Gå til innhold

dere som er fra 38 til ca 42 år her inne....

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er 27 år to barn..vil ha nr 3,men er besatt på tanken at jeg ikke vil føde etter jeg er 30.jeg har fått den tanken i hodet at det er mye mer stress og vi ikke har like mye overskudd og at det er mer farlig å gå gravid(var bekymret denne gangen og)kan dere si meg litt hvordan er hverdagen og helsa..føler at mye av dette jeg spør om blir litt feil fremstillt er elendig på forklare hva jeg egentlig skal frem til..jeg skal ikke angripe elle noe,jeg bare lurer om jeg bør være så besatt på at etter fyllt 30 ingen mer graviditet på meg..mora mi var 38 da søsteren min kom til og av 5 barn var hun den værste og mora mi sa at hadde hun vært den første så hadde det ikke blitt flere...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

de fleste i in omgangskrets har vært mellom 33 og 36 år...

og skal ikke legge skjul på at de syns det er mye tøffere... spesielt de som får første i den alderen.. de har kun hatt seg selv å tenke på en så stor del av livet, så overgangen blir veldig stor... Det er iallefall det de selv sier...

jeg er 25 og skal gjøre meg ferdig med barn før 30. Kun av den grunn at jeg ønsker å ha tid til å gjøre andre ting når jeg runder 50...

Skrevet

Kan bare svare for meg selv da...men det er forskjellig fra fødsel til fødsel.. Venninna mi fikk nr 3 når hun var 34..men det var den letteste... Selv hadde jeg hasteks første gangen, trang fødsel andre gangen (da var jeg 22), med tang og vakuum og helvete... vondt! Så denne gangen ble det planlagt keisersnitt..

Anbefaler sterkt en atpåkladd..i voksen alder... Hadde jeg fått det til hadde vi fått barn mye før..kanskje to og tre også..men naturen ville det ikke sånn.

Babyer er den største gaven du kan få som menneske.. helt fantastisk. Setter mer pris på det nå enn jeg gjorde som 18 åring da jeg fikk første og tok alt som en selvfølge.. Du må selv velge når det passer for deg å få flere, men tror ikke du trenger å bekymre deg for fødselen..... :o)

Skrevet

Må innrømme at jeg kjenner litt igjen følelsen og kjenner også til flere slike du nevner, bl.a min egen mor og ene eks-stemoren min (der kom også nr 5 da hun var 36 år, fikk første (tvillinger) som 19 åring og sier som hun andre, hadde nr 5 kommet først hadde han nok blitt enebarn), mamma synes også det var mye mer slitsomt å få min lillebror som 39 åring enn meg som 21 åring. Så jeg har også, sikkert barnslig nok, satt meg 30 år som grense. Nå er jeg som deg, 27 år, og har 3 barn men selv om jeg sier til meg selv om igjen og omigjen at nå holder det så føler jeg meg ikke helt ferdig med dette her, føler vi mangler en liksom :-/ I så fall begynner det å haste bitte litt om siste skal komme før 30 årsdagen, hehe...

Skrevet

Jeg har 4 barn, de fikk jeg da jeg var 19 år, 23 år, 39 år og siste var jeg 42 år.

Og jeg kan si at for meg var det liten forskjell, jeg har født tre av disse fire naturlig uten smertelindring, og fødslene har vært akkurat like "vonde" og like raske egentlig.

Siste barnet kom dessverre 5 uker for tidlig med katastrofekeisersnitt fordi morkaken delte seg i to. Det hadde ikke noe med min alder å gjøre fikk jeg vite.

Jeg må si at det var flott å få barn når jeg var ung, men jammen synes jeg det er flottere å få barn som godt voksen. jeg har en helt annen opplevelse av tiden sammen med dem, jeg er mer tålmodig og har også en tryggere økonomi.

Jeg bekymrer meg mindre, og koser meg mer.

Å få barn etter fylte 30 var også helt uaktuelt for meg, nå er jeg sjeleglad jeg forandret mening. Klart jeg opplever at to små gjør meg sliten, men jeg husker godt hvor sliten jeg var med de to eldste også.

Eneste forskjellen er vel at jeg bruker litt lengre tid på å hvile meg opp, som ung rekker det med en liten stund så er beina igang igjen, det tar litt lengre tid nå.

Tror fødslene er individuelle uansett alder. Virker på meg som det er andre ting som kan gjøre fødslene hardere.

Skrevet

Jeg er 38 og var 37 da gutten min ble født.

Hadde et fint svangerskap og ingen komplikasjoner pga alderen min.

Jeg stortrives med å være mor - føler meg ikke mer sliten enn de andre i barselgruppa, de er yngre enn meg.

Så jeg tror det er nokså individuellt, hver og en må velge det som passer for seg.

Skrevet

tusen takk for svar..:) jeg skal kansje ikke være så sta for jeg vet ikke helt hva jeg snakker om,men det gjør dere..kos dere masse barna,det skal jeg gjøre:)

Skrevet

Slenger meg med her, jeg...

Er 39 og trebarnsmor. Sistemann er en skikkelig attpåklatt på 5 mnd. Det er kjempekoselig med attpåklatten. Er mye mer bevisst på å kose meg nå enn med de to første. Har mer ro og erfaring. Er stort sett mye roligere til sinns. Denne siste fødselen gikk mye raskere og med mindre smerter enn de to første da jeg var i 20-årene. Hadde ingen smerter nedentil når jeg skulle sitte, var på wc etc. heller (Det var det nok av etter de forrige fødslene). Ergo var jeg kjappere på bena og raskere i bedre form.

Jepp, koser oss kjempemasse. Storesøsknene er kjempestolte også.

Skrevet

Jeg er 35 år nå og fikk første mann for 10 år siden og siste mann nå selvfølgelig merker jeg at jeg er 10 år eldre!!! Syns ikke du skal sette grensa på 30 du har enda mange år til på deg da. Men et råd ønsker du deg fler er det vel greit å ikke vente for lenge. Vet ikke om du fikk svar på det du spurte om men du fikk ihvertfall min mening:)

Skrevet

Du sier du ikke vil føde etter du har blitt 30, men i overskriften din etterlyser du de mellom 38 og 42. Du trenger jo ikke vente helt til du er 38 med å få barn? 30-åra har jo 8 år å by på før det ;-)

Jeg fikk barn da jeg var 31, planlegger (hvis ting går som jeg vil da) å få neste når jeg er 34-35. Det er slitsomt ja, men den herlige ungen min gjør at jeg glemmer det ;-)

Skrevet

Skjønner heller ikke helt hvorfor du spør etter folk over 38, når du sier grensen din nå går ved 30. Det er jo 8 år mellom der, nok tid til å få fire barn, minst.

Jeg var 40 da jeg fikk min første - det har vært en stor overgang fra det å være singel i en alder av 39, til å være gift med barn to år etterpå, men mest til det positive.

Mitt svangerskap var ganske komplisert på slutten, men det var ikke aldersrelatert. Året hjemme med jenta gikk veldig fint, men jeg synes det har vært litt tungt å gå ut i jobb (100 % stilling, mye å gjøre). Hverdagene er mer stressende enn før, med henting og levering i barnehagen, og vi kan ikke spise middag kl 20 slik vi gjorde før. Men ikke noe av dette synes jeg egentlig har med alderen min å gjøre.

Min mor fikk en attpåklatt da hun var 39, det gikk jo også fint. Faktisk har også de aller fleste av mine venner fått sine første barn etter fylte 35 og det går så fint med alle. Eneste er vel at når man som jeg er blitt såpass gammel, er det litt seint å lage søsken.

Skrevet

Vi er 5 jenter i en gjeng og ingen av oss fikk barn før fyllte 30. I år fyller vi alle 36 og har tilsammen 8 barn.

Ingen graviditeter som har vært utenom normalen, eller fødsler som har vært traumatiske. Vi er 5 oppegående venninner med gode utdannelser og derav krevende jobber. Kun en har redusert stilling til 80 %, ellers jobber vi alle 100 % og vel så det.

Valgte å svare på dette innlegget selvom du etterlyser folk i alderen 38 til 42.

Du skrev at du var 27 år. Da er det jo kun 3 år til du er 30. Hvis du går tilbake tre år i tid til 2005. Har du forandret deg mye fysisk på de tre årene syns du? Poenget mitt er at det er ikke så stor forskjell på 27 og 30, heller ikke 27 og 33 syns jeg. Ikke vær så streng med deg selv, men ha tro på at ikke alt går nedenom og hjem:o) etter fylte 30. Kanskje du tilogmed vil oppleve at motivasjonen og energien din blir mer fokusert på hva som er viktig i livet.

Skrevet

Hei!

Fikk barn som 32 åring, 37 åring og 42 åring. Eneste grunn til at jeg angrer litt på at jeg ikke startet med barnefødsler tidligere er at jeg nok ikke får mer enn disse 3 deilige barna...;)

For min del var barn ikke del av agendaen da jeg var mellom 20-30 år. Min mann traff jeg som 30-åring.

I et parforhold velger dere selv hva som passer best for dere mht timingen for graviditet og fødsel, men man må huske på at den biologiske klokken tikker fort for kvinnens del.

Mormor vikk 13 barn og de to siste som 43- og 47-åring (på en tid det var vanlig å vaske klær i en bekk eller koke klærne i svære gryter...) Det gikk det også, selv om det tok flere uker for mormor å komme opp fra sengen etter den siste fødselen. Da var det bare å trå til for de eldste barna med å passe og stelle minste-babyen.

Skrevet

Hehe...43 og 47 år ja! Det står det respekt av!

Ertaberta sier det er for seint for søsken, men i dag er visst ikke alder noen hindring...

Har ei venninne som snart er ferdig med legestudie (begynte i voksen alder å studere).. hun fikk førstemann når hun var 38, andremann 17 måneder seinere. Hun ble 42 i november og ska ha nr. 3 nå i juni!! Hun er sprek som en fole... driver med joga og står på operasjonsstuen. Sier hun ikke merker alderen i det hele tatt...

Det gir jo litt håp om at vi kanskje kan klare å lage et søsken til lillegutt da... i tillegg til de han har på 19 og 22 år!! Hehehe... :o)

Skrevet

Fikk barn som 24-åring og nå som 37-åring.

Må nok ærlig innrømme at jeg føler meg mye bedre som mamma nå enn som 24-åring.

men dette er helt individuelt. kanskje litt rart å bestemme seg for at man er for gammel når men er over 30 ...

men som du sier, du vil ha tid for deg selv når du blir 50. helt greit det.

selv må jeg si det har vært freit å ha ungdommen for seg selv og ha middelalderen å dele med barn. og alderdommen med mannen sin igjen.

Uansett, alle er forskjellige og vi endrer meninger så lenge vi utvikler oss. så hva som er best for hver enkelt vil bare vi selv vite.

je skulle aldri ha flere barn etter et slitsomt svangerskap og en forferdelig fødsel(trodde jeg ja :) men heldigvis fikk jeg en til. det var det beste som kunne hendt meg.

Skrevet

ja jeg kunne jo henvendt meg til dem fra 31 til 37 og,men slik ble det ikke,ingen spesiell grunn til det..uansett fått svar på endel av det jeg lurte på pluss litt til..og med tanke på fødsel etter 30 er jeg ikke så bekymret lenger(hadde et vanskelig svanger skap denne gangen) takk for fine kloke ord fra dere,skal ikke være så opphengt i enne aldreren lenger..virker som dere har en fin ro over dette å det hjalp godt..HI

Skrevet

Jeg fikk mitt første barn da jeg var 20 og mitt andre da jeg var 26. Og jeg hadde samme tankene som deg. Jeg skulle ikke ha flere unger!

Men ting forandrer seg når livet går Og jeg fikk etterhvert andre livsvilkår. Nå er jeg 38 år og har akkurat blitt mamma til ei lita jente. Svangerskapet var veldig vanskelig, men det var de andre to svangerskapene også, så det var ikke relatert til alderen. Fødselen var den letteste jeg har hatt, og aldri har jeg vært i så god form som etter denne. Jeg sto opp og ruslet i dusjen bare en time etterpå, og det var bare deilig. Den gode formen har holdt seg etterpå, og jeg har mye hjelp av storesøsteren på atten. Kroppen min har heller aldri kommet seg så fort igjen. Bare fire dager etter fødselen var magen flat igjen, og magemusklene er i funskjon igjen.

Men jeg må legge til at jeg har drevet med kroppsbygging noen år og var veldig godt trent før jeg ble gravid. Så det var nok med på å gjøre at jeg kom meg så fort etter fødselen.

Det jeg har slitt med etterpå, er inkontinens. Men det kommer av at mitt andre barn var svært stort og jeg ble helt ødelagt i muskulatur og vev nedentil. Det gjør at jeg sliter ekstra med å gjenvinne kontrollen over disse musklene igjen.

Det som også betyr noe, er at jeg nå har en samboer som stiller opp på en helt annen måte enn da jeg fikk mine to første barn. Og jeg selv har en erfaring og en ro i kroppen som jeg ikke hadde da jeg var yngre.

Så jeg kan bare anbefale det på det varmeste.

Skrevet

åå hørres supert ut:)..ikke noen av dere har klaget over stress eller noe her,ser på mamma rollen litt anderledes kansje??:)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...