Gå til innhold

Downs syndrom


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

Har hørt at barnet kan ha downs syndrom selv om man ikke ser noen nakkefold på ultralyden i uke 16-18.

 

Mannen min er litt engstelig og nå har jeg gått og tenkt på det en stund.

 

Jeg er 35, alt så bra ut på ultralyd.

 

Noen som vet noe mer? Kan det hende at barnet har Downs syndrom? Vil det bli oppdaget hvis jeg tok en ny ultralyd nå?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

 

Trist å høre at du bekymrer deg. Snart får du møte den lille og du skal se at alt er høyst sansynlig bare bra.

Du vil ikke se på ultralyd nå om barnet har downs, det ser man tydeligst på tidlig ultralyd, denne nakkefolden som du snakker om blir mindre tydelig utover i svangerskapet.

 

Jeg ønsker deg lykke til og håper du klarer å slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja det er mange rare bekymringer som dukker opp nå på slutten.

Min mann har også vært innom dette med Downs og lurte veldig på om det kunne bli oppdaget på ultralyd. Ikke vanlig at det blir oppdaget kunne min lege bekrefte. Men, det er høyst usannsynlig også dersom du ikke er av den "eldre klassen" som føder (over 37 år tror jeg det er).

Men jeg trøstet meg med at hvis barnet skulle ha Downs så er det veldig vanlig at de har en flat nese ... vår lille hadde en meget markert nese rygg...

De aller aller fleste som kommer til verden er helt friske og raske og jeg tror det er mye unødvendig bekymring ute å går nå i slutt fasen.. men det er også normalt at alle ønsker seg en frisk baby !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk faktisk å grublet over det samme etter at ett par på vår alder(30) fikk en gutt med downs....kjente at jeg ble litt stressa og lei meg av tanken..men da vi var på 3D spurte jeg og lettet mitt hjerte til legen der og han kunne med sikkerhet si at barnet mitt var friskt,det hadde vistes godt på den type ul om han har downs...da hadde jeg en bekymring mindre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kun oppdage Downs på u.l mlm uke 11-13. Hvis ikke må man ta fostervanns prøve. I Sverige er det f.eks tilbud om u.l i denne perioden for å utelukke at barnet har Downs. Har vært mange debatter om dette i Norge åsså, men altså ikke nådd frem ennå. Jeg var på privat u.l i uke 13, han kunne ikke se at det var noe tegn til Downs. Gynekologen sa at de ikke ser etter dette, men siden jeg spurte så direkte om dette ga han meg svar. Virket egentlig på meg, som om de ikke hadde lov å svare på dette... Noen som vet? Trøst deg med at dette er en skjelden tilstand og i de fleste tilfeller er alt bra med baby;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Down syndrom kan oppdages ved UL i uke 12 til 13. Da er det nakkefolder som studeres. I tillegg kan man se etter unormaliteter ved 3D UL seinere i svangerskapet.

 

Vi bestilte privat UL i uke 12 for å kunne ha en mulighet i tilfelle noe var galt. Heldigvis sa legen at alt så bra ut. Vi var også på 3D ul i uke 28, og legen der også sa at alt så bra ut. Så da er det jo bare å håpe på det beste =)

 

Men helt sikker blir man jo ikke før babyen kommer ut.

 

Håper dere klarer å slappe av, for som tidligere sagt her inne fødes det jo flest barn uten "unormaliteter".

 

Lykke til =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...