Gå til innhold

Hvor mye kan barnehagen blande seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kollega som kom på jobb idag helt forgrått. Tirsdag som var ble hun ringt av barnehagen om sykt barn. Da hun kom for å hente henne, hadde hun hatt feberkramper.(noe hun har hatt mye)Hun har tidligere sjekket at det ikke er epilepsi og vært på hyppige legebeskøk med dette. Legen sier at det kun er feberkramper og at man kan ha det frem til 5-års alderen. Ca.2 timer etter at hun har kommet hjem med datteren, og gikk henne febernedsettende og de tiltak som legen har sagt, ringer styreren i barnehagen og er direkte ufin. Hun mener at hun er uansvarlig som ikke har tatt med datteren til lege med en gang og kjefter mye for dette. min kollega blir veldig lei seg og drar til lege-vakten for å få en bekreftelse. Der forteller hun sin historie om barnet, og til og med denne legen blir sjokkert over barnehage-styreren. Hun får med seg en bekreftelse på at mor har gjort alt i sin makt og at det kun er feberkramper og at mor er fullt opplyst om allle tiltak som må gjøres ved slike feber-kramper. og at hun er sjekket for epilepsi. da hun forteller dette til barnehage-styreren, får hun bare at det skulle bare mangle og ikke noen unnskylding what so ever. Da lurer jeg på om barnehagen har rett til å undervurdere en mor slik? Og makan til respektløst!!! Hva synes dere? Noen som vet hvor grensene for barnehagene går?En mor kjenner jo barnet sitt best og vil det beste, og dette er snakk om en høyst oppegående mor. Ble helt sjokkert jeg. Håper på svar fra noen :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv jobbet i bhg, og synes dette er sjokkerende!!!! Det er greit om styrer spør mor på en fin måte om hun har hatt ungen hos lege for undersøkelser, men dette var alt for drøyt synes jeg.

• 2 uker senere...
Skrevet

Det er veldig synd hvis styreren har hatt en så ufin opptreden, og jeg kan forstå at moren reagerte hvis hun ikke ble trodd når hun fortalte om barnets historikk iht. feberkramper og hvorfor mor dermed ikke mente det ville være nødvendig. Jeg håper moren møter en mer ydmyk styrer neste gang de prater om dette.

Jeg vet ikke om moren har hatt en dialog med barnehagen om barnets feberkramper? Men jeg håper at moren på forhånd har fortalt barnehagen at barnet er plaget med dette og også gitt de ansatte informasjon om hvordan barnet bør håndteres om feberkrampene inntreffer. Hvis ikke så regner jeg med at barnehagens ansatte var utrolig redde og bekymret når krampene kom, og muligens ikke visste hvordan barnet skulle behandles? Kanskje dette utløste styres reaksjon? Ingen unnskyldning, men muligens en forklaring?

Moren vet heldigvis med seg selv at hun har gjort alt riktig for sitt barn og fikk dette i tillegg bekreftet fra lege på legevakten. Hun må rett og slett bare stole på seg selv og ikke ta styrerens utbrudd for annet enn det det mest sannsynlig var; en bekymret henvendelse for å sørge for at alt av barnets beste ble gjort.

En god tanke til mammaen, det må være utrolig tøft å oppleve at barnet sitt får slike kramper!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...