Gå til innhold

hjelp.. angående tuberkolose!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i samme hus som bestefaren min, som nå idag har fått brev om innkalling til tuberkolose avdelingen på sykehuset, og var beordet til å komme opp der ellers kunne han bli tvangshentet.. han har vært syk med hoste og røgntenbilder viser forkalking på lungene. Jeg er bekymret for om han har fått det, og om det er ganske smittsomt selv om vi har fått vaksine ?? får barn vaksine for dette , har en datter på 2 år og hun har hostet veldig mye i det siste ( men har astma og da)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han har det så blir jo alle som har hatt nærkontakt med vedkommende kontaktet for oppfølging - skjermbilde, prikktesting.

Nå opptrer lungetuberkolose i flere stadier, ved åpne lungekaverner er det veldig smittsomt - da er det luftsmitte. Er tubekolosen innkapslet er det ikke så smittsomt.

Barn blir jo ikke vaksinert mot dette før de er større (BCG vaksine).

Jeg skjønner at du er bekymret, men dere får ikke gjort annet enn å vente på prøveresultatene.

Lykke til.

Skrevet

uff nå er jeg kjempenervøs.. min datter har vært plaget med mye hosting de siste månedene.. :( :( brevet han fikk virket veldig alvorlig så jeg er nå kjempebekymret..

Skrevet

Uff, det er ikke meningen å skremme deg opp. Men det hørtes jo ikke så bra ut med den innkallingen han har fått. Hvis det er det han har så vil dere få god oppfølging.

Er tuberkolosen innkapslet er det ikke så smittsomt.

Min mor delte seng (under krigen) med ei som hadde tuberkolose og moren min ble ikke smittet.

Skrevet

Kanskje du kan ringe noen? Enten profesjonelle eller noen du kjenner? Du kan ha godt av det, vil jeg tro! Stor klem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...