Gå til innhold

Store stygge stemor ! ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er stemor / reservemor / bonusmor.

Og jeg er mamma til 3 selv.

Jeg må si jeg både blir paff og lei meg når jeg leser hvordan personer nærmest blir "angrepet" hvis de sier noe om stebarnet sitt eller moren deres.

Det er veldig veldig lett å se at folk ikke alltid tenker seg om før de slenger ut slakten. Nærmest alt blir tatt opp som negativt. Man må ha lov å si hva man mener om både stebarn og mammaen deres, uten at det nødvendigvis skal føre til ond stemor-stempel. Det trenger ikke bety at man ikke er glad i stebarnet sitt.

Merker jo selv at jeg må være forsiktig med hva jeg sier i den forbindelse. Nettopp pga at man blir nøye observert på dette området.

Jeg sier det rett ut; det kan være sinnsykt dritt å være stemor til tider! Ungen kan skape seg og det er jo ikke gøy. Men det kan også mine egne barn, og bare så det er sagt så er det like dritt! ;o)

Men det negative med stebarn har som regel ingenting med barnet å gjøre.

Det er ganske enkelt å forstå synes jeg; Har man hele tiden en annen kvinne/ familie som hele tiden må være med å "styre" og delta i ens liv og dets beslutninger (som ferier, bursdager, flytting osv osv) så sier det seg selv at det ikke alltid er like lett.

Ingen trenger å svare at han man funnet en med barn fra før så får man finne seg i det, for det er ikke det jeg skriver om. Jeg mener konsekvensene i seg selv. det er lov å synes det er kjipt til tider, selv om det er selvvalgt.

Ste/bonus/reservemor-rollen er veldig veldig vanskelig. Man skal/kan ta ansvar, men har ingen rettigheter osv. Leste forresten nettopp om ei som forsket på området, og hun sa det var kvinner i denne rollen som styrte på og ordnet til selskap. Strøk på skjorter osv. Men ikke selv fikk være med på selskapet.......

Så jenter, vær så snill å ikke døm stemødre som kommer med hjertesukk innimellom. De er ikke mere onde enn andre. Og kanskje er det ikke så vedig lett å være i denne rollen? :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leste en flott artikkel i mammabladet nå nettopp. "Alltid nest best?" - heter artikkelen, og den overskriften forteller mye. Ellers var dette i sammenheng hvor biologisk mamma og bonusmamma samarbeidet fint sammen. Her fikk alle lov til å feire barna - samtidig! Så det er de som klarer å få en lykkelig slutt også.

Skrevet

Den leste jeg også! Og jeg er så glad for at noen setter fokus på det :o)

Kanskje det er lettere for jenter som ikke er stemødre å forstå hvis man sier det slik:

Jenter "hater" som regel mannen sin x. Stemødre er nødt til å ha mannens x i livet sitt hele tiden. Og i tillegg har hun stemmerett hehe.

Kanskje det da burde begynne å gå opp et lys om hvordan det kan være ;o)

Skrevet

det e sant.vi viste at ungene var der,men at den ene ungen sku ha ei så grusom mor som gjør alt for å lage sur stemning,å true med både det ene og det andre,det er man ikkje forberedt på...

her har typen 2 ekser.ho ene e ei heks å ho andre e kjempe snill å vi e venner...har unger med begge...

vi har ene ungen fast,å så har vi sønnen til ho snille annehver helg...

Skrevet

det e ikkje alltid at dama hater mannens ex...

noen exer er jo ute etter å lage faen..

Skrevet

men te exen i ikkje like,sa tydelig ifra,så ho har slutta med tullet ho hell på med....

Skrevet

Ja det finnes både det ene og det andre.

Skrevet

jepp sånn e det bare :-)

Skrevet

Det er mye sant i det du skriver, og jeg blir forundret over hvor fort man skal dømmes som stemor, et skeivt ord, så er man typisk ond, uten empati og kjærlighet osv:)

Det er ikke lett å være i hverken stemorsrollen eller i mammarollen når det er snakk om mine, dine, våre barn. Det er ulike roller, og man skal utvise en god porsjon raushet for at det skal fungere optimalt.

Klart det finnes steforeldre som ikke er helt gode, men her må jo partneren inn og hjelpe med å finne løsninger - og man må jobbe med dem selv så klart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...