Gå til innhold

Hva er dette?

Hønseføtter og gulerøtter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har endelig kommet meg på jobb igjen etter lang sykemelding på oppkast. Er 18 uker på vei. Jobber i helsevesenet med travle dager, lange korridorer og mye løft, merkelige stillinger iløpet av dagen.

Har nå jobbet i 2 uker, og har begynt å få vondt i korsryggen og mot den ene rompeballen samt litt nedover. En sånn murrende smerte som blir værre utover dagen. Til tider kommer det en knekkelyd og en iliende smerte når jeg snur/vrir meg(vet ikke helt hva jeg gjør igrunnen) eller reiser meg opp fra knestilling osv. Og når jeg endelig kom i seng i går kveld gjorde det plutselig vondt å snu seg rundt i sengen.

Noen som har erfaringer med dette som aner hva det kan være??

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

Bekkenløsning kanskje?

Har heldigvis ikke dette selv, men kan høres ut som det.

Ta kontakt med legen din for dersom det er det kan du få henvisning til fysioterapeut (noe som man får gratis ved bekkenløsning).

Skrevet

Jeg tenker bekkenløsning...

Skrevet

høres veldig ut som en bekkenløsning uten att jeg skal si noe sikkert

Var vedlig plaget med dette i mine to forje svangerskap og hadde veldig like symptomer som deg, ble til slutt så ille att jeg måtte bruke krykker

Har vært veldig heldig denne gangen er 26 + nå og merker ingen ting så er kjempe glad

ta en tlf til dr din . er det bekkenløsning kan du få fysoterapi , aktiv sykemelding osv for og lette situasjonen for deg.

Det blir nemmelig ikke noe bedre av att man presser seg litt ekstra . det som hjelper er å holde seg i ro men trene med feks vann gym , fysoterapi osv

God bedring

Skrevet

glemte og skrive att ved påvist bekkenløsning har man krav på fysoterapi under svangerskapet og 6 måneder etter på . dette blir dekket av nav

Skrevet

Takker for svar begge 2 :-)

Men syntes dere kunne sagt noe annet da ;-) Lurte litt på bekkenløsning selv, men fant ut at det passer dårlig.. Og kan jo hende det er noe annet ikke sant? Nå har jeg jo akkurat kommet meg tilbake til jobb, og alt var bare fryd og gammen..

Om det er bekkenløsning, kan det holde seg stabilt resten av svangerskapet eller vil det bli værre hvis jeg fortsetter å jobbe slik jeg gjør nå?

Skrevet

jeg har påvist bekkenløsning å det føles akkurat slik ut som du beskriver....

Skrevet

Er jo ikke avskrekkende vondt slik det er nå. Har blitt værre for hver dag på jobb, men det var bedre i helgen når jeg hadde fri.

Jeg hadde jo ingen smerter før jeg begynte på jobb igjen for 2 uker siden. Kommer det virkelig så fort?

Får se om jeg tar en tlf til legen å hører hva han sier over helga(er stengt fredager) om jeg fremdeles har vondt da.

Bra du ikke er plaget denne gangen da!!

Takk for svar!!

Skrevet

Knipeøvelser, og styrkeøvelser for hofte og rumpe hjelper, i allefall for meg! Man "går opp i limingen" når man er gravid, dvs at sener og muskler i bekken og hofte blir slakkere. Merker dette selv, men holder det i sjakk ved å være flink med treningen. i tillegg til vanlig trening, har jeg altså satt i gang med knipeøvelser (mens jeg sitter på bussen, står i kø, eller går til/fra), samt noen sånne "jane fonda øvelser", helst stående. Feks: hold hendene på en stolrygg eller støtt begge hendene mot en vegg, pass på at hoftene holdes rette, og vipp det ene benet bak og så skrått ut bak. Det er ikke store bevegelsen som skal til egentlig. Evt vippe det ene benet rett ut til siden og inn igjen.

Pass også på at du er flink til å stabilisere kjernemuskulaturen i mage/rygg/bekken, ved at du trekker navelen en liten tanke inn og opp. ikke sånn at du ikke klarer å puste skikkelig, men sånn at du kjenner at musklene i magen, rundt korsryggen og i bekkenet gjør den jobben de skal, nemlig holde kroppen/ryggraden oppreist og holde ting på plass. spesielt viktig før man gjør løft eller andre bevegelser med store bevegelsesutslag.

Pass også på at svaien i korsryggen ikke er for voldsom.

Skrevet

Heia titten....Ser at du jobber i helsevesenet...jobber du fast??Tenkte på at så på tv at noen kommuner støtter ansatte med skotøy hvis de skulle trenge det. I ditt tilfelle tenker jeg på de kjente mbt skoene som skal være så gode hvis du har begynnende bekkenløsning og må gå mye og hva med bekkenbelte på de mest hektiske dagene?

Ellers er det veldig bra som de over her sier at trening av bekkenmuskulaturen er bra, hvis det gjør vondt når du trener disse øvelsene finnes det en mer skånsom måte å trene på og det er å støtte deg rundt bekkenet hos fysioteraput med terapimaster, slik trente jeg i sist svangerskap...Kanskje du er så heldig å kunne gå til en fysioteraput på sykehuset du jobber??

Hvis du får veldig vondt og stikkende smerter og blir veldig stiv ville jeg anbefalt deg å tatt en tur til kiropraktor og akupunktør....vi blir veldig slakke i svangerskapet og leddene glir ofte altfor lett og da er det greit med en enkel justering.

Jeg har ikke problem med bekkenet enda for går til en fantastisk akupunktør, men går og justerer en gang i mnd for å holde det ved like nå i svangerskapet.....lykke til og håper du ikke blir verre iallefall:)

Skrevet

Takker for flere svar!

Jo, jeg er fast ansatt i 100% stilling i kommunen. Jeg jobber i en IA kommune så kanskje støtter økonomisk på den måten du beskriver. Det får jeg sjekke ut til uka.

Jobber for tiden ikke på sykehus, men jobber på instutisjon med eldre(og tunge pasienter).

Igjen, tusen takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...