Kystrøya Skrevet 13. mars 2008 #1 Skrevet 13. mars 2008 Våknet igår morgest halv 6 av at jeg måtte på do. Fikk gjort fra meg, og da jeg skulle tørke meg så jeg at jeg hadde litt lyst blod som kom fra skjeden. Skjønte da at her var det noe på gang snart. Og det stemte. Kl 6 kom den første rien. De kom med 7 min mellomrom og ble sterke og sterkere etterhvert som tiden gikk. Mannen min sendte jeg på jobb kl 7, og han tok også lillemor med i barnehagen. Så jeg var alene hjemme og pusket med mitt for å få tiden til å gå. Forrige fødsel tok 30 timer fra første rie til babyen var ute, så jeg regnet med det kom til å ta lang tid denne gangen og. Mannen min kom hjem fra jobb kl 2, og da bestemte vi oss for å dra innom føden for en sjekk. Riene kom da med 5-6 min mellomrom. Kom til føden halv 3. Ble da sjekket av en hyggelig jordmor og jordmorstudent. Hadde 4 cm åpning, så ingen tvil om at fødselen var igang. Fikk komme inn på ei miljøstue med badekar og dobbeltseng, og ble lagt med CTG-registrering i 20 min. Etter dette begynte riene å komme veldig hyppig og ble voldsomt sterke. Jeg måtte virkelig puste meg gjennom dem. Følte det lindret godt når jeg stod oppreist og ruget hoftene frem og tilbake. Etterhvert ønsket jeg å legge meg litt i badekaret, for det er noe jeg synes er god smertelindring. Vet ikke hvor lenge jeg lå der, for tidsperspektivet blir noe uklart når man er i fødsel. Men iallfall så ble riene svært hyppige og kraftfulle. De kom med 1-2 min mellomrom, og jeg følte det som at jeg ville på do. Saken var den at jeg faktisk ville på do å bæsje, men da jeg kom på do så var riene så voldsomme at jeg klarte ikke å gjøre noe. Ble liggende på gulvet på alle 4 og puste som en gal gjennom riene. Jordmorstudenten fant da frem lystgassen. Hun mente jeg hadde bruk for den nå. Hadde ikke den helt store smertelindringen av det, var mer det at jeg fikk noe annet å fokusere på under riene. Mannen min sto bak meg og masserte meg i ryggen under riene, noe som var helt fantastisk! Mens jeg stod lent over benken og pusten i masken, så kjente jeg at det presset voldsomt på nedover. Jordmorstudenten fant da frem en sakkosekk som hun la i sengen, og jeg la meg på magen over den. Det var nå tid for å begynne å presse. Riene var helt enormt voldsomme, og jeg presset på hennes kommando. Da skjedde det jeg var redd for skulle skje. Jeg bæsjet... Ble kjempelei meg for det, ville nesten begynne å gråte. Men hun beroligget meg med at det var ganske så vanlig at det skjedde, og at jeg bare skulle fortsette å presse. Jeg gjorde så, og pustet som en gal i lystgassmasken, å splosj sa det! vannet stod ut av meg. Kjente at nå var det like før han var ute, og fy f hvor vondt det er når hodet kroner seg og står ut i åpningen. Ikke meningen å skremme noen, men det er vondt ja.Etter 4 pressrier til kom han ploppende ut. En stor plugg på 4550 gr og 53 cm, og 38 cm rundt hodet. Lik sin far av størrelse ;p Da jeg så på klokka for å se når han kom ut så fikk jeg nesten sjokk. Klokka var 17.25 når han så dagens lys for første gang. 3 timer fra vi kom på sykehuset til han var ute. Sa meg noe om hvor lite peiling på tiden jeg hadde hatt under fødselen. Jeg hadde iallfall følelsen av at det hadde tatt mye lengre tid. Morkaka kom ut 2 minutter etter at han var kommet ut. Blødde lite og måtte sy 4 små sting. Revnet kun bakover, ikke fremover. Var i veldig god form etterpå. Stod opp av senga etter 15 min, da jordmoren skulle ta bort alle de blodige laknene. Og vi reiste hjem med den lille store gutten vår, Isak Johan, idag kl 13.30. Deilig å være hjemme, som en familie på 4 =) Nå begynner en ny livsstil =) Lykke til alle dere som skal føde snart, og gled dere masse =)
LadyLuck & Skrevet 13. mars 2008 #2 Skrevet 13. mars 2008 Gratulerer med den lille!!! Hørtes ut som en grei fødsel det der. JEG VIL OGSÅ FØDE!!!!!!!!!!
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #3 Skrevet 13. mars 2008 Gratulerer så mye med lille Isak Johan ) Kose dere masse med den lille ) Heldig du som endelig har babyen i armene, har ennå 1 uke igjen...
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2008 #5 Skrevet 13. mars 2008 hehe litt arti..... jeg heter også silje, og sønnen min skal få navnet isak når han kommer til verden:) gratulere så mye:)
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #6 Skrevet 13. mars 2008 gratulere !!!! æ regna me æ før i løpet av den 14. har hatt ria sia kl hal 7 i morrest! kos dæ
undome Skrevet 13. mars 2008 #8 Skrevet 13. mars 2008 Åhh fin fødsels historie da=) Gratulere så mye!!
Kystrøya Skrevet 13. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 13. mars 2008 Ja jordmoren som var med jordmorstudenten betegnet det som en veldig fin og såkalt naturlig fødsel, siden jeg ikke brukte noe form for smertestillende før helt på slutten, og siden jeg klarte å puste meg veldig fint gjennom hele fødselen. Veldig glad det hele er over nå =) 2+1: masse lykke til =) Du skal se at snart har du babyen din i armene =)
Marit & de 3 knøttene Skrevet 13. mars 2008 #11 Skrevet 13. mars 2008 Grattis så mye!!! Heldiggris som er ferdig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå