Gå til innhold

Gode argumenter for utelek?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er i Frankrike og skal være her litt over ett år. Gutten vår går hos en dagmamma som er kjempeflink på alle måter. Det eneste vi er litt misfornøyde med er at det ikke er noe særlig kultur for å la små barn leke utendørs i dette landet. Hva er gode argumenter for utelek egentlig? Jeg har liksom alltid tatt det som en selvfølge at barn skal få plaske i søla jeg :-p

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle barn har godt av frisk luft!

Alle barn har godt av å lære om naturen!

Alle barn har godt av å bevege seg!

Alle barn har godt av å lære noe nytt!

Skrevet

*notere notere*

Jeg synes det ville være litt sært å kreve av en fransk dagmamma å gjøre som en norsk en, men jeg har tenkt å prøve å omvende henne, he he.

Skrevet

Du kan kanskje ta med ungen ut selv. Da får han kanskje det beste av to kulturer?

Skrevet

Det er klart vi gjør det, jeg har til og med klart å spore opp noe så sjeldent som en sandkasse (som bare oss "innvandrere" bruker). Men nå som det begynner å bli herlig vårvær skulle jeg ønske de var litt mer ute mens vi voksne er på jobb ...

Skrevet

Det gir jo en annen utfoldelse det å leke ute da, samt nye opplevelser, frisk luft, litt skitt og snas som nok også er bra i det lange løp, osv.

Jeg har liksom ikke tenkt over alle argumentene, men ser at vesla mi ELSKER å leke ute, det er mye mer spennende enn inne, samt at hun får nye utfordringer når hun støter på nye ukjente ting, som katten til naboen eller en ekstra tor sølepytt til å bade i;)

Skrevet

Det er akkuratt det, jeg vet godt at barn elsker å leke ute, for jeg jobbet i naturbarnehage før i tiden da jeg var ung og dum(mere). Men man reflekterer ikke så mye over slike verdier som at utelek er bra før man blir møtt med en kultur hvor ting er annerledes. Det er vel derfor utenlandsopphold er bra, man får nytt perspektiv på ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...