Gå til innhold

seteleie? noen som vet noe om dette?


netty85

Anbefalte innlegg

hei hei,,

jeg har termin den 8 april, og tulla min sitter i seteleie,

skal på haukeland og ta bilder av bekkenet,,

så får vi se om det blir fødsel eller keisersnittt..

er det noen av dere som kanskje vet noe om seteleie?

eller har vært borti det før?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De tar målinger av bekkenet ditt for å se om det er over en viss størrelse. I tillegg vil de ta en ultralyd av babyen din for å se hvor stor hun er. Hvis hun regnes ut til å bli under 4 kilo, og du har et normalt stort bekken, vil de nok anbefale deg å føde vaginalt. På Haukleland er de veldig flinke med vaginale setefødsler. Det er alltid en noe økt sjanse for keisersnitt underveis i fødselen ved en setefødsel, men du vil bli passet godt på. Som regel vil de ikke la deg gå så mye over termin før de evt setter deg igang. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble selv føst på den måten. I min familie er det ganske vanlig. Vet ikke hvorfor... Moren min sier nå at hun syntes det gikk greit for hennes del, men mener det hadde vært bedre for meg å bli tatt med keisersnitt. Jeg vet jeg ville valgt det selv dersom jenta mi lå til slik.

 

Jeg fikk hoftedysplasi fordi jeg ble født på den måten. Lå flere måneder med en pute mellom bena for at hoftene skulle utvikle seg riktig. Det er ikke alvorlig, men hvis det oppdages sent må man gipses for at hoftene skal vokse riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!! Er bare inne og snoker fra juniforumet!!

Min første satt i seteleie, men jeg visste ikke det før fødselen var godt igang. Da bar det avgårde på UL for å se hvor stor han var, og på rønken for å se hvor stort bekken jeg hadde. Heldigvis var det god plass til at han skulle komme vanlig, og det er jeg glad for! Fikk epidural og masse støtte og oppmuntring fra leger og jordmødre! Han lå litt med cpap i nesa en stund etter fødselen for å hjelpe til med å holde lungene oppe, siden de som kommer feil vei ikke får den vanlige "behandlingen" av lungene på vei ut. Så fikk jeg han til meg!

Fødselen forløp helt fint, epiduralen fikk jeg siden vi oppdaget det sent og de bildene jeg tok ikke var helt klare og de lurte på om de måtte til med tang for å hente han ut. Det klarte jeg helt selv!! Ble klippet litt, men det gikk da greit siden jeg ikke kjente noe og stingene plaget meg ikke så nevneverdig..

 

Ingen problemer med hoftene til lillemann og alt er bare ok!! Jeg ser fram til neste fødsel og gleder meg!! Men kommer denne gang til å ville ha en UL på slutten for å vite sikkert hva slags stilling knøttet har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også termin 8.april og skal på haukeland. Barnet mitt sitter i seteleie nåm, uke 37+1, men fikk beskjed om at siden jeg var 2.gangsfødende, ble det ikke noe spesiell sjekk på kk før fødselen. Sist fødte jeg normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

 

 

Kanskje litt sent å prøve, men jeg tok akupunktur i uke 37 og babyen snudde seg etter én behandling. Fastlegen min trodde ikke det var mulig, men det var det altså. Kan være verdt et forsøk og innebærer uansett ikke noen risiko for deg eller babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Min første tulle lå i seteleie og jeg hadde verdens "beste" fødsel. (så bra som en fødsel kan bli da selvfølgelig..vondt gjør det jo uansett såå..)

 

Når sant skal sies så klarte hun,eller legen, å snu på kroppen UNDER fødselen,så hun kom med BEINA først.. (Kan vel ikke "skryte på meg" en setefødsel da men..hehe..) Fødte uten "smertestillende" (kun lokalbedøvelse i skjeden) fordi fødselen gikk FOR fort...

 

ALT går hvis man må.. ;)

 

Denne tulla sies å ligge i hodeleie,men jeg stoler ikke helt på jordmor der kjenner jeg. Fødte i Bergen jeg også og jeg ville for alt i verden prøvd å føde vaginalt framfor keisersnitt,det er jo det beste for babyen også! ;)

 

Lykke til uansett!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...