Gjest Skrevet 13. mars 2008 #1 Skrevet 13. mars 2008 Mannen min driver alltid og snakker om statistikker for alt mulig. Han sier det vil gå så så mange år før sånn og sånn skjer. Det er ikke alltid man kan måle alt i statistikker. Jeg hadde en diskusjon med mannen min om barn og hodepine en gang. Vi har tre barn, den yngste er jo så liten at ho kan ikke fortelle hvor ho har vondt uansett fordi ho er baby, så ho kan vi ikke regne med. Men de to eldste, den eldste er 7 år og den andre er 4 år. Den eldste dattera mi har sagt at ho har hatt vondt i hodet 3-4 ganger i sitt liv, den mellomste ungen vår som er 4 år har hittill aldri sagt at han har hatt vondt i hodet. Da sa mannen min at det er nok et faktum at hodepine hos barn er veldig sjelden, fordi når vi kan se på våre to eldste barn som er 11 år tilsammen så sier det at det vil statistisk gå mange år mellom hver gang unger har hodepine. Bare 3 ganger i løpet av 11 år får barn hodepine. Den uttalelsen der syns jeg var dum. Det er nok forskjellig fra person til person hvor mye vondt man har av ulike vondter og hvor ofte det skjer og når man har den bestemte plagen for første gang. Noen har nok ikke hodepine før de er store, mens andre får hodepine mens de er små. Så jeg tror ikke det kan måles i statistikk.
Venter på bitteliten Skrevet 13. mars 2008 #2 Skrevet 13. mars 2008 Haha, mannen din bør nok ta seg et lite kurs i enkel statistikk. For det første kan man ikke gå ut i fra seg selv og sine to barn og trekke statistiske konklusjoner om resten av befolkningen. For det andre går det heller ikke an å slå sammen barnas alder og regne ut hvor ofte de har vondt i hodet. Man regner på en helt annen måte...
Mamma mjaua Skrevet 13. mars 2008 #3 Skrevet 13. mars 2008 okei. jeg har 5 veninner på 20 som ikke har problemer med å ta salto på trampoline. de er tilsammen 100 år. ifølge statistikken så kan alle på 100 år ta salto uten problemer haha:)
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #4 Skrevet 13. mars 2008 Helt enig med deg, SaraSjokkahara! Det du sier er meget fornuftig sagt. Det er reinspika tøv å trekke sånne konklusjoner, fordi det er forskjellig fra person til person hva slags plager man får på ulike tidspunkter i livet osv. Jeg irriterer meg noe skrekkelig over at så mange voksne har for seg at barn ikke får hodepine, fordi jeg VET at alle kan ha hodepine, jeg. Jeg hadde selv mye hodepine som barn, mye mer i barndommen enn jeg har hatt etter at jeg ble voksen. Hvorfor skulle ikke hodepine forekomme hos barn like så vel som hos voksne? Barn får f.eks. vondt i halsen når de er forkjøla like så vel som voksne, så hvorfor i alle dager skulle ikke unger kunne ha hodepine som voksne??
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #5 Skrevet 13. mars 2008 Jeg hadde selv hatt vondt i hodet mange ganger i mitt liv da jeg var 11 år, mye mer enn de tre eller fire gangene mine barn tilsammen har hatt hodepine. Så jeg er forbanna fordi mannen min sa det han sa om barn og hodepine.
Mamma mjaua Skrevet 13. mars 2008 #6 Skrevet 13. mars 2008 1, man kan ikke legge sammen alderen til de i undersøkelsen 2.man må ta utgangspungt i fler enn 2 person er for å ha en statistikk 3.man må ha litt mer variasjon av mennesker enn kun 2 søsken som har arvet gener fra samme mor og far for å kunne kalle det en statistikk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå