Lucky luci Skrevet 14. mars 2008 #1 Skrevet 14. mars 2008 Hei, er på besøk fra 2. tri og er nysgjerrig på om noen av dere fremdeles trener aktivt? Har spurt litt rundt på 2.tri også. Er selv i uke 21 og trener aktivt ennå, men lurer på hvor lenge man kan forvente å kunne trene hvis man er i god form og ikke har BL eller andre plager som stopper en. Er mitt 3. barn, men har ikke trent de andre to gangene, så jeg har ingen erfaring. Og så har jeg jo sett ganske så gravide damer som har trent på Sats/Spenst innimellom - men det er ikke så veldig ofte jeg ser det. Har så veldig lyst til å kunne fortsette så lenge som mulig!
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #2 Skrevet 14. mars 2008 Trener minimum 3 ganger i uka (en gruppetrening og to egentreninger), og er i uke 30 nå. Det går helt fint så langt, begynner så klart å bli tyngre, men man tar bare ned tempo litt og finner alternative treningsmetoder dersom det er enkelte ting som ikke fungerer. Er med på en treningsstudie som varer frem til uke 36 for min del, så dersom alt går etter planen holder jeg i alle fall på til da! Kommer til å fortsette med egentreninger i etterkant så lenge formen tillater det.
Lucky luci Skrevet 14. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. mars 2008 Uffda, dette var stusselig! Bare én stakkars sjel som trener her? Lover ikke godt for 3. trimester for min del da kanskje.... Er det bare fødselstanker som fyller hodene her inn for tiden kanskje?
Linn-pinn05.04.08*fødeklar* Skrevet 14. mars 2008 #4 Skrevet 14. mars 2008 Jo, jeg trener fremdeles. Er vant med å trene regelmessig (6 ggr pr uke)fra før av, og har trent hele graviditeten. Helt i begynnelsen tok jeg det veldig rolig og trente mindre, men trente masse i 2 og 3 tri. Nå er jeg 37+2 og trener 3 ggr pr uke. Må si at jeg har hatt stort utbytte av at jeg er så godt trent og at jeg har fortsatt under svangerskapet. Jeg har hatt et TOTALT problemfritt forløp, har ikke hatt en eneste plage bortsett fra ekstremt tett nese. Har ikke kjent snev av verk i rygg, bekken etc. og jeg har fått masse ros av legen for min innsats. På UL målte hun blod og oksygengjennomstrømningen i navlestrengen, og sa at hun sjelden hadde sett så bra verdier før og at jeg nok kunne takke treningen for et så ukomplisert og sunt svangerskap. Jeg har ennå stor glede av treningen, men nå nærmer det seg jo termin, så jeg lurte på å kutte ned til 1-2 ggr pr uke. Legger selvfølgelig inn turgåing som substitutt de dagene jeg ikke trener. Jeg trener spesielt Spinning og Body Pump, da disse trenignsformene går godt sammen med graviditet. Trening har gitt meg både overskudd, energi, bedre søvn, godt regulert matlyst og et veldig godt humør (til og med mannen min sier at han er overrasket over hvor glad og fornøyd jeg er til enhver tid). Jeg har lagt på meg 10 kg totalt:-D Dette ble nok et litt euforisk innlegg, men jeg er bare så fornøyd med alle de positive treningseffekter at jeg må rope det ut!!
Lucky luci Skrevet 14. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 14. mars 2008 Å, det var da deilig å høre! Nå trente du mye mer enn meg før graviditet ser jeg, men jeg har allikevel veldig lik opplevelse som deg av det med å trene under graviditet. Det gir meg masse overskudd, hjelper meg til å kontrollere vekta og jeg har heller ingen plager til nå - annet en at jeg også har veldig tett nese faktisk! Jeg trener Spinning, Corebar, StepPuls, StramOpp osv og har ingen problemer med blå timer til nå (vet ikke om du trener et sted hvor de bruker disse begrepene forresten). Og jeg skjønner godt at du er euforisk - jeg har det helt likedan. Gleder meg så til å trene at jeg nesten ikke kan vente de dagene jeg skal! Spesielt lørdagstimen som er på formiddagen, det er ukas store høydepunkt... Litt merkelig kanskje... Håper at jeg klarer å fortsette like lenge som deg, du har virkelig vært kjempesprek! Lykke til videre:)
to små søte Skrevet 14. mars 2008 #6 Skrevet 14. mars 2008 hei jeg trener er 34 fullgåtte uker i dag har tenkt å trene helt til jeg føder gjorde det i forige svangerskap også..
*H* Skrevet 14. mars 2008 #7 Skrevet 14. mars 2008 jeg trente som vanlig frem tom. uke 22. Jobber som instruktør og PT, så har ganske høyt aktivitetsnivå i utg.punktet. Trente ca 14t i uka frem til uke 22, da som vanlig. I uke 22 begynte jeg å få bekkenløsning og ryggproblemer + endel kynnere, så har vært delvis sykmeldt siden. Nå har jeg 3 sykkeltimer i uka og trener styrke i studio 2 dager i uka. Altså 5 t trening i uka + turer og sånt. Jeg er fornøyd med det, men det er jo veldig lite i forhold til hva jeg er vant med. Litt omrokkering på hva jeg trener av styrke, er jo ikke alt som kan gjøres lenger. Men det har jeg god peiling på selv, så det har ikke vært noe problem. Savner yogaen da. Jeg har ikke fått blitt med på no gravidyoga, og de vi har i sats matcha meg ikke helt i forhold til tid og sånn. Og vanlig yoga er ikke optimalt med bekkenløsning:P er i uke 36 nå.
*H* Skrevet 14. mars 2008 #8 Skrevet 14. mars 2008 men må si man får noen store øyne mot seg når man kommer struttende med magen inn i sykkelsalen som instruktør:) og for all del, når jeg trener med vekter i studio... Hehe, folk er plutselig mer høflige og lar meg få benker og godt med plass. Nesten så de er litt redde hehehe..... bare å trene så lenge det kjennes bra ut. jeg har som jeg skrev noe bekkenløsning, men det har holdt seg stabilt en stund, og ikke blitt verre. Min mor måtte i rullestol siste svangerskap pga. bekkenløsning, med streng beskjed om at hun ikke klarer et svangerskap til. så om det ligger noe i genene kan jo hende, men jeg har i hvert fall holdt det i sjakk ganske så lenge nå. også blir man litt vandt med de smertene etterhvert.. hehe.
83nina Skrevet 14. mars 2008 #9 Skrevet 14. mars 2008 Jeg trente styrke og kondisjon 3-4 ganger i uken frem til uke 34, da fikk jeg beskjed av jordmor om å stoppe. på grunn av bekkenløsning, men når kroppen sier stopp til helsestudio har vi jo svømmehaller og lange turer med bikja;) Men tren så lenge du kan, ingen av dere tar skade av det:) Gleder meg til å starte igjen etter fødsel;)
Linn-pinn05.04.08*fødeklar* Skrevet 14. mars 2008 #10 Skrevet 14. mars 2008 Hei igjen til dere spreke og gravide treningsdamer! Kjempekjekt å høre at dere har like stor glede som meg av treningen, også under graviditet. Joda jeg kjenner til de fleste begrepene som nevnes, og jeg har jo trent veldig variert og mange av de samme timene som dere gjennom hele graviditeten, der hvor jeg trener går det i programmene/timene til Les Mills for det meste. Men det jeg mente var at jeg nå i min 38ende uke roer litt ned med spinning, Body Pump og Body Balance, fordi jeg synes det er supert å kunne kontrollere/regulere intensiteten etter dagsform og hvordan det føles. Trente lenge Body Attack og høyintensitetstimer da jeg simpelthen elsker å ta seg ut og følelsen av å vinne over seg selv. Gleder meg til jeg kan ta den heelt ut igjen og få treningskicket, hvis dere skjønner ;-) Stå på dere, jeg er sikker på at dere stiller godt rustet til fødselen. Og til dere som ikke kan trene lenger pga BL så føler jeg med dere, det høres ikke kjekt ut...men tenk på premien som dere har i magen og hold motivasjonen oppe. Etterpå kan dere jo trene alt dere orker:-) *klem og lykke til*
Linn-pinn05.04.08*fødeklar* Skrevet 14. mars 2008 #11 Skrevet 14. mars 2008 Tusen tusen takk! Det var kjekt å høre at du også opplever mye av det samme som meg Lucky luci:-) Hehe, har det helt likt med lørdagstimen kl 10.00, den er absolutt ukas høydepunkt..føler at man kan vinne over hele verden etterpå! Lykke til videre med treningen og graviditeten:-D
1 fjols i huset og ett på vei Skrevet 14. mars 2008 #12 Skrevet 14. mars 2008 Her er det også trening 3 ganger i uka og jeg har hatt et problemfritt svangerskap. Trente 5-6 ganger i uka før jeg ble gravid, men kuttet raskt ned til 3 ganger rundt 8. uke. Har etter det holdt meg til 1 time svømming, 1 time vannaerobic og en time ergometersykling med armstyrke etterpå hver uke. Lurer hele tiden på når jeg må slutte med dette, men foreløpig går det helt fint og regner egentlig med at det gjør det helt til fødsel. Tror som dere andre at dette har hjulpet masse slik at jeg kanskje har unngått andre plager, samt at vekten ikke har steget så alt for ille (9kg til nå i uke 37). Håper det kan gi en lettere fødsel også, har lest at regelmessig trening kan hjelpe...
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #13 Skrevet 14. mars 2008 Hei! Jeg trente til dagen etter termin:-) Trente på treningssenter, mest spinning. Legen sa til meg at sålenge jeg følte meg bra, var det bare til å trene. Ingen grunn til å gi seg om formen er bra:-)
Davids mamma Skrevet 14. mars 2008 #14 Skrevet 14. mars 2008 Jeg trener også fortsat, 3-5 ganger per uke + vanlig mosjon. Jeg har 4 uker igjen til termindato, håper å kunne trene i alle fall 2 uker til - gjerne frem til fødsel... Pulsen går hurtigere opp, men jeg merker egentlig ikke så stor forskjell fra uke til uke, synes ikke det blir tyngre liksom. Har trent kondisjon og styrke, har slitt litt med vondt rundt haleben og setet, og treningen gjør ting bedre. Har hatt veldig god effekt av svømming, det kan definitvit anbefales - er jo utrolig skånsom og effektiv trening. Fint å se at det er såpass mange som fortsatt trener. Gleder meg til å trene løping og øvelser på maven igjen...
Sofia <3 Skrevet 14. mars 2008 #15 Skrevet 14. mars 2008 Uke 39 i morgen og trener fortsatt som før:) Får masse energi og overskudd, føles så bra=)
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #16 Skrevet 14. mars 2008 Er akkurat kommet over hit, har begynt på uke 29 nå. Trener fortsatt to ganger i uka, men merker at det begynner å bli tyngre. Er nok ikke så god på å være gravid som jeg har trodd, og har i tillegg hatt omgangssyken denne uka, så formen er ikke helt på topp...Tror jeg må roe enda litt mer ned fremover, er så sliten! Er instruktør på sykkel, har hatt 2-4 timer pr uke, + fulltid på treningssenter/veileding osv i tillegg, men nå er jeg 25% sykemeldt. Har en dag fri, og kun 1-2 timer sykkel i uka. I tillegg ønsker jeg jo ikke å være som et slips på hjemmebane, har jo mann og barn fra før som jeg gjerne vil fungere sånn nogenlunde for ;o) Så her blir det å trappe enda litt mer ned etter påske tenker jeg. )
maibarn08 Skrevet 28. mars 2008 #17 Skrevet 28. mars 2008 Jeg trente mye før jeg ble gravid, ca 10 timer i uka, og har trent mye gjennom hele svangerskapet, bortsett fra den første perioden da jeg var kvalm og dårlig. Nå er jeg 32 uker på vei og har ikke trappet ned noe i treningen enda. Jeg trener 4-5 ganger i uka, spinning, styrketrening, har gått en del på ski i vinter, og går intervaller i bratte motbakker. Jeg er ikke redd for å trene med høy puls eller ta i skikkelig på styrketreninga. Jeg kjenner bare etter hvordan jeg føler meg. Jeg kjenner kroppen min godt, og er sikker på at den sier ifra hvis jeg skal roe ned. Så lenge jeg ikke har noen ubehag så ser jeg ingen grunn til å ta det så veldig med ro. Jeg trener også lenge, gjerne både sykkel 75 og sykkel 90, og hvis jeg har gått på ski eller gått lange, raske turer så har de gjerne vært 2-3 timer også. Jeg hadde noen forbigående plager med bekkenlåsning, men da gikk jeg til kiropraktor 2-3 ganger og kuttet litt ned på spinningen en periode. Nå er dette helt borte. Jeg er glad for hver treningsøkt jeg får gjennomført, og er veldig glad for at jeg har følt meg i så fin form hele tiden. Jeg har troen på at det å trene gjør både svangerskapet, fødselen og tiden etter fødselen mye bedre og lettere. Trening er en viktig del av livet, og jeg håper at jeg kan trene helt fram til fødsel!
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #18 Skrevet 28. mars 2008 Jeg er i uke 38 og går fortsatt på crosstrainer samt trener yoga, det går stort sett helt fint men slutter hvis jeg får kraftige kynnere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå