♥Kristoffer&Harald♥ Skrevet 13. mars 2008 #1 Skrevet 13. mars 2008 MIn sønn er 5 år gammel. Han har tisset på seg en god del ganger og vi har prøvd det meste som går ann for å få han til å slutte. Han begynner på skolen til høsten og jeg prøver å si at når han begynner på skolen så er han stor gutt osv. Vi kjefter ikke på han når han har tisset på seg, han må kle av seg selv, skifte og vaske seg selv når han har tisset på seg, for da vet han hva han har gjort og vi gir han ingen oppmerksomhet for det heller. Hvis han har vært flink gutt, som han sier selv, så roser vi masse og han får goder som å få spille på nintendo ds, se en film eller vi gjør andre ting. det er alt fra kose kveld med godteri, brus leie film kjøpe hamburger og chips på mcdonalds. men det er hvis han har vært flink i flere enn 3 dager. Jeg vet han kan, han går gjerne to til tre uker av gangen so så blir det en periode hvor han ikke gidder å gå på do og da kan han tisse på seg flere ganger om dagen. I dag så hadde han tisset på seg i barnehagen. vi kom hjem og han skiftet og vasket seg selv. Jeg sa da i fra at i dag blir det ikke noe filnm, eller spilling på nintendo ds. Han blir jo lei seg, skjønner jo det jeg også. men film og nintendo er en gode som han gjør seg fortjent til. men noen ganger så føler jeg at jeg blir litt vel streng. Han sutrer mye og jeg sier snakk ordentlig, hvis du skal sutre så kan du være på romme ditt..... og ved å sutre så menner jeg å snakke med gråtende baby stemme. Han er veldig klengete og skal helst sitte oppå meg uansett om det er i stua, på kjøkkene, eller do... Jeg mener alltså at ved å ta og gi goder til barn så lærer de. Hvis de får alt og alt de peker på så lærer de ikke at de må gjøre seg fortjent til ting. Er jeg veldig streng eller er det noen som er enige
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #2 Skrevet 13. mars 2008 Jeg kan fjerne goder fordi et ikke har gjort seg fortjent til det, men ikke når det kommer til dogåing. Er svært forsiktig fordi gutter rett og slett kan ha problem som ikke kan styres av viljen alene. Samtidig kan det få en negativ effekt på sikt. Hadde i alle fall først undersøkt om barnet har noe biologisk problem.
♥Kristoffer&Harald♥ Skrevet 13. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 13. mars 2008 han gidder ikke. Jeg har sjekket han for det, og de fant ingen ting galt. ingewn medesisnke grunner til at han skal tisse på seg. men han synes det er kjedelig å gå på do. han har ikke lyst. Han kan sitte på romme sitt å leke og la være å gå på do som ligger ca ti skritt unna. han har rett og slett ikke lyst til å gå på do
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #5 Skrevet 13. mars 2008 Har også en av de gutta som glemmer/gidder ikke gå på do, men han er litt yngre. Da er jo saken en litt annen. Han gjør det heller ikke for å få oppmerksomhet? Høres greit ut å fjerne goder om han ikke gjør sin del av avtalen.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 13. mars 2008 #6 Skrevet 13. mars 2008 Jeg ville aldri ha gitt noen som helst negativ oppmerksomhet i forhold til dogåing. En ting er belønning når ting går bra, men aldri noe negativt.
♥Kristoffer&Harald♥ Skrevet 13. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 13. mars 2008 Har bare han så jeg vet ikke hvem han skulle konkurert med. I barnehagen så er det ikke sann konkurranse mellom barna, de voksne er veldig flinke til å inkludere alle sammen. Men jeg vet lissom ikke hvorfor, skulle gjerne likt å vist hvorfor noen ganger, særlig når han har tisset på seg 4 ganger i løpet av dagen! er ikke noe morsomt det. Men han gidder ikke, har funnet ut at mest sansynlig så drøyer han og drøyer at når det til slutt er sann at han skal gå på do så har han drøyet for lenge og da går det galt
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #8 Skrevet 13. mars 2008 Hvis metoden din ikke fungerer, er det da noe poeng i å fortsette med den? Jeg synes forresten ikke at barn skal lære å gjøre seg fortjent til ting på den måten du beskriver. Jeg vil at barna mine skal lære seg å gå tidsnok på do og unngå uhell fordi de forstår at det er best, ikke for at de skal få spille data
♥Kristoffer&Harald♥ Skrevet 14. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 14. mars 2008 vi har akkuratt begynt med å ta vekk goder for å se om det hjelper.... Jeg har prøvd det meste av alt egentlig.. Men som sagt så går det lang tid mellom hver gang! Og når han sitter å leker og ikke har tid eller gidder å gå på do så må jeg gjøre noe annet. At barn lærer å gjøre seg fortjent til ting er noe alle må en eller annen gang. Om man lærer det som barn eller voksen, hva er forskjellen? Når man er 5 år og skal begynne på skolen så vil jeg at han skal holde seg "tørr" med tanke på mobbing osv, vet hvor jævlig det er. Det er ikke bare at han tisser på seg som skal avvennes er mye annet også. men det med å tisse på seg er en av de viktigste tingene synes jeg for øyeblikket. Alle oppdrar sine barn forskjellig og gjør det man synes er viktigst selv. Og at man kan be om råd eller spørre andre om forsklag er en god ting. Men når man har prøvd alt og da mener jeg alt hva fåreslår du da at jeg gjør?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå