saccara Skrevet 13. mars 2008 #1 Skrevet 13. mars 2008 hva kan jeg ikke spise nå som jeg ammer? hører så mye forskjellige.
Tirilill Skrevet 13. mars 2008 #2 Skrevet 13. mars 2008 oi....masse!! mye mer enn når man er gravid... Husker jeg fikk litt sånn mat sjokk sist gang..ungen skrek og jeg måtte være veldig restriktiv med hva jeg spiste. Skal vi se... Ikke spise sånn som ungen får luft i magen av som: erter, erterstuing, kål, kålstuing, løk, brokkoli Ikke no sterk krydret mat som pizza, taco, fajitas, chilli, paprika Jordbær pga allergi Hvis ungen får kolikk må man også holde seg helt eller delvis unna melke produkter..også ost. Man skal ikke drikke noe med sitronsyre..altså ingen brus...da skriker ungen...ja... Lite sjokolade.. men det blir mindre viktig ettersom ungen blir eldre..og noen reagerer jo ingenting. Min skrek...og da måtte holde meg unna mye.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2008 #4 Skrevet 13. mars 2008 Det er ingen ting du skal holde deg unna unntatt hvalkjøtt som inneholder kvikksølv som går over i morsmalken, men om ungen din skriker mye kan du prøve å elliminere de matsortene som gir ungen vondt i maven . Som de forslagene hun over kom med.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2008 #5 Skrevet 13. mars 2008 Var på fødselsforberedende kurs, og jordmødrene der sa at vi kom garantert til å få høre mye om hva vi IKKE skal ha i oss i ammeperioden. Det skulle vi visst bare overhøre! Du må prøve deg fram for å se hva som fungerer og ikke med DIN baby, for det er så forskjellig. Og det med jordbær og allergi var i følge dem ikke dokumentert. Det er snarere slik at det ser ut til å være bedre jo flere typer mat/frukt/bær man introduserer for barnet. Men man skal jo ikke være bastant på slike ting. Er det mye allergi i familien tar man sikkert mer forhåndsregler enn i familier uten allergiplager. Men prøv deg fram på det andre uansett, det virker i alle fall som et godt råd synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2008 #6 Skrevet 13. mars 2008 Når du spør her inne får du enda flere rare svar! Man kan nesten spise alt man vil når man ammer - bare tull at det er så mye å passe på. Les her: http://matportalen.no/Emner/ammende og her: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=63 Det er bare hvis man har mye allergi hos barnets mor eller far, eller det oppstår problemer man må EVENTUELT kutte ut f.eks melkeprodukter. Jordbær kan du dessuten trygt spise med mindre du er allergisk mot det selv:-) Mye av rådene du får her inne er ren og skjær sprøyt. Hold deg til mattilsynet og helsedirektoratets råd - og seinere lytt til helsesøster om du har spørsmål.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå