Gå til innhold

Flere som har hund? trenger sårt noen råd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en nydelig blandings hund, på rett over ett år. på størrelse med en cocker spaniel, han hund. Han er snill, og kjælen, og kjempe glad i folk.

Problemet er at han krever veldig mye oppmerksomhet, han blir veldig masete, bjeffer og piper, vist ikke jeg har tid til han, og etterhvert går han å legger seg, jeg får så vondt av han, det er jo ikke sånn en hund skal ha det, ikke har vi tid til å gå på heia hver dag heller, bare en tur rundt bygge feltet, to ganger om dagen.

Vi jobber begge fullt, og min mann jobber mye overtid, og har lite overskudd når han kommer hjem.

Jeg er gravid i 20 uke, og orker ikke så mye jeg heller...

Har så utrolig dårlig samvittighet, er kjempe glad i hunden, men blir så lei meg...

Tror ikke det blir noe bedre når vi får barn, blir vel ganske sliten av det og vil jeg tro...

Hva skal jeg gjøre? Gi han vekk? Holde ut?

Avlivning er ikke et alternativ.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner hvordan du har det. Jeg har hund selv men den er diger ca 46 kg blandingshund. Heldigvis er den 6 år nå og er rolig og grei nå men den krever selvsagt mye mosjon. Jeg er da så heldig at jeg har ei venninne som driver med hest som har han med seg i stallen to ganger i uken. Der får han være med henne på kjøre og rideturer flere ganger om dagen. Hunder er valper til de er to år og da pleier de som regel å roe seg. Jeg kastrerte hunden min da den var et år og det er jeg glad for nå. Min var hyper aktiv(blanding av flat og scæfer) men roet seg et par mnd etter at den ble kastrert. Syns du skal holde ut litt til, hunden fortjener den sjansen. Og hvis ikke det går kan du omplassere han og han for garantert et fint hjem.

Et annet tips: du kan jo kanskje sette opp en lapp på butikken om at du trenger lufte hjelp x ganger i uken feks mot betaling? Det er nok av folk som er uføretrygda som godt kunne tenke seg en lufte kompis.

Skrevet

Har hund som vi fikk oss 2 år før 1.mann. En stor og aktiv tispe som krever sitt.

Ikke et alternativ og kvitte oss med henne. Handler om å ta ansvar for min del....hun er et familiemedlem. Kvitter oss ikke med et barn fordi de krever for mye...Nei, har man først skaffet seg hund får man ta ansvaret som følger.

Klart det blir mindre tid til turer nå, men det betyr ikke at hun har det noe dårligere fordet. Vi jobber også fullt. Skaff deg en som kan gå en tur med hunden din, hvis dere ikke orker??

Altfor lettvint å kvitte seg med hunden fordi man ikke "tenkte så langt" når man skaffet seg den.

Skrevet

Takk for svar, ikke så dumt det å høre om noen andre kunne tenke seg å gå noen turer i uka med han, hadde ikke tenkt på det, det er nok av ungdommer her vi bor, så det burde være enkelt :)

Skrevet

Hvor bor du?

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å lære å gå spor!!!!

-Et spor på 600m gjør bikkja mi mer utslitt enn å springe i fjellet i 6 timer ;-)

Skrevet

Hørtes inntresant ut. bor i nærheten av kristiansand.

Hva er å gå spor?

Skrevet

Hei.

Vil bare legge inn en liten ting her.

Jeg har 4 hunder, 3 stooore og ei relativt lita ei. Ser du spurte om det blir ende mer jobb når babyen kommer, men i forhold til turgåing kommer dette til å ordne seg.

Du (som de fleste andre mødre inkl meg), blir så opptatt av å vise frem babyen kommer at du er ute å går mye med barnevogna, ta med deg hunden samtidig.. to fluer i en smekk.. :-)

Skrevet

Det er jo sant det, pluss at det er jo ikke akkurat negativt å komme seg opp og ut etter en fødsel. tror jeg har satt meg litt fast i negativ tanke gang.

takk for flotte svar.

Skrevet

Hei! Jeg har to hunder. Hadde tre når jeg fikk mitt første barn. Vil bare si at det er faktisk mange andre måter å aktivisere hunden på enn å gå tur. Spor som er nevnt tidligere er et godt alternativ, men det krever også litt tid. Hvis jeg har liten tid en dag blir maten til hundene servert utover hele gårdsplassen vår. Jepp, jeg strør den utover og hundene må gå rundt og lete den opp. Dette bruker de ganske lang tid på og jeg kan gjøre noe annet mens hundene både beveger seg og får brukt hodet. Det finnes også mange aktiviseringsleker i dyrebutikken (f.eks ball til å putte godbit i slik at hunden må trille den dundt for å få en godbit i ny og ne). Hjernetrim gjør ofte hundene mer slitne enn å gå en tur. Bare å bruke fantasien. Man kan også gjemme en godbit eller favorittleken inne i huset. Hunden lærer fort at den må lete rundtomkring for å finne den. Bruk fantasien! (Men ikke glem at de trenger å gå litt tur også ;o))

Skrevet

Hei! Jeg har to hunder. Hadde tre når jeg fikk mitt første barn. Vil bare si at det er faktisk mange andre måter å aktivisere hunden på enn å gå tur. Spor som er nevnt tidligere er et godt alternativ, men det krever også litt tid. Hvis jeg har liten tid en dag blir maten til hundene servert utover hele gårdsplassen vår. Jepp, jeg strør den utover og hundene må gå rundt og lete den opp. Dette bruker de ganske lang tid på og jeg kan gjøre noe annet mens hundene både beveger seg og får brukt hodet. Det finnes også mange aktiviseringsleker i dyrebutikken (f.eks ball til å putte godbit i slik at hunden må trille den dundt for å få en godbit i ny og ne). Hjernetrim gjør ofte hundene mer slitne enn å gå en tur. Bare å bruke fantasien. Man kan også gjemme en godbit eller favorittleken inne i huset. Hunden lærer fort at den må lete rundtomkring for å finne den. Bruk fantasien! (Men ikke glem at de trenger å gå litt tur også ;o))

Skrevet

heisann du:)vi har to!!Det var endel sjalusi når lillegutt kom til verden og er faktisk litt enda:(men en ting jg gjorde var at når jg var på sykehuset så hadde lillegutt ett teppe/ fille med sin lukt og den tok far med seg hjemm så de ble vandt til lukten...da ble det ikke sååå veldig mye snusing,,de visste liksom hva d var..Men det har sg nå slik at hunden er jo en del av familien...så man må jo gi oppmerksomhet...til tider vansklig..hehe..men d skal ikke så mye til...våre hunder stakk!!!Opptil 3ganger daglig..trodde jg skulle bli gal...men vi klarte å løse d!når bebisen er lagt for kvelden eller har en lengere soveøkt...da setter du dg m hunden og koser ..det var faktisk alt som skulle til:) lykke til da:)

Skrevet

Vi hadde en hund på samme str som din... Følte det på akkurat samme måte, men fikk oss aldri til å gjøre noe med det. Hunden ble til slutt skikkelig trist fordi "den alltid var i veien", og vi aldri hadde tid. Når lillegutt fikk astma og allergi omplasserte vi han, og nå har han det helt topp!!! Ser at hunden trives og han får den oppmerksomheten han fortjener ;)

Skrevet

Hei:) Jeg forstår problemet ditt...har selv hund, og sliter ofte med dårlig samvittighet fordi det til tider blir litt få turer...dessuten er hunden vår alene hjemme fra 8 om morgenen til halv 4 om dagen...synes litt synd på han, men sånn er det bare...

Vi har en cavalier king charles spaniel, og jeg tror den er noenlunde på samme størrelse som deres? de krever jo ikke så veldig lange turer...ofte holder det med 20-30 minutter...og de trenger heller ikke gå tur hver dag (står det hvertfall i bøker o.l.) selv om det selvfølgelig er dette de vil:)

Hvis jeg var deg ville jeg ikke gitt bort hunden, men kanskje prøvd å få noen til å gå tur me han for deg...i mitt nabolag er det veldig populært at jenter går tur med hunder (nesten som "trillepiker) ved at de får noen kroner for det. Ellers er det kanskje noen i familien deres som kan avlaste dere litt med å passe på ham?

Vår hund er veldig masete og bjeffer for alt...noenganger er det rett før jeg kaster ham ut vinudet!!!!!!!!!!! Hehe...men til syvende og sist hadde vi aldri klart oss uten ham...han er familiens beste venn:)

Tror nok du angrer hvis du gir ham bort..når barnet er født og du skal begynne å gå trilleturer så ordner det seg nok igjen...i mellomtiden får han nøye seg med litt mindre aktivitet:)

Skrevet

Tusen tusen takk for så mange flotte svar.

føler meg mye bedre nå, og er sikker på at det kommer til å ordne seg, er jo så glad i han :)

Skrevet

heisan

blir muligens litt anderledes for deg . jeg blir alemor er i uke 30. tok en tung beslutning ved å gi bort min utrolig snille blandingshund på 3 år.

etter ¨å ha tenkt nøye igjennom hvor hu ville ha det best og den lille som kommer. sku jeg beholdt a måtte babyen bli med ut selv om han var syk har ikke så mange til å hjelpe meg. når jeg haddet tatt avgjørelsen var det trist men alikevel godt og vite at hukom til noen som ville ha tid og bli glad i a ..

Skrevet

MrsK, bor nok desverre langt unna kristiansand... sånn ca 10timers kjøring...

En annen her sa spor tar lang tid, jeg synes ikke det. Har et bitteliten "skog" i nærheten. Og hvis man begynner å se seg litt om finner de fleste steder små områder som egner seg. Kan legge ut et spor når vi går ut på tur (å legge ut spor tar omtrent den tiden det tar å gå strekningen). Så kan vi enten gå det på slutten av samme turen, neste tur, ev. dagen etter(det siste krever endel trening).

Veit at canis hundeskole holder kurs i kristiandsand. Om du ikke har tid/overskudd til å gå på et kurs, kan du sikkert få de til å ta noen privat-timer. Å gå spor er ikke noen heksekunst så det å lære hvordan man skal gjøre det er lært på noen timer....

http://www.canis.no/hundeskolen/avdide.php?avdid=14&mid=248&s=1

Skrevet

Nevnte for mannen min det med å gå spor, han syntes og det virket moro, og vi har en veldig grei løype på 30 min vi går i skogen, så tenker vi prøver det ut der.

Skrevet

hei du:) ser du har fått mange gode svar, men jeg klarer jo ikke og ikke tilføye noe, hehe!!

jeg hadde det litt som deg når jeg gikk med min første, da var min riesenschnauzer bare litt iver 1 år, (de er "drittunger" til de er 5) og jeg var ganske fortvilet en stund... men så satt jeg meg ned og tenkte, og det ente omtrent sann... ja, jeg hadde ikke planer om unge når jeg kjøpte han, jeg var godt i gang med kurs, og følte at graviditeten og etter hvert den nye ungen kom til og ta all min tid, og at jeg ikke fikk gjort og brukt han til det jeg hadde planlagt... men etter og ha tenkt en stund, gikk det en fa... i meg, og jeg tenkte, nei, vet du, jeg skal ikke gi opp, er jo ikke hans skyld at jeg plutselig skulle ha unge!

så da fant jeg ut at det var bedre og bruke 30 min hver dag på og forberede ting, så det skulle bli enklest mulig får og ta meg av de begge! 10 min 2 ganger om dagen, gikk vi rundt huset,og PIRKET på det og gå pent i bånd!

og 10 min til og trene på "tryllekunstner" som han elsket! de fleste hunder elsker og bruke hodet! og det er ikke lenge du trenger og holde på,før de er slitende! de dagene jeg hadde litt ekstra krefter gikk jeg i skogen og slapp han!

JA litt mindre enn før ble det, men det er ikke det viktigste, det hunden din treger er normalt med mosjon, få bruke hodet, og at du kanskje setter deg på gulvet og klapper han i 5 min innimellom!oppmerksomhet)

bare det lille jeg gjorde de siste mnd før guttungen ble født, gjorde at jeg uten problemer kunne gå tur med barnevogn og en sterk hund, fordi han gikk pent... (rett ved siden av vogna, så sant han ikke måtte gjøre fra seg)selv om du får en liten baby, har du 30 min om dagen til hunden din:) og finner du noen som vil gå tur, så er jo det kjempe bra:)

gå på canis.no jeg trur du får kjøpt ei bok der som fint forklarer hvordan gå spor!

noen har sa spor tar langt tid... spor tar så lang tid du vil det skal ta.. det kommer ann på hvordan spor du legger ut. det kan ta 10 min. det kan ta 2 timer... bare husk at spor er veldlig slitsomt får hunden, så ikke overdriv:)

masse lykke til:):)

Skrevet

Ser ar flere har tolket det til at jeg mener at spot tar mye tid. Det var IKKE det jeg mente. Spor trenger ikke å ta mye tid, og det er super aktivisering. Det jeg mente var at det er faktisk dager hvor det er vanskelig å komme fra. Hvis jeg f.eks er alene hjemme med sykt barn. Da er det ikke lett å få til å gå spor, men jeg kan fint gå ut i hagen og srø utover noen godbiter mens lillegutt sover ;o)

Skrevet

hei!

Husk at hunden din er i unghund stadiget nå. Han er ungdom og i tenårene. Det er da de har masse ekstra energi som må ut. Det kan være lurt å gi hunden mat etter hvilket aktivitetsnivå dere har sammen med hunden. I tillegg kan det være at hunden har oppdaget at du er gravid og det er hans måte å kreve oppmerksomhet på.

jeg ville ha tatt meg en tur til dyrelegen og fått en veiledingstime. De kan hjelpe deg i forhold til for, turens lengde etc. (det gjorde vi med vår hund, og har ikke angret i etterkant å ha brukt 450 kr på noe slikt) Hvor mye hunden trenger. husk at hanhunder spesielt i den alderen er bare slik

vi kastrerte vår hund, da han rett og slett ikke fant roen, gikk ute med tissen hele tiden og peste konstant (i samråd med dyrelegen, da han hadde ekstreme hormonverdier). Etter at han ble kastrert er han blitt roligere og aksepterer at det er noe som heter Nero tid og noe som heter Amalie tid. han får tur hver dag og har løpeline i hagen som han er ute i når det ikke bøtter ned. Han er kjempe kosete, men aksepterer helt greit at det ikke passer alltid å klø han.

Lykke til videre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...