Gå til innhold

Overraskelsesbryllup samtidig med dåp??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vi har enda ikke fastsatt dato for dåp men det må bli seinest midten av mai for da er gutten vår 4mnd. Dette med hensyn til at han skal passe dåpskjolen blant annet.

Men så har vi snakket litt om å gifte oss samme dag, uten å si noe til andre enn forlovere på forhånd. Jeg trodde ikke sambo mente det alvorlig men hver gang jeg snakker om dåpen og nevner at vi må ringe kirken for å få en dato, så spør han om vi ikke skal gifte oss også.

Så lurer jeg på om vi rekker det???

Vi ønsker verdens enkleste bryllup, det viktigste er at vi vil være gift, ønsker ikke noe stort selskap og masse oppstyr. Hovedsaken denne dagen vil være dåpen og vi vil kun be de som ville kommet i en dåp, evt hatt en forsinket bryllupsfeiring til sommern kanskje. Kunne tenkt meg en fin kjole, men gjerne en enkel lys kjole, uten at det er en brudekjole. Problemet nå er at vi ikke vet helt hva som må til. Er det mye formaliteter rundt et bryllup, masse papirarbeid evt andre ting som "må" være med??

Vil jo helst ikke at presten skal flire av meg når jeg ringer og foreslår at vi vil gifte oss samme dag;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Tror det skal gå helt fint å få ordnet det formelle innen mai. Når dere ikke skal ha så mye ståhei rundt bryllupet, tror jeg det går helt fint ann å planlegge det på noen uker. Hørtes ut som at det var en fin plan for dere. Bare ta kontakt med presten, og så er dere i gang. Lykke til!

Skrevet

Det er nok helt sikkert mulig å få til. Tror nok ikke det er så uvanlig som du tror:) En venninne av meg hadde planlagt å gjøre det samme, men et ble av ulike grunner utsatt:)

Skrevet

Vi vurderer å gjøre det samme faktisk!

Er anonym siden jeg ikke vil bli gjenkjent her:) må jo holde det hemmelig:)

Vi tror det kan bli en veldig fin måte å gifte seg på. Og tenk så hyggelig historie for barnet, at mamma og pappa gifta seg samme dagen som det ble døpt:)

Tror absolutt dere vil klare det med hensyn til tid. Lykke til!

Skrevet

Det er ihvertfall veldig vanlig! Vet om 4 stk som har gjort det bare her jeg er ifra, og det er ikke et veldig stort sted. Så snart blir det vel kanskje ikke så overraskende når folk gjør det mer? Neida! Ikke vondt ment altså! Mente bare at du sikkert får det i boks og får en flott dag!

Skrevet

Ser dette ble rost veldig opp i skyene, så vil bare være litt realistisk:

For det første må dere huske at dere må få papirene i orden hos folkeregisteret. Har selv ingen erfaring om hvor lang tid dette tar, men man blir anbefalt å sette igang så tidlig som mulig, dvs 4 mnd før bryllupet (det er da man kan søke for å ikke risikere at papirene blir foreldet før bryllupet). Kan godt være det går fint, men undersøk ihvertfall litt på forhånd. Er så dumt å stå der med alt klappet og klart, og så har dere ikke lov til å gjennomføre det pga manglende papirer.

Ellers ville jeg personlig synes at det er litt dumt å ha bryllupsdag og et av barnas dårsdag på samme dag, ihvertfall i ettertid når barnet/barna begynner å skjønne hva det hele går ut på. Jeg ville nok helst ønsket at mine barn ikke følte at dåpsdagen deres kom i skyggen av bryllupsdagen til foreldrene, siden det ofte er en dag ektepar bruker på seg selv, uten barna. I tillegg kan det oppstå ubehagelige følelser søsken imellom når det ene barnet har dåpsdag som er dens egen, mens det andre barnet må dele dagen med foreldrene. Eller det kan slå motsatt vei og bli slik at det ene barnet føler seg mindre betydelig siden foreldrene ikke ble gift samtidig som det ble døpt.

Ville bare komme med de tankene som slo meg når jeg leste dette. Ut over det gjør alle så mye forskjellig for tiden, og det viktigste for de fleste (men dessverre ikke alle) er jo å inngå ekteskap, ikke selve bryllupet. Dere må gjøre det dere føler dere komfortabel med, det er det viktigste. Men skal dere planlegge bryllup på en måned med et lite barn i huset vil jeg ihvertfall ønske dere lykke til, tror dere trenger det;)

Skrevet

Vi gjorde dette for snart to uker siden.Hadde på oss bunad begge to,jeg skifta til noe lettere under middagen siden jeg amma.Vi la litt mere penger i dåpen med leige av lokale og god mat ellers ingen forsjell fra en vanli dåp.Ville ikke ha så stort fokus på oss men heller på dåpsbarnet,ble selvfølgeli mye snakk om vielsen.Vi hadde en veldi fin og intim vielse der alle satt oppe rundt alterringen.Mye tårer ble det og men alle var veldi positive til det,vi har alltid snakka om at vi ikke skal ha noe stort bryllaupp så dette var helt perfekt for oss.

Presten var veldi positiv til måten vi gjorde det på.Bare forloverne som viste noe og presten da.Vi hadde hver vår venn som fadder så da fkk vi to av våre nærmeste venner hver med på dagen..

Angrer ikke et sekund på at vi gjorde det på den måten..Ein veldi flott dag..Det ble taler kun fra forlovere og det passet oss utmerket.

Bare send meg en Pm vist du lurer på noe..

Skrevet

Jeg husker faktisk ikke datoen for dåpen min... og tror de færreste barn går rundt og tenker på den? Eller? Tenker du har mye hold i det du sier, men det er jo mer hyggelig tenker jeg da.. ikke minst husker barnet datoen etter hvert, og er kanskje til og med stolt over at mamma og pappa giftet seg den dagen? :-)

Skrevet

ser heller ikke helt problemet!

ang. dokumentene så kan du ikke bestille for TIDLIG..altså det må være mindre enn 4 mnd. til bryllupet! Tar vel ca 1 mnd. å få tak i papirene(maks).

Snakk med presten og lykke til:)

Skrevet

Da jeg gifta meg, bestemte vi oss i februar og gifta oss i mai. Vi hadde 70 gjester til middag å en god del å forberede, men alt gikk som smurt. Fikk tilogmed sydd min egen brudekjole :) Så jeg tror iallefall alt ordner seg for dere :)) Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...