Gå til innhold

Bringebærmousse-kake. Kjempegod!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er en utrolig god og litt annerledes kake. Veldig frisk, dessuten får den en lekker farge!

Bunn:

200 g digestivkjeks, knust

75 g smør

50 g sukker

Knus kjeks, bland inn smør og sukker. Smør en 26 cm kakeform med smør, og dekk bunn og sider med matpapir. Press kjeksmassen ned i bunnen, og stek i 10 min ved 200 grader. Sett til avkjøling.

Fyll:

400 g frosne bringebær

3 ss va

2 ss gelatinpulver

5 ss vann

3 dl kremfløte

4 eggehviter

100 g sukker

1/2 ts sitronsaft

Kok opp bringebærene og 3 ss vann. Kjør bærene i blenderen i 30 sekunder, og sil gjennom en melsikt, slik at frøene blir liggende igjen.

Bløt gelatinen i 5 ss vann, og smelt i vannbad.

Pisk krem av kremfløten, og bland med bringebærene (kast frøene). Bland i gelatinen under omrøring.

Pisk eggehviter og 50 g sukker stivt. Bland så inn sitronsaften og resten av sukkeret. Pisk til blandingen er tykk og blank. Vend eggehvitene inn i bringebærblandingen.

Hell fromasjen over kjeksbunnen (viktig at bunnen og formen er helt kald), og la stå i kjøleskap i ca to timer.

Løsne ringen på formen, og dander kaken på et fat. Pynt med kremtopper, og friske bringebær (hvis du har det for hånden).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette så helt nyyydelig ut.

Denne skal jeg prøve meg på!!!

• 1 måned senere...
Skrevet

jeg pleier å bake den med en annen bunn

smelter sjokolade som jeg blander med cornflakes, rører det sammen og har det i forma. heller resten over. Knall godt!

Skrevet

Det hørtes nydelig ut! Det skal jeg prøve neste gang!

• 2 uker senere...
Skrevet

Denne hørtes god ut! Hvor mye sjokolade bruker du anonym? Og avkjøler du bunnen i kjøleskapet før du har på resten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...