hvis du ikke har hatt det, såtar du en ny prøve igjen to uker etter hjemkomst.

God tur!!!

Skrevet

så dersom toxoplasmose er neg. fra før av så skal man ta ny prøve på dette to uker etter man kommer hjem? fikk ikke noe beskjed om dette hos legen...

hørtes lurt ut å ha et fuktig klesplagg eller håndkle og legge på magen! gleder meg til å reise jeg. er nok bare mora mi som er bekykmret, men det synes jeg ikke hun skal være når lege og jordmor sier at jeg skal reise og kose meg!

Skrevet

Hei hei...

Var selv i spania når jeg var 33 uker på vei med førstemann. Var sent på året så ikke så veldig varm (28-30) men det gikk kjempe fint!!

Kan bare si det samme som alle de andre, pass på mat og drikke, isbiter og iskrem, støttestrømper og gå hver 1/2 time på fly og pass på å avkjøle magen avogtil =) Så går det så bra så....

Prøv også å ta med noe spennede og unikt hjem til minne om turen til den lille. Klarte å dra med meg en svær flettet babykurv hjem når vi var...var veldig gla i den og ingen andre hadde lik =) Nå skal den snart fram igjen og det blir kjempe kos!!

Kos deg på ferie, hørtes kjempegøy ut

Skrevet

Vi skal reise i slutten av april, og da er jeg ca 24 uker på vei.

Fikk beskjed av jm om å ta toxoplasmosetest før avreise, og etter hjemkomst. Ellers som alle andre sier, forsiktig med mat, melkeprodukter og isbiter. Passe på væskebalansen, og ikke bli for varm. Det kan også lønne seg å ta med en legeerklæring, i tilfelle flyselskapet tviler på hvor langt du har kommet i svangerskapet.

Hvis du har reiseforsikring, så gjelder den sjelden for gravide. Hvis du blir lagt inn på sykehus pga sv.skapet, så dekker ikke forsikringen kostnadene. Samme gjelder hvis du må avbestille reisen pga sv.skapet, så gjelder ikke reiseforsikringen. Jeg ble anbefalt å tegne den avbestillingsforsikringen som reiseselskapet tilbyr ved bestilling.

Bare et lite tips...sånn at du evt slipper å tape masse penger ;)

Skrevet

Hei igjen!

Ja, det er lurt å sjekke toksoplasmose to uker etter hjemkomst, sånn i tillfelle. Min lege sa jeg skulle, bare si til legen at du vil ha det.

Kos deg på tur!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...