lioevr- Verdens lykkeligste Skrevet 14. mars 2008 #1 Skrevet 14. mars 2008 Kan den stekes på 175 grader, til kjøttet er 70 grader, i ca 2 timer? Som storfe? Eller burde den langtidstekes? Gjør jeg noe annet enn å smøre på krydder og legge den i panna midt i ovnen?
lioevr- Verdens lykkeligste Skrevet 14. mars 2008 Forfatter #2 Skrevet 14. mars 2008 den er btw 1,27 kg
lucky3 Skrevet 14. mars 2008 #3 Skrevet 14. mars 2008 Jeg hørte faktisk at hjort ikke var tilrådelig å spise for gravide - kan være det ikke er noe i det, men kanskje du bør sjekke det før du spiser det?
Frøken Tredjegangs Skrevet 14. mars 2008 #4 Skrevet 14. mars 2008 Dersom du langtidsteker den, så blir den bedre! Jeg hadde tatt 100 grader i mange timer. Men pass på, gravide skal ikke behandle rått hjortekjøtt! Jeg fikk svigermor til å skjære det opp når vi hadde hjort sist. (på hennes kjøkken!)
lioevr- Verdens lykkeligste Skrevet 14. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 14. mars 2008 Da skal jeg nyte hjort til jeg blir gravid Hvorfor skal man egentlig ikke spise det? Har aldri hørt om det før jeg :/ Men hvis jeg kangsteker på 100 grader, skal kjøttet fortsatt opp i 70 grader før det er ferdig, og ca hvor lang tid tar det?
Frøken Tredjegangs Skrevet 14. mars 2008 #6 Skrevet 14. mars 2008 Jeg pleier å ha det i 3-4 timer på svak varme. Vann i panna, som jeg bruker til kraft i sausen . sammen med einerbær og brunost. KJempegodt! Man kan SPISE det, men ikke behandle det mener jeg.
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #7 Skrevet 14. mars 2008 Det er en viss fare for at kjøtt av vilt kan være smittet av toxoplasmose. Og toxoplasmose er en lumsk sykdom som den gravide selv ikke nødvendigvis blir syk av, men som kan gjøre fosteret ganske så sykt. Toxoplasmose kan finnes i "vanlig" kjøtt også, som i storfe, gris, sau og kylling. Gravide kvinner anbefales derfor å kun spise mat som er varmebehandlet, samt at alt kjøtt som fortæres ihvertfall har en kjernetemperatur på 70 grader. Jeg synes at 100 grader var en noe lav temperatur å steke på.. 150 - 200 grader ansees som svak varme. Hortesteken din veier litt over 1 kg, var det så? Da antar jeg at du kan steke den i ca to og en halv time (+/-) på 150 grader. Steken er rosa ved 60 - 65 grader kjernetemperatur. God middag =)
Frøken Tredjegangs Skrevet 14. mars 2008 #8 Skrevet 14. mars 2008 100 gr er ikke lavt å steke på over langt tid i det hele tatt, kjernetempen kommer godt opp i 70 grader. Og det er det viktigste:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå