Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uten å privatisere ansvaret for miljøet altfor mykje, så kan det vere artig å høyre kva andre familier gjer for eit godt miljø.

Vi kjøper mykje økologisk mat

Vi kjøper dyre kle, for då har ikkje eg råd til så mange...

Vi er kjempeflinke å kildesortere

Vi flyr lite

Men eg køyrer altfor mykje bil, svart samvittighet der

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Varmepumpe har vi og, forresten, og sparedusj og ein del sparepærer

Skrevet

Glad for setningen du åpnet med, for det er nok ikke "privatistene" som synder slik at det merkes - men vi:

Flyr ikke

Kildesorterer til krampa tar oss (kommunen henter sortert plast, som er masse jobb, papp/papir, matavfall - heretter blir vel det kompost i latmannshagen min - og restavfall) Glass og metall leverer vi.

Resirkulerer gamle klær til Fretex, og ellers arver ungene av hverandre.

Fyrer mye med ved; det skal jo være mer miljøvennlig enn strøm?

Skrevet

Bra spørsmål, dette er viktige saker :)

Vi har bare én bil, som vi bruker minst mulig (har en del å gå på fortsatt...)

Vi kildesorterer (selv om kommunen vår er i steinalderen når det gjelder matkompostering dessverre....)

Vi kjøper og selger brukt, det meste fra møbler til barnevogner

Vi gjenbruker klær for både barn og voksne

Vi prøver å redusere strømforbruket (klarte minus 10% fra i fjor til i år)

Vi bruker sjelden rødt kjøtt

Det norsk søppelberget er og kommer til å bli et stort miljøproblem....

Herlighet, dette er ikke ment som et skryteinnlegg altså, men det var fint å lage en liste :)

Skrevet

Vi har ikke kildesortering her vi bor.

Men vi resirkulerer selvsagt papp, metall, glass og panter flasker.

Ellers så flyr vi bare ved utlandsreiser og det er ikke så ofte.

Det med klær har jeg ikke tenkt så mye på, for når jeg tenker meg om så kjøper vi ikke så mye klær.

Ellers går det mye i arv her siden vi har to gutter :o))

Skrevet

Vi brukte tøybleier på dei tre eldste, og var egentlig fornøgd med det. Men så var dei utslitt, og då gadd eg ikkje kjøpe nye for nr 4, men jammen kom nr 5 som surprisebarn, så kanskje eg skulle gjort det? Nokon tøybleiebrukerar her?

Skrevet

Flink du Karomamma. Eg synst ein kan få lov ti å skryte litt av å vere miljøbevisst. Det er jo viktig. Og så er det mange måter å gjere det på. Vi er flinke på nokre ting, og elendige på andre (for mykje biff og bil)

Skrevet

Jeg brukte tøybleier på min første:-) Da var jeg 21 og veldig opptatt av miljøet og økologiske produkter. Det er jeg faktisk også ennå, men må innrømme at jeg nok kunne vært flinkere!

Jobber i en bransje som har nettopp blant annet dette med miljø og klima på dagsordenen og får mange gode tips gjennom det. Så jeg har jo gjort endel grep da:-)

Jeg både flyr og kjører bil, men det er rett og slett fordi det er vanskelig å komme seg dit jeg skal på andre måter:-)

Kildesortering, sparedusj, dra ut ledninger/ladere, skru av tv/radio, senke varmen i huset, kaster aldri klær og utstyr men gir bort eller selger/bytter. Prøver også å tenke litt på hva jeg kjøper av mat og hvordan det er produsert.....men jammen ikke lett!!

Skrevet

Alt for lite egentlig...

Kjører mye bil, men borl angt ut på bygda så det blir litt langt å sykle til butikken 14 km..Å buss hva er det?? Den går to ganger daglig forbi her, hver vei..Har fly skrekk så flyr minimalt , en gang annet hvert år eller noe sånt.

Men har nesten bare spare pærer i huset, kilde sorterer ,kjøper lite tøy.Ungene arver fra hverandre.Kjøper gjerne brukt ski utstyr osv.

Fyrer med ved..

Skrevet

Mindre enn jeg skulle ønske.

Vi er flinke til å sortere søppel selv om kommunen ikke legger opp til det. Papir, glass, metall og plast går i egnete mottaksbeholdere. Matavfall til kompost.

Prøver å finne ut hvor jeg kan kjøpe miljøkvote, for vi flyr på ferie. Kjører paradoksalt mindre bil etter at vi flyttet ut av byen. Toget suser forbi stuedøra og da er det enklere enn bil :-)

Skrevet

Bra spørsmål og tema:-)

Vi har installert varmepumpe

Bruker sparepærer

Kjøper økologidk der det er mulig

Arver klær til de minste barna fra venner og leverer videre det som ikke er slitt (men kjøper jo selvsagt mye likevel....)

Begrenser bilbruken

Sorterer og resirkulerer avfall etc

10-åringen min har utfordret meg på å ikke kjøpe klær på et år - sliter litt der. Liker jo å pynte meg og oppdatere garderoben.

Men brukt/vintage går jo bra:-)

Skrevet

Min siste "store" innsats for miljøet er jeg faktisk litt stolt av :o)

Jeg har kjøpt noen supre handleposer i nylon.

Det gjør faktisk veldig godt å si: Nei takk, jeg har pose selv.

I hvertfall etter at det har blitt sånn blåst opp i media også.

Mye bedre å bære er de også, så dette var en skikkelig winn winn variant.

Ellers så skrur vi av lys i rom vi ikke er i, bruker spar-pærer og resirkulerer det meste..

Skrevet

vi er ikke så gode vi.... vi kildesorterer både vanlig søppel og store søpleting også prøver jeg å skru av lys når jeg er ferdig i kjelleren og sånn, men jeg vet ikke alltid om det er så naturbvennlig det heller. vi prøver å ha gjevn varme på det elektriske og bruker ved når det er kaldt. jeg bruker beina eller bussen når jeg skal til sentrum, og vi har ufrivillig kvitta oss med en bil så vi har brukt bare èn bil siden i fjor juni.

Men jeg er nok en miljøsynder, for her går vaskemaskinen i hytt og pine, tørketrommel har vi også. papirbleier bruker vi også. men jeg kjøper ofte bøker brukt, teller det?

og nesten alle møblene våre er gjenbruk... :-)

Jeg vet ikke hva som er miljøvennlig liksom. Vi prøver å leve så saklig som mulig og så miljøvennlig som mulig, men i morgen skal vi fly til østlandet.

Skrevet

Hmmm... jeg er en megasynder!!

Vi kildesorterer og leverer lass med klær til Fretex.

Vi bruker sparepærer, og prøver å redusere strømforbruk.

Vi flyr bare en sjelden gang...

Men for ærlighetens skyld, så gjør man jo dette mest for seg selv!?!?!

I og med at vi er 7 personer i ett 450 kvm stort hus, så blir det lass med klær som jeg ikke har kapasitet til å spare på!

Sparepærer er en nødvendighet når man har fler utelamper enn danskebåten;=)

Skrevet

Kildesorterer

Gir brukt tøy til Fretex

Økologisk mat der det er å få tak i

Flyr sjelden, tar gjerne tog der det går an

Kjører lite bil

Kjøper gjerne klær av økologisk bomull

Skrevet

Her i huset er vi nok ikke miljøverstinger,men heller ikke best i klassen.

Flyr lite,har bare en bil(mannen tar buss til jobben)

Kildesorterer og har egen kompost

Gir og bytter vekk barnas fravokste klær

Sparedusj og sparepærer

slukker lys og senker varme

Spiser lite rødt kjøtt

-vi prøver så godt vi kan:))

Skrevet

Her er det gjenbruk for alle penga!

Lekegrinda til lille-snupp har vært på skikkelig rundtur. Kjøpt for 12 år siden til store-snupp. Har siden vært brukt av 6 unger (3 familier) og har nå kommet tilbake til start:-) Like fin.

Bruker mye arvetøy til ungene, tøy som vi også gir videre til venner/ kjente. Leker også. Og ski, skøyter, sykler m.m.

Var i dag og hentet en fin-fin spisestol til lille-snupp. Nesten så god som ny, kjøpt på finn.no.

Later som jeg ikke har bil. Vinn-vinn situasjon, for da får jeg, i tillegg til å være miljøvennlig, trimmet mye. Og kan dytte inn mer sjokolade (ikke økologisk, dessverre...)

Kildesorterer det aller meste, og har ofte medbragt papir- eller tøypose når jeg handler. Kjøper mye økologisk. Handler lite unødvendig, kjøper kun det jeg får plass til under barnevogna.

Kompiskjøring til det meste av ungenes aktiviteter.

Slukker lys og varme på rom som ikke brukes.

Tromler ikke alt lenger.

God på kreative restemiddager, kaster lite mat.

Lærer barna respekt for natur/ miljø. Terpe, terpe, terpe. De har faktisk blitt ganskel flinke.

Har til og med fått Mannen med på skyll, brett, stapp. Og annen kildesortering... Men ellers er han nok den største synderen her i familien. Reiser mye i jobben, kjører stor bil, er stor materialist. Men han har blitt mye, mye bedre. Heldigvis. Hvis ikke hadde jeg kanskje måttet byttet han ut i en mer miljøvennlig utgave;-) En økologisk mann hadde kanskje gjort seg...? Kan ikke skryte på meg gjenbruk ihvertfall, han var ikke brukt da jeg fikk han. Såvidt kjønnsmoden, he, he.

Skrevet

Flott påminnelse.

Jeg føler alltid at det er mye vi kan gjøre. Sparepærer og sparedusj, det bør vi fikse. I tillegg bør vi være flinkere til å skru av tv/stereo (ikke bare la de stå i stand-by mode) + ta ut ladere av kontakten når de ikke er i bruk.

- Vi kildesorterer. Bra system for mye her vi bor og det gjør det jo lettere.

- Vi er flinke til å skru av lys i rom vi ikke er i.

- Vi er ganske flinke til å bruke beina istedenfor bilen. Bor jo veldig nærme sentrum, så noen voldsom bragd er det vel ikke...

- Leverer både klær og ting til Fretex. Kjøper ting/møbler der av og til.

- Bruker biblioteket flittig.

- Bytter klær/barneklær med venner og kjente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...