smågodt prinsessa Skrevet 14. mars 2008 #1 Skrevet 14. mars 2008 jerninnholdet i kroppen min er 5.. normalt skal det være mellom 13-150.. hmm.. må ta jerntabletter i mer en 3mnd jeg nå.. men har ikke merket noe på kroppen i det hele tatt.. er ikke svimmel, trøtt e.l.
SkravleFruen Skrevet 14. mars 2008 #2 Skrevet 14. mars 2008 Man kan bli ganske treg i magen av å ta jerntabletter. Siden du ikke har merket noe spesielt ang jerninnholdet kunne du jo forhørt deg med legen om det kan være nok å spise ekstra jernberiket mat? Hentet fra www.helsenytt.no: Et variert kosthold rikt på jern er nødvendig for å opprettholde tilstrekkelige jernlagre. De viktigste kostkildene for jern er: kjøtt, blod, innmat - ca. 20% kornvarer - 30 - 35% frukt/grønnsaker,poteter, fisk. Jernopptaket fra tarmen påvirkes av ulike matsorter. C-vitamin og kjøtt fremmer jernopptaket mens te, kaffe, melk, og egg hemmer opptaket. Et godt råd er å drikke et glass juice ved inntak av ekstra jerntilskudd eller sammen med jernrik mat. Hvis du har tegn til jernmangel/anemi eller kjenner til at du har et økt jernforbruk (f.eks. store menstruasjonsblødninger) bør du kontakte lege for å undersøke Hemoglobin- og Ferritin-innholdet i blodet.
smågodt prinsessa Skrevet 14. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. mars 2008 Tusen takk for et flott svar! Tror jeg begynner med tablettene hvertfall..også skal jeg inn å ta ny blodprøve om en stund. så kan høre med legen min da!
Bøggly Skrevet 14. mars 2008 #4 Skrevet 14. mars 2008 Referanseintervaller i følge A-hus: < 6 d 25 – 200 mg/L 6 d – 2 mnd 200 – 600 ” 3 – 5 mnd 50 – 200 ” 6 mnd – 15 år 10 – 140 ” Voksne, K 10 – 150 ” Voksne, M 20 – 300 ” < 10 mg/L indikerer tomme jernlagre 10 - 30 mg/L indikerer reduserte jernlagre Jeg var nede på 13 i slutten av januar. Begynte da å spise jerntabletter og da jeg tappet blod 3,5 uke etterpå var jernlageret oppe i 36, så det kan gå ganske kvikt opp.
meg & to små vampyrer Skrevet 14. mars 2008 #5 Skrevet 14. mars 2008 Husk at jern trenger c-vitamin for å tas opp i kroppen! Bare et lite tips.
Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 14. mars 2008 #6 Skrevet 14. mars 2008 Jeg har jern nivå eller hva det heter på rundt 5 alltid jeg da, med mindre jeg tar jern-tilskudd konstant... Jeg har også lavt blodtrykk ( overtrykk på 80-90 og undertrykk på 50-60), men vet ikke om dette har noe sammenheng....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå