enik<3M06&L08<3 Skrevet 13. mars 2008 #1 Skrevet 13. mars 2008 Jeg har en sønn på snart 2 år, som har vært mye tett og forkjølet i vinter, etter en runde på pencelig mot streptokokker ble han bra, men bare et par dager etterpå, var han like dårlig igjen! han var skikkelig tung pustet, sov ikke om natta, og det bare peip i han,... etter natt uten søvn og en fremdeles rimelig tett unge tok jeg han med til legen igjen, han fikk astma medisin, fordi legen mente han kunne ha et virus som ga astma lignende symptomer... virket som det hjalp , (altså ved regel messig bruk! ) i natt sov han på rommet vårt, fordi jeg ikke følte det trygt og la han ligge alene når han var så sett.. veldig varm, men ingen feber... bare veser og piper i han når han puster! idag ringte de fra barnehagen kl 13.30 og sa at han var veldig tett, de hadde gitt han 2 doser kl 11,men ville ikke gi får tette doser, hun la også merke til at han pustet mye med magen! jeg sa at jeg skulle komme og hente han og evt ringe legevakta! Da sa hun at det hadde hun absolutt gjort, hun hadde ei datter selv, med astma, og ikke får og skremme meg, men det var sann hun hørtes ut før et astma annfall! jeg ringte legevakta, men de sa jeg måtte henvende meg til legen, de åpnet uansett ikke før 4. jeg reiste ned på lege kontoret så de fikk høre på han, men de hadde ikke tid til og se på han, så jeg fikk ringe legevakta etter 4, eller ringe de igjen imorgen! faen og irritert jeg ble, guttungen sitter der og nesten ikke puster, da er det ikke noe som heter at de ikke har tid altså! jeg satt guttungen i bilen og ringte legevakta igjen. spurte om jeg kunne få en time kl 4 får på legekontoret var det ikke noe hjelp og få! hun ville at jeg skulle stoppe og legge røret mot munnen hans, så hun fikk høre om jeg kunne vente el om jeg skulle komme med engang! det gjorde jeg, og da sa hun(gjennom tlf) at det ikke hørtes bra ut, og at jeg kunne komme opp, så skulle hun se på han, og evt får tak i en lege.. da jeg kom opp så ut bekymret på han å sa, uff da! så snudde hun seg til meg og sa, tok de han seriøst ikke inn på legekontoret? nei sa jeg, de hadde ikke tid! da ble hun skikkelig irritert og sa hun skulle ringe dit, får dette var uaktuelt... og jeg hørte hun ringte, fy faen det digga meg.. de fikk huden full, og klar beskjed om ta slike tilfeller seriøst! guttungen fikk en kjekk, medisin osv, så sa legen at vi skulle komme oppm igjen kvart på 5, han ville absolutt at legevakta skulle se på han... men ha legen som kom kl 4 hadde vist mer peil på dette enn han! men så lenge han ikke var stiv, så kunne han vente en time... ble han værre skulle jeg komme med engang... faen meg godt noen har vett i hue.. nå skal vi på legevakta og se hva de sier... uff ble lagt gitt!
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #2 Skrevet 13. mars 2008 huff.. nei d er d jeg sier..vi mødre eller dvs foreldre kjenner ungene våre bedre enn noen andre ..å vi må bare stå på å ikke gi oss..ever!!! jeg blir forbanna når jeg hører om sånnt...de pleier nå å ta ungene inn først..førsteprioritert !!
enik<3M06&L08<3 Skrevet 13. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 13. mars 2008 ja, jeg og blir forbanna.. de som sitter på legekontoret med vondt i viljen klarer og vente litt ekstra får et barn som ikke får puste! vært på lege vakta nå, han mente det var astma, så han fikk skikkelig astma medisin der, så skulle jeg fortsette med den jeg hadde, og ringe fastlegen imorgen og få en henvisning til barnelegen på strømmen! de tok meg iallfall seriøst, og skjønte meg! og det legekontoret skal få en annonse i avisen får nå er jeg lei de... jeg har gått dit i 2 mnd nå, uten og bli tatt seriøst får mine plager!!
2hærligegutter Skrevet 13. mars 2008 #4 Skrevet 13. mars 2008 Når jeg leser sånt er jeg glad jeg har astma selv. Når guttungen fikk det første gangen kjente jeg igjen hvesingen og viste at dette var alvorlig. Vi ble tatt alvorlig med engang, men fikk feil medisiner, fikk flytende. Dette funket ikke og måtte tilbake til legevakten sent den kvelden, da fikk han medisiner forstøvet, ble liggende til neste dag på sykehuset. Jeg har aldri helt og holdent fulgt medisineringsskjemaet, men tatt det etter formen hans. Nå har jeg riktig nok denne sykdommen selv og har hatt den siden jeg var liten så det er nok litt lettere for meg å se ann formen hans. Gidder ikke medisinere en frisk unge.Han får annfall aknskje 1-2 ganger i året, eller litt lettere tungpustet ved forkjølelse, da går vi på med medisiner, og slutter når han er frisk igjen. Lykke til og stå på hos legene.
enik<3M06&L08<3 Skrevet 13. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 13. mars 2008 ja, jeg gir meg ikke på dette.. skal ringe ned på legekontoret imorgen, og be de gi meg en henvisning, vist ikke går jeg videre med det! det som er at nå er han litt forkjølet i tillegg, og det gjør det jo selvfølgelig ikke bedre! jeg har bare veldig lite lyst til at han skal få et anfall når jeg ikke engang vet om jeg har fått riktige medisiner, fordi de ikke har påvist astma på han! håper vi kommer oss fort til skikkelige barne leger.. men han på legevakta sa jeg bare skulle ringe vist det var noe.. han har bare sitti på fanget i hele ettermiddag, og vært slapp, la han nå. så vi får se hvordan det går ikveld!
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #6 Skrevet 13. mars 2008 ja vettu hva..helsevesenet trenger å skjerpes litt av og til altså..ikke gi deg..gå videre med dette..for gutten din sin skyld..å andres..kanskje de skjerper seg bedre neste gang,.å tar foreldrene på alvor.. god bedring til gutten din..
2hærligegutter Skrevet 13. mars 2008 #7 Skrevet 13. mars 2008 Har gutten din fått sprayer eller flytende medisiner? Min erfaring er at sprayer er mer effektivt. Når gutten min får annfall kjører jeg på med Ventolin, venter ikke de 3 timene i mellom, men det gjør jeg med serventen ( kun angitt dose da denne er forebyggende). Han blir ganske skjelven men han får i hvertfall puste. Til å begynne med kan han få ventolin nesten hvert 5 min ( vet det er mye, men det er utrolig slitsomt å kjempe med hele kroppen for å få puste). etter hvert blir det lenger tid imellom medisinering. Pass på å heve hodeenden av sengen, man blir mer tungpustet å ligge rett ut i sengen, ha det kjølig på soverommet, det og hjelper.
enik<3M06&L08<3 Skrevet 13. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 13. mars 2008 han har en dyne under madrassen, så ligger høyt med hode, og det er godt og kaldt på rommet, han har fått ventoline spray 0,1mg.han våkner jo vært 10 min da:( uff.. syntes så synd på han:(
2hærligegutter Skrevet 13. mars 2008 #9 Skrevet 13. mars 2008 Vet det er ille å se på, men må prøve å holde hode kaldt, imorgen er det nok litt bedre. Skjønner nå hvordan mamma og pappa hadde det når jeg var dårlig som liten. Tror jeg klarer å holde meg litt roligere da jeg fortsatt har det selv og minnene er nye.
enik<3M06&L08<3 Skrevet 13. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 13. mars 2008 ja, jeg holder hode kaldt, men gjorde ikke det når de ringte fra barnehagen idag... og heller ikke når jeg så ansiktet på hun på legevakta... og tviler enda mer på at jeg holder hodet kaldt vist han faktisk skulle få et anfall!
2hærligegutter Skrevet 13. mars 2008 #11 Skrevet 13. mars 2008 Nei skjønner det, vil liksom puste for de. Men er du i tvil om han trenger mer medisiner enn du har, ell. hvis han skulle tetne enda mer til så reis på legevakten igjen. Hvis ikke medisinene hjelper i det hele tatt, må dere prøve noe annet. Har du fått noe tidsperspektiv på hvor lenge han ville være sånn. Hos oss har det hjulpet etter noen timer med nesten konstant medisinering ( fra morgen til ettermiddag f.eks).
2hærligegutter Skrevet 13. mars 2008 #12 Skrevet 13. mars 2008 Mest sannsynlig vil det hjelpe etterhvert, men en blir så frustrert over hjelpesløsheten.Og det værste er jo natten for da vil man jo så gjerne sove selv også.
enik<3M06&L08<3 Skrevet 13. mars 2008 Forfatter #13 Skrevet 13. mars 2008 ja ikke sant--- også gruer meg bare til og ringe legekontoret imorgen, får jeg føler at de ikke tar meg seriøst, men håper de skjerper seg nå,etter den tlf fra legevakta! jeg mener, de burde jo ta hintet når lege vakta ringer og kjefter på de... da må de jo skjønne at det er seriøst!! jeg kommer til og klikke i vinkel vist de ikke hører på meg imorgen altså...
2hærligegutter Skrevet 14. mars 2008 #14 Skrevet 14. mars 2008 hvordan går det nå. Er han blitt noe bedre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå