Gå til innhold

Flere med risiko savngerskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner jeg ikke tørr å slippe gleden helt løs enda.. gleder meg til ul på mandag. Håper jeg da blir litt tryggere på at dette kan gå bra. Flere som har det som meg eller?

Har vært gjennom 3 sa og hadde akkurat startet utredning nå jeg plutselig var gravid igjen. Er kommet lengre nå enn de gangene jeg har vært gravid før men er alikevel bekymret.

Må i tillegg starte med fragmin sprøyter.. å det gruer jeg meg enda mer til.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

heia, har det helt likt:-) hatt 4 sa/ma med to operasjoner for hjerteformet livmor. er nå i 5 svangerskap og har kommet meg til 12 uke med mye blødninger i uke 6, veldig kvalm med oppkast og brekninger siden uke 6 til nå..spyr av og til om morgenen enda men er fin ellers..blødde igjen på søndag men bare på papiret og fikk ul og alt fint..var nok et blod kar denne gang..har vært redd og bekymret hele tiden og kommer nok til å være det fremover også, har mistet en gang i uke 16 så har ikke en milepæl med uke 12 jeg:-) men er litt roligere nå enn tidligere og ser et lite håp om dette gjerne kan gå..vi har tatt mange prøver inkl kromosonprøver som alle kom tilbake pos:-) så var nok den hjerteformet livmoren som tok knekken på 3sa og 4 gang var nok for tidlig etter operasjonen, vi ventet bare en syklus :-) hvor langt er du?? dette ble langt ser jeg:-) vil ønsker deg masse lykke til, og håper det skal gå glimrende denne gangen:-)

Skrevet

Er 6 + 4 nå og føler det er tidlig, men har vært kommet kortere de gangene jeg har mistet.. Skal på tidlig ul på mandag og gleder meg til å se at det er liv der inne - for det MÅ det jo være.

Er godt å få lufte tankene med likesinnede som har vært gjennom noe av det samme som enn selv. Føler noen av mine venninner som har hatt "enkle" svangerskap ikke forstår noe av mine bekymringer..

Skrevet

ja er enig med deg på det:-) lykke til på ul din:-)

Skrevet

Takk for det :) Oppdatering kommer

Gjest Tallulah Bankhead
Skrevet

Jeg har også et risikosvangerskap. Jeg har vært gravid to ganger tidligere, men det første endte i en SA/BO, og det andre i en MA. Vi hadde vært på UL da jeg var 8+3, reiste så med fly til en annen by, og dro på første svangerskapskontroll da vi kom tilbake. Da viste det seg at hjertet hadde sluttet å slå den dagen vi fløy. Sjokket var stort, for alle symptomene var fremdeles tilstede og maven hadde vokst.Etter utskrapningen ble embryoet undersøkt. Det viste seg å være kvinnelig og uten genefeil.

Etter det fikk vi utredning, og det ble avdekket at jeg har Leiden-mutasjon, noe som gir en økt sjanse for blodpropp, i tillegg til at jeg produserer for lite progesteron og har problemer med opptak og omdannelse av folat. Heldigvis har vi lett blitt gravide, og ble det igjen i 3. pp. etter utredningen var over.

Jeg hadde også store problemer med å glede meg over det nye svangerskapet, til tross for at spesialisten vi traff sa at vi stiller likt med andre gravide nå som vi kompenserer for manglene hos meg. Jeg tar nemlig progesterontilskudd, injeksjoner med heparin (anti-koagulant), store doser med folat og B12 i tillegg til aspirin hver dag. Rundt uke 6 bestemte jeg meg for å bare nyte svangerskapet, og tillate meg å bli glad i den lille i maven uansett hva utfallet blir. Jeg vet jo at vi kommer oss gjennom det på et vis om det skulle gå galt igjen, og siden dette kanskje blir vårt eneste barn så er jeg redd for at jeg blir bitter i etterkant om jeg bruker hele svangerskapet på å engste meg. Jeg tar ingenting for gitt lenger, og har begynt å betrakte livet på en langt mer takknemlig og ydmyk måte etter at vi mistet de to første spirene.

Nå har vi vært på to ultralyder, og alt er helt fint så langt. Jeg er akkurat 11 uker i dag, og passer på å sende masse kjærlighet til den lille hver eneste dag.

Jeg håper virkelig at det går bra med dere denne gangen, og vil følge ekstra godt med på nickene deres i tiden fremover.

Dette ble utrolig langt, men det er fremdeles godt å dele det med andre som forstår situasjonen.

Masse lykke til fremover! Elsk spirene deres- for uansett hvordan det ender så vet dere at dere ga dem masse kjærlighet! Men denne gangen går det sikkert bra,- det tror jeg virkelig!

Stor klem fra

Skrevet

Heia dere...:) så bra det står bra til med spirene deres:)

Jeg selv har hatt 2 spontanaborter...men har fått en liten men velskapt datter i 2006 og er nå kommet til snart uke 13 med nr 2 på lørdag....

Jeg har pcos, fibromyalgi,astma og bekhterev som gjør at jeg sliter med hormonene, må ta medisin for astmaen noe som ikke er bra i svangerskapet og bekhterev gjør at jeg har dårligere blodsirkulsjon og dermed er det større fare for svangerskapsforgiftning og vekstavvik noe min første jente slet med.....jeg prøver å slappe av men klarer det ikke helt for det om jeg er snart kommet til uke 13 og har derfor kjøpt meg babywatcher...hørte hjertet skikkelig godt for første gang i dag og det var veldig beroligende...<3

Har vært ganske mye innlagt på sykehuset de siste ukene pga sterk svangerskapskvalme og har da sett gullet mitt i uke 6,7,11 og skal se gullet mitt igjen i morgen og begynnelsen av april.....

Kjente også babyen røre seg fra uke 12 av denne gangen og den er veldig aktiv hver dag.....

Ønsker dere alle lykke til dere fortjener det!!!!

Masse klemmer fra

Skrevet

hei jenter uff det er ikke lett når en har noe extra å tenke på i svangerskapet...når jeg blei gravid første gang ventet jeg tvillinger den ene døde...jeg fikk blodpropp i beinet å måtte legges inn på sykhuset...jeg blei satt på store doser fragmin å de passet på gullet mitt hele tiden men i uke 37 da måtte han ut for da orket jeg ikke mere jeg fikk ikke noe smertestillende på grunn av de høye dosene fragmin skulle de sette epudral på meg så var det en meget stor sjangs jeg kunne bli lamm resten av livet...såjeg lot det vere fødselen gikk ganske fort ..etter på har jeg hvert på mye utredning gutten min er i dag 14 månder..jeg blei frarådet å bli gravid igjen på grunn av en sykdomm jeg har i beina å stor sjangs for at jeg får blodpropp så jeg har begynt på fragim fra første stund jeg er også veldig overvektig men jeg blei lett gravid 1 pp.jeg håper dette går bra får masse oppføling på sykhuset å ul 1 gang i månden..har hvert på 2 ul å jeg er bare i uke 8 men har sett hjerte slå...dette er mitt siste barn ville ikke at lille gutt skulle bli enebarn så godt å få det overstått....håper alt går bra me dere..klemmer

Skrevet

Hei, jeg har også ett risiko svangerskap har hatt 2sa og 1ma og hadde akkuratt begynt med utredning da jeg ble gravid igjen selv.

Har vært på mange ul og har endelig nådd 12.uke med en levende spire, ny rekord for meg, så jeg har endelig begynt å slappe av, men det sitter vel i hode helt til ungen er ute tenker jeg...

Tar heldigvis ikke noen medisiner eller sprøyter, legene trodde jeg hadde leiden mutasjon siden det ligger i familien men det hadde jeg ikke, men har gått hjemme siden 6. uke så dagene blir lange, man rekker å tenke nok rare tanker i løpet av endag!!

Ønsker dere alle lykke til :)

Skrevet

Stikker innom fra 2 trimester. Jeg har også høyrisiko svangerskap. Hatt 6 sa`er og 1 exu som endte med operasjon i sommer. Startet med utredning i sommer, men så ble jeg gravid igjen. Nå er jeg 13+1 og har vært på ultralyd 1 gang i uken siden uke 5, og alt er bra. Begynner å glede oss nå, men klarer ikke å slippe jubelen helt ennå. Med førsteman hadde vi ikke noe problemer, bortsett fra at det tok 10 mnd før den satt da, nå har det tatt 3 år.

Uansett, lykke lykke til alle sammen og riktig god påske :o)

Skrevet

jeg har høyrisikosvangerskap...har hatt 9.SA, og må bruke fragmin sprøyter hver dag til 6 uker etter fødsel. pga det så går jeg ikke til kontroll hos legen, men går til sykehuset 1 gang i uken, med ul og blodprøve. har 2 barn som har klart den tøffe kampen i mors mage, og det er jeg glad for. barn nr.2 er født for 7mnd siden, så blir derfor også passet veldig på for jeg har fått både kynnere og åpning veldig tidlig i mine andre svangerskap, så nå er det sykemelding på meg og må ta det veldig med ro..

er i uke 10 nå =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...