frøydis m/ 4 Skrevet 13. mars 2008 #1 Skrevet 13. mars 2008 så blir de så himla smulete. Er det noen som vet hva jeg gjør galt? Jeg bruker hvetemel, sammalt hvete, litt havregryn, kli og kim. De er ikke veldig grove, men gode hverdagsbrød. Og så bruker jeg bare vann til væske. Tror dere det er bedre med melk? Jeg elter de i kjøkkenmaskinen i 12-15 minutter, og hever de godt før de bakes ut. Og når jeg tar de opp fra fryseboksen, så blir det smuler over hele kjøkkenet når vi skjærer de opp, - og de deler seg gjerne når vi skal smøre på skivene. Da hjelper det lite at de smaker godt!
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #2 Skrevet 13. mars 2008 Kanskje du har for mykje "dill" oppi. Det må alltid vere ein viss mengde kveite, for det bind brøda saman. Salt motvirker smuling
tebekaa Skrevet 13. mars 2008 #3 Skrevet 13. mars 2008 Skulle gjerne hatt oppskriften på det brødet, for akkurat sånn smulete brød er det jeg har tenkt å lage når lille-snupp skal begynne med brødskive. Brødbiter som ikke blir til en klump inne i den lille munnen, men som smuldrer opp og blir god å smatte på og lett å svelge:-) Ellers er det kanskje en ide å bløtlegge havregryn, kli og kim litt før du baker? Er ikke noe ekspert jeg altså, men ser for meg at det kanskje kan hjelpe...
dritgrei hei hei! Skrevet 14. mars 2008 #4 Skrevet 14. mars 2008 Hei, litt mer hvetemel og salt gjør susen.... men jeg pleier å lage en gasnke våt deig og får ikke smulete brød. Jeg føler faktisk at deigen sier ifra om den kommer til å bli tørr eller ikke... for når den er seeeeeig så blir det gode brød, men nar man lett kan dele deigen så blir den mye tørrere enn om jeg må slite litt for å få den delt. Men altså litt mer hvetemel, og så bruker vi et egg, litt salt og litt olje i. :-)
frøydis m/ 4 Skrevet 14. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 14. mars 2008 Salt pleier jeg å ha i, glemte det bare når jeg skrev oppskrifta mi :-) Men det er mulig at jeg har for mye mel i forhold til væske. Neste gang skal jeg prøve med løsere deig, og litt olje tenker jeg.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 15. mars 2008 #6 Skrevet 15. mars 2008 Når jeg lager brød så bruker jeg MYYYYYE væske og unngår dermed også smulingen du snakker om. Deigen er mer en røre som jeg heller oppi brødformene.....:-)
Reveenka Skrevet 15. mars 2008 #7 Skrevet 15. mars 2008 Oppskrift? Jeg har jo massevis av tid i helgen til å eksperimentere med bakebollen!
phantomet Skrevet 15. mars 2008 #8 Skrevet 15. mars 2008 Jeg kan desverre ikke gi deg noen som helst tips når det gjelder brødbaking.... Jeg fikk en knekk på det for noen år siden. Det var nemlig slik i en av barnehagene, er jeg var pedagogisk leder, at vi bakte brød fast to ganger i uken... Om morgenen når ungene kom stod en voksen på kjøkkenet og laget deigen, som skulle bli deilig brød og rundstykker.. En av de kjappeste guttene kom inn, og så at det var meg som stod der og sa" Å nei...er det du som skal bake idag...da blir det harde brød da..." hahahahahahahahaha
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå