Gå til innhold

Har noen tips og anbefalinger ang kombi eller duo vogn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal begynne å lete etter brukt kombi eller duo vogn nå. 7 uker igjen til termin så det er vel greit å begynne nå :-)

Hadde Simo kombi til de to første guttene, men den er "oppbrukt" nå så jeg trenger en ny vogn. Og gidder ikke kjøpe helt ny iom at dette blir siste ungen vår. Var ganske fornøyd med kombien, men den ble litt for myk i fjæringen syns jeg. Og når den begynte å bli mye brukt ble den litt seggen i bakkant, så hodeenden nesten ble lavere enn fotenden. Ellers en solig og stor og god vogn. God å trille, og det er viktig da jeg triller mye på grusveier og i sne o.l.

Har noen erfaringer de kan dele med meg? Fordeler/ulemper med kombi eller duovogn? Synes Emmaljunga ser veldig fin ut, men virker veldig tung? Praktisk at man kan snu trilleretning bare med å tippe over håndtaket. Synes kanskje det virker litt upraktisk å måtte bytte overdelen på duovogna, iom at våre unger ikke har kunnet ligge i bagen så veldig lenge. Er det kanskje like greit med kombivogn da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

samme lurer jeg på:)

står mellom simo og emmaljunga her sine kombivogner:)

Skrevet

Vi har simo kombi og OTH (duo) til datteren vår. Vi kjøpte simo kombi til henne fordi vi visste ikke om noe annet. Bagen brukte vi vel i 4 mnd, da ville hun opp og sitte. Ble bare hyl og spetakkel. Men jeg er ikke noe fan av sportdelen til simo, syns det er helt idiotisk med bare to innstillinger i ryggen. Enten helt 90 grader eller for langt tilbake. Så vi måtte bygge opp med puter og styr. Og simoen ble for tung for meg med rygg og bekkentrøbbel.

Så vi kjøpte en OTH med sportsdel som vi begynte å bruke fra hun var 8 mnd. Og det ble noe helt annet. Da først begynte hun å trives i vogna. Jeg har kjøpt bagen til den nå så den skal brukes til nr 2.

For meg så er det ett fett om det er kombi eller duo. Fordelen med duoen på OTH er at det er lett å klipse av bagen. Vet ikke hvordan det fungerer på andre typer duo-vogner.

Det finnes jo mange varianter på markedet. Og det er mye fint å få kjøpt brukt. Se på finn.no. Hvis du får store unger så vil jeg ikke anbefale Quinny freestyle, den er veldig smal og trang til store unger.

Hvis du liker Emmaljunga så finnes det jo mange varianter av de også. De har blant annet en spenstig tre-hjuling som jeg synes ser veldig ålreit ut!

Skrevet

Takk for svar. Vil gjerne høre andre erfaringer også.

Jeg vil ikke ha trehjuling i alle fall. Har ikke troa på at de er gode nok på ulendt terreng. Har Quinny Freestyle som vi kjøpte for å bruke som sportsvogn til eldstegutten når han ble storebror, og verre møkkavogn skal jeg lete lenge etter. Er utrolig ustabil og dårlig, åpen og trang og bråkete. Helt umulig å trille i sne bl.a.

Må ha en stor og stabil vogn som har god plass til voksi eller skinnpose iom at vi bor i Finnmark og det ofte er temmelig kaldt når ungene skal sove ute :-) Guttene våre har trivdes veldig godt i Simovogna vi har hatt, så

Det betyr egentlig ikke så veldig mye om vogna er litt tung, for det er jo bare de to sekundene jeg løfter inn og ut av bilen at jeg merker veldig mye til det.

Skrevet

Hva er forresten fordelen med duovogn fremfor kombivogn? Eller omvendt...

Skrevet

Fordelen med duo er at bagen er litt større. Fordel med kombi er jo at det bare er å ta ut bagen og bære den med seg dersom man har behov for det.

Høres ut som om ei simo vogn hadde vært midt i blinken for deg. De tåler jo en støyt og mye vær. Og det finnes mange å kjøpe brukt, også litt nyere modeller. For som du sier, de blir jo litt slarkete etterhvert.

Skrevet

Kan man ikke enkelt ta med seg bagen fra duovogner?

Skrevet

Bagdelen i ei duo-vogn er veldig stor, stiv og tung i forhold til bagdelen i ei kombivogn. Og den blir satt på understellet i vogna og ikkje berre satt oppi sportsdelen. Når det er sagt så må eg få sei at eg er tilhenger av duo og ikkje av kombi.. Rett og slett fordi eg føle at baggen i ei kombi fort er liten, trang og ikkje djup nok til å gi ungen den beskyttelsen eg vil den skal ha. I dei kombivognene eg har sett på har eg fått følelsen av at bag-delen er meir ein sovepose, enn noko anna, og altfor trang til at det blir godt med plass til skinn, dyne, baby etc...

Har aldri prøvd den typen vogn sjølv, så kan godt være det berre er ting som eg ser for meg, og det må sjølvsagt vera opp til kvar enkelt om kva som virke riktig for dei.

Sjølv har eg ei relativt stor duo-vogn med stor, god, djup bag-del som beskytte barnet godt mot vær og vind.

Skrevet

etter min personlige erfaring, skal jeg ikke ha kombi vogn igjen, jeg skal ha duo!

bagen i kombi vogna er mindre enn bagen på duo vogna(derfor fikk ikke jeg brukt bagen så lenge)

også har jeg falt helt får emmaljunga edge duo da, hehe

Skrevet

Hvordan er det å ta bagen løs og bære med seg da i en duovogn? Blir den alt for stor og tung for det?

Jeg syns det var veldig høvelig å kunne bære med bagen på kombivogna. Sånn at jeg kunne la vogna stå ute og bare ta bagen inn hvis jeg f.eks. var på besøk.

Skrevet

Jeg synes simo kombi er best. Det er så utrolig praktisk å kunne bære med seg babybagen. Synes at bagen på duovogna er alt for stor og tung til det. Jeg har brukt kombi til mine tre og har nå kjøpt brukt kombi til nr4. Synes ungene ligger lunt og godt nedi vogna uansett vær. Noe det er mye av bla oppi nord. Når ungen blir for stor til babybagen er det jo bare å bruke sportsdelen. Evt forlenge ved fotenden med kalesjen fra bagen. Da blir det jo litt lunere. Kjempevogn spør du meg.

Men om du skal velge kombi eller duo, kommer vel litt ann på hvor mye du kommer til å bære babybagen. Bruker du vogna kun ute og slik den er , altså ikke har noe behov for å bære bagen er jo duo ok.

Men slik som oss som bruker bagen som soveplass når vi er på besøk, pluss at vi bruker den som soveplass di første mnd til babyen inne. Ungen sovner i vogna i stua om kvelden også bærer vi bare bagen opp i sprinkelseng når vi legger oss. Så lunt, trygt og godt for ungen. Jeg anbefaler deg å tenke litt over hvilke behov du har.

Skrevet

Takk for svar. Har ikke helt satt meg inn i forskjellen på duo og kombi før nå. Ser at det kanskje vil passe best med kombi til oss. Er titt og ofte at jeg bærer med meg babyen i bagen :-)

Guttene våre har ikke brukt bagen så mange mnd, men da er de uansett klare til å "sitte" litt slik at de ser mer, så da er det jo bare upraktisk med bag. Da har vi bare brukt sportsdelen, og der har jo funket bra. Så har vel neppe bruk for større bag enn det simovogna har.

Skrevet

Vil slå et slag for Hartan-vogna! Brede, gode hjul - enkel å trille på grus og snø i tillegg til fast underlag. Vi hadde kombi til gutten vår. Bagen varte hele vinteren (han er født på høsten), og jeg syntes ikk eden var for liten. Da han begynte å bruke sportsdelen kjøpte jeg fotforlenger til fotenden slik at det dannes en bue i fotenden - akkurat som på en dypvogn. Lun og god med god plass til pose oppi:) Da er det lett å gjøre om fra dypvogn/soving til sportsvogn/sitte opp på fem sekunder!

Skrevet

nå skal det sier at jeg aldri brukte bagen til og bære med meg... men er det et ønske du har skjønner jeg at du kanskje vil ha kombi, duo bagen blir bel litt stor bære på sann... hvordan vogn man skal he kommer jo helt ann på hva man bruker vognen til, og hvordan ønsker man har:)

Skrevet

Ja, og det var veldig greit å få litt synspunkter fra andre, for nå skjønner jeg litt mer hva jeg har behov for :-) Guttene våre ville opp og se litt ganske tidlig, og da kunne jeg jo ikke brukt bagdelen til en duovogn særlig lenge uansett. Så da holder det med størrelser på bagen på en simo kombi :-)

Skrevet

Ser ut til at du har fått grei forklaring på forskjell på Duo og Kombi. Tror ikke forskjellen på vekt mellom de to bagene er så enormt forskjellig (duo/kombi). Str på bagen er derimot forskjellen. Duo er mye bredere og mer solid bag (og for de som vurderer sikkerhetsnett er denne best).

Duobagen på min Emmaljunga Duo Edge er veldig lett å ta av og ikke noe problem å ta med seg. Man løsner på siden og løfter mot seg og opp. tar kanskje noen sek lenger enn en løs bag men sitter også desto bedre fast ellers.. Jeg har også bærestropper så ser ikke noe problem med å ta denne bagen med meg inn. Kjøpte brukt og fikk da fordel med at jeg både fikk understellet man kan snu kjøreretning med OG bærestroppene (disse er tatt av på noen av de nye modelllene om jeg husker rett).

Fordel med Duo: På Emmaljunga (og simo tror jeg) kan man sette opp ryggen i bagen, så barnet kan sitte selv i bagen. Dette kan man ikke i kombibag da dette er en enklere bag. Dermed kan man bruke bagen selv til nysgjerrige barn;)

Ulempe Duo: Man bruker kallesjen til både bag og sportsdel så fargeforskjell kan skje da kalllesjen i prinsipp brukes mer enn sportsdelen. Men samme vil kunne skje med Kombi da dette også er samme kallesje hele veien.

Jeg betalte 2500kr for min 2004 modell og er strålende fornøyd. Så mye morro på bruktmarkedet. Kanksje heller bare se hvilke farger osv som kommer til hvilken pris for så å ta stilling til hvilken vogn du ender opp med?

Lykke til i valget iallefall:)

Skrevet

Teutonia mistral er en lett, vendbart håndtak og relativ romslig kombivogn til tross for størrelsen. Anbefales.

www.lilleprinsen.no har greie bilder

Skrevet

Hmm, må nok ta meg en tur og se på litt vogner før jeg klarer å bestemme meg. Da kan jo Emmaljunga duovogn også være et alternativ for meg iom at man kan bære med seg bagen og at det er mulig å sette opp ryggen... Men sitter kalesjen fast i bagen på Emmaljungavogna? Må man bære med seg kalesjen også?

Skrevet

Bugaboo Cameleon anbefales på d sterkeste.Vekta e 9kg,bagen e blandt di største. lengden 84cm og bredden 40cm.

Det følger med sportsvogn, babybag, regntrekk, myggnett og vedlikeholdssett med en ny vogn. En kan kjøpe vinterdekk som en bytter di små hjulene med.De små hjulene har fjøring.

Det er en 4hjulsvogn.

Gå inn på bugaboo.com å sjekk ut Bugaboo Cameleon:)

Skrevet

Duovognene til Emmaljunga har ett sprekere utsende på sportsdelen, da denne hektes på nede i understellet, dvs at barnet ikke sitter så høyt, på kombivognene sitter jo denne like høyt som babybagen, så jeg personlig synes denne ser ut som en babyvogn, selv etter man har tatt ut bagen. Jeg brukte min Emmaljungavogn til mine første to helt til de var nesten 3 år, men hver sin smak:-)

Skrevet

Vi kjøpte en emmaljunga edge duo. Er kjempefornøyd med den. Var vel verdt de 7000 vi betalte for den. Er god kvalitet, og den er nydelig å se på synes jeg.

Da sønnen vår var liten og brukte bagen, var den lett å ta av og bære med seg når man var på besøk hos folk. Brukte den også en del i stua vår. Var så bra at det gikk an å sette opp ryggen, i 2 forskjellige hakk.

Regntrekk følger med, og sort netting er inni kalæsjen. Var fint å bruke når det var sol ute.

Da han var 5 mnd begynnte han å bli urolig, og sportsdelen kom opp så han ikke skulle klatre ut. Og den bruker han enda, han er 1 år og 5 mnd nå.

Barnet vi får i november en gang blir å bruke samme vogna, er så fornøyd med den, så er bare tull å bytte den ut.

Skrevet

Kallesjen følger bagen ja, men veier ikke stort ekstra og kan også lett hektes av om man ønsker det.

Tror som sagt at Simo og kanskje også Brio har rygg som kan settes opp i bagen, men isåfall fortsatt kun på Duo utgaven.. Kallesje blir likt på alle Duovogner.

En fordel med Emmaljunga kontra andre er at den har vuggefunksjon på Duobagen. Skulle man få et urolig barn og være på besøk kan man rugge på den;) Den har bunn i bagen med pusteventiler, og integrert myggnett er jo også praktisk, men absolutt ingen must. Syns alle 4hjulingene som er Duo er ganske like (om man ønsker de tradisjonelle solide vognene som jeg gjør) så er vel kun de småtingene jeg påpekte som er forskjellen. Emmaljunga har 3 modeller, hvorav en er billigere enn de andre med litt mindre ekstrautstyr. Den med styre som kan flyttes over for å endre kjøreretning (som jeg har), veier 2,4 kg mer enn de andre. Også et greit poeng dersom vekt teller...

Ta deg en titt så vil du nok snart finne ut hva som passer for dere;) Kos deg i jakten!

Skrevet

Jeg ville ha valgt duovogn, vi har hatt to forskjellige (emmaljunga og bugaboo) og de har mye større plass i baggen enn kombi vogner.

Om du har hatt simo og syntes den var grei å trille så er ikke emmaljunga noe tyngre,, men for meg ble det for tungt uansett så vi orket ikke emmaljungan mer.

Kjøpte bugaboo når tuppa begynte med sportsvogndelen, den veier 8-9 kg (i forhold til emmaljunga som veier 22 kg) og er utrolig glad i vogna vår :)

20 kg høres kanskje ikke så mye ut når barnet er nyfødt of veier rundt 3 kg,, men når de begynner å komme over 10 kg er det faktisk deilig å ha en litt lett vogn..

Skrevet

Tusen takk for mange flotte innspill :-) Nå blir det litt lettere å lete etter vogna som passer for oss. Får vel henge opp litt lapper rundt omkring, for har ikke råd til å kjøpe ny vogn. Synes Emmaljunga edge duo er kjempeflott, men er litt bekymret for at den er så tung. Vi får tunge barn ;-) Men den er jo helt nydelig.

Får ta med meg minstemann på 1 1/2 og dra på prøvekjøring på en butikk :-) Den skal jo brukes som sportsvogn også etter hvert...

Skrevet

Så bra du har fått satt på plass litt mer. Ville bare si at dersom du var fornøyd med Simo så er Brio og Emmaljunga akkurat samme vektklasse så da har du ikke noe å bekymre deg for i fht vekt!! Em. har også stivere fjærer så litt mindre "basseng" enn Simoen (iallefall på de jeg har trillet på, syns simo virket veldig myk og god med ser at ved slitasje blir det nok litt vel mye demping ja).

Om du ser deg rundt så kjenner du kanskje noen som har Em. vogn så kan du jo prøve trillekonfort? Men samme hva, klarte du å slite ut en Simo tidligere vet jeg du blir fornøyd om neste vogn heter Emmaljunga, simo eller Brio for den saks skyld. Er bare så glad i alle ekstrafinessene på Em. vogna mi. Anbefaler deg å legge ut en annonse på finn på ønskes kjøpt. Fikk 20 svar på min og hadde 2500kr som høyeste pris. Ingenting med tanke på at vogna koster 7500kr ny. Økonomien er ikke aller best her i huset. Og du har jo bevist at slike vogner ikke har noe problem med å holde til 2 barn alt;) Hvis du øker prisen til 3000kr burde du være garantert å få tak i en fin Em. vogn iallefall:) Men klart, pris avhenger jo av om det skulle følge med noe poser, stelleveske etc. Men husk at Edge'n selges med regntrekk, 2 stormtrekk til bag og sportsdel og myggnett så dette er alltid inkludert;)

Syns det er så gøy å anbefale denne vogna for selv villt fremmede har sagt at de er så fornøyde med den (pekte ut min vogn for venninder 2 ganger på storsenter og fikk svar fra vogneierne hehe festlig). Og har 3 venninder som er megafornøyd med denne vogna.. ¨

Bare å spørre om du lurer på noe mer. Eller søk her inne, er mye ros om Edge vogna spesielt. Og den veier ikke 22 kg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...