søtnos venter nr 2 Skrevet 14. mars 2008 #1 Skrevet 14. mars 2008 Har akkurat kommet hjem fra nav nå, og er egentlig ganske sinna. Jeg er 100 % student, og jeg jobber deltid i butikk. Får jo penger fra lånekassen, og fra arbeidsgiver. Det er kjempe flott. Men pappaen til barnet får ikke være hjemme med fedrekvoten, siden jeg ikke har jobbet 50 %.. Synes det er så trist, skal jo ikke gå utover han og barnet at jeg ikke har jobbet, men studert. Jeg mener at det å studere, og å jobbe ved siden av burde fylle ut kravet om at mor har jobbet i hvertfall 50%.... Det blir bare så utrolig latterlig nå, med all den fokusen i media om at far skal bli mere hjemme med barnet. For et firkanta samfunn!!!! Han jobber jo 100% i fast jobb.... Sitter jo med dårlig samvittighet her nå, er jo like mye hans sønn som min... Måtte få ut litt frustrasjon her.... sinna gitt!!
Bebis08 Skrevet 14. mars 2008 #2 Skrevet 14. mars 2008 Helt enig med deg, og tror det jobbes med å bedre situasjonen for studenter, for slik det er nå velger nok mange å vente. Men det hjelper jo ikke for dere at de kanskje endrer regler senere.
Axus' girlfriend Skrevet 14. mars 2008 #3 Skrevet 14. mars 2008 er i akkurat samme situasjon som deg - har ei stilling på 46% utenom studiene. snakk om å ligge på grensa liksom!så her blir det kun 14dager like etter fødsel. sambo ble kjempe lei seg, men sånn er nå situasjonen. blir bedre tider når neste baby kommer, for da er jeg forhåpentligvis ferdig utdannet.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #4 Skrevet 14. mars 2008 Dere kan jo fremdeles dele de ukene som hverken er forbeholdt mor eller far da. Det skal vi gjøre. Vi får 6 uker mindre permisjon totalt, men pappa'n skal ha permisjon med den lille uansett. Når han skal ha perm må jeg tilbake i studier 100 %, og da blir det lån/stipend fra Lånekassen som vanlig.
søtnos venter nr 2 Skrevet 14. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 14. mars 2008 det er som skjer hos oss også.. Og neste gang det kommer en baby inn i denne familien skal jeg sitte med full jobb, forhåpentligvis. Er ferdig utdannet til jul;)
***lilli*** Skrevet 14. mars 2008 #6 Skrevet 14. mars 2008 Hei! Er du sikker på at det blir 6 veker mindre permisjon? Slik eg har forstått det blir fedrekvoten på ein måte ført over til mor, slik at ikkje den samla permisjonen blir forkorta. Altså at dei 29 vekene foreldrepermisjon ein kan dele som ein vil byrjar å løpe 12 veker etter fødsel. Men eg er jammen ikkje sikker.. Må vel berre ta enno ein telefon til nav og høyre... Vi har også tenkt at far skal vere heime mot slutten av permisjonen når eg byrjar på att med studiane.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #7 Skrevet 14. mars 2008 Det syns jeg høres veldig rart ut...Da jeg fikk lillegutt i '04 studerte jeg på fulltid, jeg hadde da bare fullført det første av tre år på høyskole. Men pappan til lillegutt fikk da pappa-perm han! Han hadde de siste 4 ukene eller hvor lenge det er. Husker ikke helt om vi søkte om dette eller hvordan det gikk til, men det trodde jeg da var helt naturlig at pappan skal ha. En venninne av meg fikk en sønn året før meg og pappan der hadde også pappaperm, og hun hadde ikke jobb i det hele tatt ved siden av studiet. Det kan kanskje hende at reglene ble endret når Pappaperm ble til Fedrekvote?
Lillegulle<3 Skrevet 14. mars 2008 #8 Skrevet 14. mars 2008 Er i samme situasjon selv, men vi har faktisk valgt å gjøre dette med vilje (at jeg kommer under 50 prosent).. Passer bedre for meg å være hjemme når jeg er student og han selvstendig næringsdrivende. han kommer til å være masse hjemme i sommer uansett Men når far mister retten på permisjon, så faller de ikke bort men mor overtar de står på nav sine sider.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #9 Skrevet 14. mars 2008 Er da ikke noe i veien for at far skal ta permisjon, som ikke er fedrekvote. Er bare de 3 ukene før og 6 ukene etter fødsel som er forbeholdt mor, resten står dere fritt til å dele som dere vil.
Lillemann blir storebror! Skrevet 14. mars 2008 #10 Skrevet 14. mars 2008 hei hei... vi e i akkurat samme situasjon...å mannen min har ikke rett på de 6 ukene med pappaperm han heller...vi ska gjøre d på den måten at når d e ca 2,5 måneder igjen av permisjonen, så går eg tilbake til deltidsjobben... å då får han 35 % permisjon fra jobben sin.. sånn ca 2 dager då...åså jobber han resten av dagene på hans jobb, for då e jo eg hjemme me minien...han e lærling og som sagt så e jo eg student.. å d e ikke så veldi aktuelt at han forskyver sin lærlingperiode for mye, å for meg e d jo vanskeli å begynne på studiene igjen midt i ett semester... så sånn blir d denne gangen, åså neste barn får vi heller dele mer broderlig... men d e ihvertfall en løsning som vi begge kan være fornøyd me... : ) men systemet e jo helt idiotisk... fulltidsstudent + deltidsjobb skulle jo i teorien utgjøre over 100 % ... men neida, studiene teller ingenting hos nav....
*H* Skrevet 14. mars 2008 #11 Skrevet 14. mars 2008 jeg vet... jeg er såå glad for at jeg har jobbet 80% ved siden av studiene, for pappaen skal ha 6 mnd permisjon. Eneste måten vi kan løse det på. Men syns lånekassa sine satser for forsørgerstipend er for lavt... der skal samboeren/ektefelle tjene under 22 500 BRUTTO i mnd for at man skal få "maks" (1600 kr tror jeg?) i forsørgerstipend. Hvem jobber fast, fulltid og tjener under 22 500 BRUTTO i mnd da? eller ikke noe slemt om det, men det fleste tjener jo mer enn det brutto. også er det 5-6 000 i skatt. så man sitter jo ikke akkurat igjen som millionær om man tjener 24 000 brutto i mnd... Spes når den andre delen studerer fulltid.. skikkelige horrible greier det der i grunn, ikke rart folk snusker og snoker i systemet, og er alenemor selv om man ikke er det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå