Gå til innhold

Jenta mi har atopisk eksem.. Noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vært til legen idag som mener hun har atopisk eksem. Fikk mild kortisonsalve som skal smøres på utbruddene. Men smører man ellers også, utenom utbrudd? Hva med? Har vært på apoteket og kjøpt en slags olje til badevannet.. Men føler meg helt grønn på dette her.. Skal jeg bade henne ofte eller sjelden i den oljen? Hun pleier jo bade sammen med storebror, så da må jo han og bade i den, eller går det ikke? Hmm....Noen med erfaring her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kortisonen må du bare bruke ved mye utbrudd! det skader huden dersom den brukes forlenge og over lang tid!

bad henne litt skjeldent, man kan få utbrudd av mye bading! så bruk olje i vannet.

så oppsøk hudlege!! vanlige leger har ikke peil på hud!!

ville forsøkt å finne en "hverdags"krem til henne, prøv i helsekost og apotek!

er eksemet veldig tørt/flassete, kan en fet krem med mineralolje hjelpe nåe de står på som værst, mineraloljen vil lage et "lokk" og hindrer eksemet å tørke ut, men når huden er bedre, gå over til noe med vegetabilsk fett, som hjelper huden til å lage sitt eget fett, også!

sambo har nemlig a.eksem, og har faktisk stjålet purelan salven min! han liker den!

Skrevet

Du må bare prøve deg frem til den salven som fungerer for deg men styr unne a-creme den inneholder noe nøttegreier og de som har stopisc eksem tåler som regel ikke nøtter og vil derfor gjerne bli verre av salven.. det ble min lillegutt... vi har prøvd locobase,a-creme, debukal??, apobase og nå funnet den som virker for oss det er a-derma

til bad bruker vi parfymefri olje og smører godt med slave etterpå. Du skal ikke bade ofte.. og max 15 min om gangen... vann tørker ut huden derfor skal du ikke bade og dusje henne for mye.

storebror bader med lillebror her.. og det gjør ingenting om de bader sammen i oljebad, godt for hudet uansett utslett eller ikke.

Skrevet

Jeg har og sønnen min har.

Jeg bruker decubal til vanlig og når vi får utbrudd så blander jeg decubal og kortison i hverandre.

Funker her.

Det er den eneste kremen jeg tåler...

Skrevet

Eldstejenta mi har atopisk eksem.

Vi var hos hudlegen med henne da hun var baby, og fikk hydrokortisonkrem på blå resept (den vanlige de har reseptfritt, bare større tuber-og gratis). Det skulle vi smøre med 2-3 ganger daglig i inntil 10 dager og vedlikeholdssmøre 1-2 ganger i uka ved utbrudd. Så SÅÅÅ farlig kan det ikke være, ikke når den er så mild.

Han anbefalte olje i badevannet, og lufttørke etter bading, det er bedre for huden enn å bli gnikket på.

Ellers er det ikke så lurt å bade for ofte, for det tørker ut huden,uansett olje eller ikke.

Vi har funnet en krem som vi er veldig fornøyde med, det er A-creme, fåes på apotek, Vita og helsekost. Etter vi begynte å smøre henne med den daglig, så har vi omtrent aldri brukt hydrokortison på henne.

Skrevet

Jeg har selv atopisk eksem, så det jeg kan si er at det er viktig og smøre henne HVER dag med en krem som ikke inneholder parfyme og helst ikke fargestoffer. Ikke bad henne ofte, vannet tørker ut huden. Bruk olje i vannet. Bruk kremer, siden disse er fetere enn lotion. Men kremer er vanskeligere å smøre på, men funker bedre (men det er min mening)

Jeg har en salve som heter kenacutan. Denne synes jeg fungerer mye bedre enn de kortisonsalvene du får.. Det er en middels sterk steroid salve, men brukes kun nå jeg har utbrudd. Hør med legen din ang denne salven, for den er ikke så hard mot huden som disse kortison salvene er:) Tante ungen min har også atopisk eksem og har bruk denne siden hun var bitte lita, og det har hjulpet henne veldig:)

Skrevet

Her i huset bruker vi A-Derma krem og dusjsåpe til snuppa. Styr unna sitrusfrukter og jordbær. Ikke ha ull direkte på kroppen hennes. Det finnes ett type ull med en tynn bomull som for inni.

Storebror kan sikkert også bade i oljen.

Vet at det skal finnes noe som heter rikshospitaletsolje som en kan bade disse atopikerne i;o)

Skrevet

TUSEN TAKK for mange gode tips! Skjønner at vi må prøve oss litt fram her, skal prøve litt med den kortisonsalva og oljebadet nå, og dra kjøpe en god krem.. Blir sikkert litt prøving og feiling. Dere er kjekke å ha når jeg lurer på noe.. ;-)

Skrevet

kan virkelig anbefale A-Derma jeg og! fantastisk bra har den vertfall virkt på snuppa mi:)

Lykke til

Skrevet

Hei

Sønnen vår har også vært plaget og vi har vert på Riksen til hudelge.

De anbefalte en olje som heter NAF (Norges Apotekerforening) Badeolje.... denne er super, den blander seg helt med vannet og huden blir helt myk og fin etter bad.

Bruker A-Derma Krem og lotion, men de anbefalte en annen krem som heter Canoderm 5 % denne var enda bedre til vår sønn.

Lykke til vi har holdt oss unne kortison når han ikke har store utbrudd er selv litt skeptisk til dette.

Sol og varme er supert, dra til syden midt på vinteren om økonomien kan klare det...

Sønnen vår løper også mye i boxer og t-skjorte hele året inne, han synes dette er veldig behaglig... de sier luft også hjelper...

NB vi skal på helsereise i 4 uker med sønnen vår nå til uka for første gang og gleder oss veldig.. han har i tillegg store lungeproblemer. Å søke på helsereise koster ingenting... bare ett avslag, men du må ha en dialog med legen om det.

Dette er mine tips..

Skrevet

Min sønn bader ca 2 hver dag.. sammen med babysøster på 3 mnd med masse olje i vannet....pleier å vaske håret først slik at det ikke blir fullt av olje så heller jeg i olje etter på.... han bader ofte lenge... NB Oljen er ganske rimlig i forhold til mange andre oljer.

Skrevet

Jeg har selv atopisk eksem, og det er forskjellig fra person til person hva man tåler eller ikke.

Jeg reagerer kraftig på ull og lanolin, og tåler derfor ikke Purelan som ble tipset om lenger opp i tråden.

Den eneste fuktighetskremen jeg tåler ordentlig godt er Essex krem. (Den finnes som lotion også, men den tåler jeg ikke..) De pleier ikke ha den i hyllene på apoteket, men ute på lagerrommet.

Denne er det: http://www.apotekhjem.no/Nettbutikk/display.aspx?menuid=11&prodid=7799

Pass på at hun ikke blir varm og svett, det kan forverre kløen og eksemet. Lette bommullsklær er best.

Skrevet

A-Creme er super mot atopisk eksem...gå inn på www.a-creme.no også kan du lese artikler og tester som har blitt utført...den skal til og med hjelpe folk med psoriasis og annen eksem...det med nøttegreier som hun under snakker om er bare tull...jeg har brukt det på min sønn når han har atopisk eksem...samme med mine venninner og det er bare supert...det er også mange barnehager og helsesøstre som sverger til kremen...du får vareprøver på helsestasjonen din...det gjorde jeg i alle fall...

Skrevet

Min sønn har tørre områder i huden, de på apoteket mente det var atopisk eksem. Dette oppdaget vi da han var bare noen uker gammel. Men vi kjøpte en god krem på apoteket,- miniderm. Fuktighetskrem for tørr hud. Og siden har vi holdt det helt i sjakk:) Så vi har ikke vært til legen med det, smører han litt hver dag, er ekstra flink med å smøre hvis han ser ut til å få utbrudd. Så jeg anbefaler absolutt miniderm.

(Sier ikke at du ikke skal bruke kortison, men hvis du bruker miniderm kan du kanskje redusere kortisonbruken til et minimum).

Skrevet

IKKE bruk kortison utenom bruksanvisningen, det gjorde jeg (hver dag i flere uker i strekk) og resultatet ble veldig tynn hud, mer sår hud og eksem og lysbehandling pga det. ApoBase er veldig bra til tørr/atopisk hud, ellers kan du bruke LocoBase hvis hun har ekstra tørr hud. Ceridal har jeg begynt å bruke og den er kjempefin, klør mindre og den passer godt som kuldekrem.

Ellers så må du:

-unngå alt av parfyme

-bruk allergitestede hudpleieprodukter

-bruk minst mulig hudpleieproduker og såpe

-unngå ull

-ikke vask/bad med for varmt vann

-ikke olje/såpe på ansiktet (hvis hun har utbrudd der)

-parfymefri (helst allergivennlig også) vaskemiddel og tøymykner til klær og sengetøy

-gjennomluft huset ofte

-pass på at huset er mest mulig fri for støv

Skrevet

Unngå også kremer med Karbamid - mange kremer inneholder dette. Mange som ikke tåler dette!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...