Tante Sofie # Skrevet 14. mars 2008 #1 Skrevet 14. mars 2008 Har sagt opp jobben min (pga fått tilbud fra annet byrå), har 14 dagers oppsigelsestid (fra dags dato). Man sjefen min sier at han ikke kan la meg gå så snart! Han har prøvd seg med alle slags unnskyldinger, som atdet ikke er normalt med så kort oppsigelsestid (det vet jeg, men han gikk dagjennom kontrakten med megpunkt for punkt da jeg fikk den, så hvorfor forandret han den ikke da!), så har han prøvd å lyge på meg lengre tid osv. Jeg vetjeg har rett,dajeg har snakket med fagforening osv. men han gir meg skikkelig dårlig samvittighet... Jeg har fått et supert tilbud om en jobb jeg har lyst på og som krever snarlig tiltredelse. Men nå vil sjefen at jeg skal be dem om å vente, slik at jeg kan gå lengre for ham. Jeg ser problemet hans, med tanke på ansettelse og opplæring av min erstatter, men det er da ikke min feil at han gir meg en slik kontrakt! Jeg må da kunne forholdemeg til denne, når min nye arbeidsgiver spør meg om hvor lang oppsigelsestid jeg har, eller? Hva synes dere? Jeg har skikkelig vondt imagan nå....
SkravleFruen Skrevet 14. mars 2008 #2 Skrevet 14. mars 2008 Selvfølgelig! En kontrakt er en kontrakt, og du har jo ett særdeles godt standpunkt når du til og med har den skriftlig. Det er jo en ærlig sak at man ønsker å tiltre snarlig i en ny jobb, dersom det er ønsket. Om sjefen din blir snurt, så får han bare bli det.. han har jo selv utformet kontrakten med kort oppsigelsesperiode.. Lykke til i ny jobb
Kanskje snart? *igang igjen * Skrevet 14. mars 2008 #3 Skrevet 14. mars 2008 Jeg hadde beklaget meg og tatt den nye jobben, om den er mye bedre..Om du vil kan du jo evt tilby aa komme tilbake en halv dag slik at du kan hjelpe din erstatter..
Knøttefrøken Skrevet 14. mars 2008 #4 Skrevet 14. mars 2008 står det i kontrakten at du har 14 dagers oppsigelsestid, så er det jo ikke ditt problem om han ikke finner noen som kan erstatte deg innen de dagene har gått. Du har fått et nytt og bedre tilbudm, så ta det. Du har det jo svart på hvitt at det er i kontrakten. synd for han mener nå jeg:-)
Gjest Rebel m/jente Skrevet 14. mars 2008 #5 Skrevet 14. mars 2008 at din sjef ikke har gitt lengre oppsigelsestid er hans eget problem. Du må gjøre det som er i din interesse. Så får han finne en ny en. Jobb i to uker og ikke kom på jobb mer, han har ikke noe han skulle ha sagt.
Herlige barn har jeg fått Skrevet 14. mars 2008 #6 Skrevet 14. mars 2008 Er jo virkelig ikke ditt problem når oppsigelsen er 14 dager og tenke på hvordan han skal få tak i erstatter! Drit i sjefen og lykke til i ny jobb.
Tante Sofie # Skrevet 14. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 14. mars 2008 Takk for støtten! Det er slik jeg også prøver å tenke, men det er så vondt når han står der og forteller meg hvilke store problemer jeg steller i stand.....Har liksom ikke så lyst til å gå på jobb igjen på mandag, blir bare mas fraham og mer beskyldninger om at jeg ikke legger godviljen til, slik at han får ordnet opp i dette.....vi som har hatt slik en god tone, nå har han snudd helt rundt....
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #8 Skrevet 14. mars 2008 Tenk heller på grunnen til at du bare har 14 dager oppsigelsestid i kontrakten. Han ville ha muligheten til å bli kvitt deg fort dersom det skulle vise seg praktisk for ham. Hvorfor i all verden skal du ha sympati med noen som er så egosentrisk?
Tante Sofie # Skrevet 14. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 14. mars 2008 Nettopp, Marikanari, den tanken var jeg og innom.....men han spiller meg noe så utrolig ut! Han lar meg føle som en komplett tosk, nå føler jeg at jeg er en stor skurk inne på jobben....jeg har faktisk sendt mail til min nye arbeidsgiver (mot min vilje, men samvittigheten, vet du) og spurt om de harmulighet til å vente 14 dager xtra på meg...sier de nei, blir det ikke noe hyggelig for meg den siste uken på jobb....hater slike ting...skulle ønske jeg klarte å være meg egosentrisk selv! Men veldig glad for åp se at dere ikke mener det er jeg som er den fæle oppi dette, tusen takk jenter! Setter storpris på dette!
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #10 Skrevet 14. mars 2008 Hvem var det som fremla den arbeidskontrakten i utgangspunktet? Sjefen din, selvsagt. Og den bestemmelsen om 14 dagers oppsigelsestid er der av hensyn til ham, ikke deg. Synd for ham, at du benytter din avtalefestede rettighet. Du kan si til ham at vanlig fremgangsmåte når man vil beholde en ansatt er å kline til med en lønnsforhøyelse det lukter svidd av og eventuelt mer utfordrende arbeidsoppgaver. Kutt ut det magetullet. Du er manipulert. Ikke la deg pille på.
Tante Sofie # Skrevet 14. mars 2008 Forfatter #11 Skrevet 14. mars 2008 Jeg er nok det, det verste er at jeg ser detselv, men ikke har klart å unngå det! Nå har jeg akkurat hatt en lang samtale med ham,der jeg fikk sagt detjeg mener...han var ufin og gansketøff, men er stolt av at jeg ikke ga etter....men det smerter ganske å høre de tingene han sier til meg... Nå inngikk vi et slags kompromiss, det ender ihvertfall med at jeg får gå til ønsket dato.....selv om jeg måtte gi meg på en del punkter! Fikk ihvertfall blåst ut hva jeg synesom måten hanbehandler meg på! Jeg har aldri vært så ærlig i en slik vond situasjon før, liker ikke konflikter og å si andre stikk imot på denne måten, og hadde ærlig talt ikke klart det uten støtte! Så tusen takk, igjen:-) Gleder meg til oppsigelsestiden er overog jeg kan legge dette bak meg!!!
___ Skrevet 14. mars 2008 #12 Skrevet 14. mars 2008 Hvis du virkelig har en gyldig arbeidsavtale, der det er avtalt 14 dager oppsigelsestid fra oppsigelsesdagen, så er det jo ikke noe problem. Jeg trodde faktisk ikke det var lovlig å ha så korte frister, men om fagforeningen sier det er OK så stemmer det vel får jeg tro. Jeg trodde oppsigelsestiden altid begynte å løpe den 1. i månten etter at du leverte oppsigelsen. Lykke til i ny jobb.
petite fleur Skrevet 14. mars 2008 #13 Skrevet 14. mars 2008 Så bra at du sto på ditt! Han der sjefen din høres ut som en skikkelig dust, hvis han ikke skjønner betydningen av en skriftlig kontrakt har han lite i sjefsstolen å gjøre. Og attpåtil prøve å manipulere deg med å være ufin og bebreide deg....fysj og fysjom! (oj, kraftig språkbruk her...) Offentliggjør navnet på plassen du jobber så ingen av oss stakkars dibbere overtar jobben din!! ;-D
Tante Sofie # Skrevet 14. mars 2008 Forfatter #14 Skrevet 14. mars 2008 Hehe, blir nok ingen offentliggjøring, nei! Bedriften er bra og det har sjefen og vært helt til nå! Men vi havnet i en dum situasjon! Jeg har kort oppsigelsestid da jeg ikke er fast ansatt enda...
Gulosten™ Skrevet 14. mars 2008 #15 Skrevet 14. mars 2008 At han får problemer er strengt tatt ikke noe du skal ofre en eneste tanke på! Gå til den andre jobben med god samvittighet!!
Tante Sofie # Skrevet 14. mars 2008 Forfatter #16 Skrevet 14. mars 2008 Takk! Uff, tårene renner når jeg tenker på denne situasjonen, for jeg har ALDRI vært borti slikt! Skal prøve å skyve det unna......
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 14. mars 2008 #17 Skrevet 14. mars 2008 Sier meg enig med de andre her, det er sjefen din sitt problem når han har gitt deg "for kort" oppsigelsestid i kontrakten. Det er jo uansett den som gjelder så han kan ikke gjøre noe med det nå. Skjønner at han prøver alt han kan for å holde deg der lenger, men sålenge du har en forpliktelse i den nye jobben villle jeg nok bare droppa han.
melkekua™ Skrevet 14. mars 2008 #18 Skrevet 14. mars 2008 Du har rett så ikke føl at du har dårlig samvittighet. Det er han som burde ha det når han skrev en sånn kontrakt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå