simsalabima Skrevet 13. mars 2008 #1 Skrevet 13. mars 2008 Vil en blodprøve alltid vise om ett barn har melkeallergi? Mi jente ble testet med en blodprøve da hun var 5,5mnd. Den var negativ. Men jeg er overbevist om at hun ikke tåler kumelk. Kaster opp av mme og grøt som skal blandes med vann. (altså som inneholder tørrmelk). Hun har blitt henvist til barnepoliklinikk. Hvordan var det med deres barn?
roxanne Skrevet 13. mars 2008 #2 Skrevet 13. mars 2008 Datteren min måtte ha sonde i 24 timer for pH registering av mavesyren. Slik fant de ut at hun hadde melkeproteinintoleranse.
OsloMor Skrevet 13. mars 2008 #3 Skrevet 13. mars 2008 Ingen av mine som har hatt utslag på blodprøvene eller prikktest som de tar først, og det til tross for at eldstemann var virkelig hyperallergisk. Vår allergolog på barnepoliklinikken sa at 50% får utslag på slike tester og da får man bekreftet at de er allergiske, men de andre 50 % ikke får noen reaksjon og da betyr det ingenting. Dessuten er det visst ikke noe poeng å ta slike tester før de er minst 1 år.Lytt til deg selv du og prøv grøt o.l. uten melk slik at du kan teste det ut før timen på barnepoliklinikken.
Trulte76 Skrevet 13. mars 2008 #5 Skrevet 13. mars 2008 Det har jeg all erfaring med at den ikke gjør!! eldste jenta mi begynte først å skrike hele tiden når hun var våken..begynte allerede på sykehuset (jeg drakk melk og hun fikk det i morsmelka) drev på sånn i ca 2 uker etter vi kom hjem..så fant jeg da ut at 20% av de som hadde kolik skyldtes melkeallergi..så jeg slutet å drikke melk og spise melkeprodukt for å se om det var det..fikk en helt annen unge.. Så ble hun jo større og jeg begynte å gi grøt osv..og erstatning da jeg skulle et eller annet så pappan måtte passe noen timer.. Grøt med melk spydde hun av.. jeg begynte da å kjøpe soyasemp på apoteket..kostet den gang (8-9 år siden) 55kr for 1 l!!! så det ble jo veldig dyrt. og man har rett på å få det på blå resept, men må søke trygdekontoret. Så jeg dro da til legen for å få dette på resept. joda tok jo en blodprøve av jenta..som da var 7mnd..den var da negativ. Jeg spurte legen om den var 100% sikker..ja det var den sa han..jeg ble jo glad jeg da og trudde hun var kvitt det (hadde ikke gitt henne noe melkegreier på 2 mnd) Så da laget jeg til grøt med sånn melk i..og jenta spydde like ille som før hun..jeg ble så fortvilt jeg da.. Så jeg tok da kontakt med helsestasjnene..for denne soyasempen var jo veldig dyr..sluttet å amme da jeg var 7 mnd også..for hun ville ikke ha pupp lengre.. da fikk jeg komme til lege der (var en turnuslege) han noterte ned det jeg sa.. så noen dager etterpå fikk jeg brev fra den hjelpsomme turnuslegen..han hadde kontaktet barnelegen på barneavd på sykehuset. og han sa at til tross for at blodprøven var negativ var det mistanke om melkeallergi. Så turnuslegen søkte om blåresept til meg, bestilte time hos ernæringsfysiologen, bestilte time for pirketest. gikk jo 7 mnd før hun fikk time til pirketest da..men den visste da +2. og da hadde allergien mildnet litt..så hun hadde nok litt mere da hun var mindre. Så blodprøvene er absolutt ikke 100% langt ifra!! da hun var 2,5 hadde hun bare et lite + i utslag og jeg kunne begynne så smått med melk i mat..ikke ren melk da..men i pålegg og sånt..
simsalabima Skrevet 13. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 13. mars 2008 Da håper jeg at de finner ut noe på sykehuset. For da jeg nå fikk beskjed at prøven var negativ, så begynner jo tankene å rulle at det kan være noe annet mer alvorlig galt med henne. Men jeg mener det er jo ikke så vanskelig å finne ut av når det gjelder jenta mi hvertfall. Hun spyr jo som en gris når hun får noe med melk i. Og det er de eneste gangene hun kaster opp. Går alltid ca 2 timer etter hun har fått i seg noe. Er 6mnd nå. Syns det er dumt at det ikke finnes grøt uten melk. Jeg gir henne Sinlac nå. Er så utrolig søt. Har ikke prøvd mme fra apotek. Har hørt de ikke smaker noe godt. Og jeg sliter med å få i henne fast føde fra før av...
Trulte76 Skrevet 13. mars 2008 #7 Skrevet 13. mars 2008 prøv soyasemp..den likte mi si..men ikke de andre sortene.. tidliger du begynner til bedre er det..så hun liker det..visst det går for lenge er det ikke sikkert hun liker det og vanskelig å venne til henne.. jeg laget vafler og pannekaker med soyasemp også jeg men du har rett på å få dette gratis..jeg fikk jo igjenn 3500kr i kvitteringer jeg hadde spart siden jeg fikk invilget det på blå resept..så ta vare på kvitteringene fantes grøt uten melk før..man skal blande morsmelk eller erstatning i..men man kan bruke bare vann også da..men er jo mere næring med erstatining..da kan du bruke soyasemp prøv en sånn..se om hun liker det..kjøper du grøt uten melk i..finnes noen få tyeper..gjorde ialefall det før
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå