Gjest Skrevet 13. mars 2008 #1 Skrevet 13. mars 2008 Dumt spørsmål, kanskje.. Eldstejenta sov hele natta fra hun var en måned gammel, så det var aldri snakk om noen avvenning der. Minste er 7 måneder gammel nå og får pupp to ganger om natta nå. Siste gang er i 4-5tiden, så det kan vel nesten kalles om morgenen. Jeg skal begynne å jobbe igjen i juni, så hun bør kanskje være avvent om natta innen den tid? Vet ikke om jeg er klar for å mate to ganger om natta for så å stå opp 7 og starte dagen da... :/ Jeg vil jo gjerne amme litt lenger da, men på dagen har ikke denne lille babyen tid til å ligge stille. Jeg har prøvd å ta henne med inn på et stille rom for at hun skal kunne slappe av, men det resulterer jo bare i at hun blir fly forbanna..
Mille** Skrevet 13. mars 2008 #2 Skrevet 13. mars 2008 Jeg måtte, jeg klarte meg rett og slett ikke med så lite søvn. Men nattavvenning er ingen garanti for å få sove om natta, hadde myyye nattevåk med minsten etter at jeg begynte å jobbe, og det var ikke fordi hun fikk mat....Glad den tiden er over...
Gothminister Skrevet 13. mars 2008 #3 Skrevet 13. mars 2008 Nå synest du sikkert jeg svarer deg rart, men er det ikke ett problem for deg,så er det bare å amme i vei Det er først når du føler att det er ett problem du må gjøre noe med det
cherry coke Skrevet 13. mars 2008 #4 Skrevet 13. mars 2008 Enig med to søte små gutter=) Her ga jeg blaffen i "regelen" om at ved 6 mnd alder må man slutte med nattmat. Har aldri hatt behov for mye søvn, så for meg gikk det veldig bra. Avvenninga gikk av seg selv litt senere.
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #5 Skrevet 13. mars 2008 Nei, du svarer ikke rart. Hehe. Har fått noen kommentarer om at hun egentlig burde begynne å sove hele natta, at hun er stor nok til det nå. Det er jo ikke noe stress nå i alle fall, hun våkner og får pupp og sovner igjen. Jeg står jo opp tidlig nå også, men jeg må jo ikke gå på jobb og være opplagt. Bare tenker at jeg kanskje kommer til å angre på at hun ikke er avvent til sommeren når jeg MÅ på jobb. Hehe. Men jeg tror jeg ofrer litt nattesøvn på en lengre ammeperiode, altså..
Tigerlily -har jente&gutt Skrevet 13. mars 2008 #6 Skrevet 13. mars 2008 Nei det må du ikke. Noen barn avvenner seg selv. Dersom hun fortsatt ønsker et måltid på natten når det nærmer seg juni, så bør du nok avvenne henne(slik at du ikke blir så sliten). Jeg synes ikke du trenger å gjøre det ennå.
Carnivale Skrevet 13. mars 2008 #8 Skrevet 13. mars 2008 Nei, man MÅ ikke. Jeg blir så irritert på hs o barselgrupper som innprenter nybakte mødre om at "alle" unger skal avvennes når de er 6 mnd, ferdig med det...unger er forskjellige! Jeg hadde ventet jeg, var jeg deg. Det er lenge til juni, mye kan skje innen den tid.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 13. mars 2008 #9 Skrevet 13. mars 2008 De fleste unger fikser det der av seg selv. Men som alt annet er ikke unger etter boka og da helsestasjonen mente på at nå barnna var 6 mnd. skulle man slutte nattmat med en gang. Jeg lot gutten min styre det selv. En mnd. senere sluttet han selv. (Han drakk av og til fortsatt litt vann da, men det var pga. reflux og han fikset det helt selv). Men, vil du har mer ro om natten så gi mer mat om dagen.. Hvor mye spiser barnet nå? På dagtid altså?
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #10 Skrevet 13. mars 2008 Hun spiser tre måltider pr dag, og drikker vann til. 2X grøt og et middagsglass. Ammer henne da før hun legger seg i 18.30-19-tida, og to ganger om natta/tidlig morgen. Prøver på dagtid også, men hun har jo ikke tid til det hun. Hun var litt dårlig i forrige uke, da ble det en del amming. Nå får hun en flaske mme før hun sovner rundt 9 om morgenen i tillegg, begynte med det på mandag.
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 13. mars 2008 #11 Skrevet 13. mars 2008 Hvis du ikke blir veldig sliten trenger du ikke nattamme, men det må du nesten føle på selv. Jeg studerer fulltid og lillebop har fortsatt et par-tre måltider per natt. Litt slitsomt, men det går:)
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #13 Skrevet 13. mars 2008 Jeg klarte ikke aa nattavvenne ... men jeg legger meg tidlig da (som regel senest 22.00). Her ammer vi fremdeles om natten naar gutten vaar en sjeldent gang har lyst (han er naa 13 mnd, jeg begynte i full jobb da han var 8 mnd).
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #17 Skrevet 13. mars 2008 Her også. Så det er egentlig bare å lempe henne over i sprinkelsenga når hun er mett. Evt. bare sovne sammen med henne... Tror vi bare fortsetter med det jeg.
Knætta & Gutteknøtt+Jenteknøtt Skrevet 13. mars 2008 #18 Skrevet 13. mars 2008 Storebror her kutta dagpuppen da han var en 7-8 mnd, men fikk fortsatt 2 ganger per natt frem til han var 11 mnd. Da kutta vi bare plutselig en dag (jeg ble gravid igjen) uten problemer. Ungen fikk vann hos pappan og godtok dette fra første natt, og jeg hadde ikke spreng i det hele tatt.. Var nok ikke så stor melkeproduksjon, men mye kos for gutten =0) Ingen som siar at man "MÅ" kutte nattpuppen...
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 13. mars 2008 #19 Skrevet 13. mars 2008 Det funker helt greit her ihvertfall. Som regel ender vi opp med å sove i samme seng i løpet av natten, og det er jo veldig koselig også. Spesielt når vi ikke får like mye tid sammen på dagen som tidligere. Du kan jo ihvertfall prøve det ut. Du merker det nok fort dersom du trenger mere søvn:)
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #20 Skrevet 13. mars 2008 Neida, jeg tenker egentlig mer på at jeg kanskje vil trenge mer søvn når jeg begynner på jobb igjen. Får kanskje heller vurdere å legge meg tidligere om kvelden selv.
OsloMor Skrevet 13. mars 2008 #21 Skrevet 13. mars 2008 Jeg ammer om natten enda, vi sover alle på samme rom og lillemor har en sterk vilje,he-he:-). Hun er 18 mnd nå, og jer også i likhet med Flette.mette fulltidsstudent, eing i at det er litt slitsomt å aldri få kontinuitet i søvnen, men det er jo en liten del av livet, sove kan jeg gjøre senere;-)
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #22 Skrevet 13. mars 2008 Det er jo ganske koselig, da. Særlig siden dette nok er min siste baby.
Knætta & Gutteknøtt+Jenteknøtt Skrevet 13. mars 2008 #23 Skrevet 13. mars 2008 Joda, men blir nok fort våken et par tre ganger per natt likevel, tror du ikke? Storebror våkna alltid et par ganger per natt hvor jeg måtte inn med smokken (alltid jeg som våkna- mannen sover gjennom en krig han). Og siden han hadde/har eget rom, så hadde det egentlig vært det samme om jeg hadde amma eller ikke, opp måtte jeg uansett =0)
OsloMor Skrevet 13. mars 2008 #24 Skrevet 13. mars 2008 Ja, det er kjempekoselig og jeg ville ikke ha vært det foruten! Leker riktignok med tanken på å få en tredjemann, men er litt skeptisk enn så lenge;-)
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 13. mars 2008 #25 Skrevet 13. mars 2008 Hun spiser tre måltider pr dag, og drikker vann til. 2X grøt og et middagsglass. Ammer henne da før hun legger seg i 18.30-19-tida, og to ganger om natta/tidlig morgen. Prøver på dagtid også, men hun har jo ikke tid til det hun. Hun var litt dårlig i forrige uke, da ble det en del amming. Nå får hun en flaske mme før hun sovner rundt 9 om morgenen i tillegg, begynte med det på mandag. Da ville jeg gitt mer mat på dagen.. For med så lite mat på dagen vil hun nok ha brukt for nattmaten. Tulla her er 9 mnd. og spiser. 0700 grøt, ca 0830/0845 får hun en flaske med prosobee før hun skal sove. 1000 frukt + prosobee 1130 middag + vann ca 1200/1300 får hun en flaske med prosobee før hun skal sove. 1500 frukt + prosobee 1645 middag + vann 1800/1830 grøt + en flaske med prosobee før hun pusser tenner og skal sove. Hun sover fra 1900-0700 + 0830/0900-1000 + 1200/1300-1500 Lillemor er ca 71 cm og veier opp og ned mellom 6,7 og 6,9 kg nå for tiden, så hun er lita og tynn. Hun er veldig aktiv. Om du legger inn ihvertfall to faste måltider til og gjør de litt spennende har hun sikkert tid. Les for henne mens du mater eller ha en leke som er lett å vaske hun kan titte på. Du kan jo gjerne amme før maten. Men om hun spiser bare 3 ganger om dagen tror jeg hun fortsatt spiser om natten fordi hun trenger mer mat. Om hun ikke vil ammes når hun ikke er i trøtt kosemodus så kanskje du kunne pumpet ut en liten skvettt i en kopp så hun kan få mm men likevel sitte oppreist og drikke av kopp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå