♥sebastian3003♥ Skrevet 13. mars 2008 #1 Skrevet 13. mars 2008 PLUTSELIG skal sambo være så med i alt. Jeg har hele tiden prøvd å få rutiner på guten vår, men vi har slitt litt i to mnd nå pga vi klarte ikke å finne ut av det med å ikk ela han sove på dagen osv.. så han sovnet ikke for natten før 23-23.30.. Også nå så legger han seg mellom 8-9. Men om morgenen så skal sambo absolutt vekke han.. Jeg sier at han må få sove til han våkner en gang, for han ellers blir jo han grinete.. er dette feil av meg?? plutselig er tv fy fy, og han osv.. Og dette kommer fra en som har tv på rommet som han har hver natt han legger seg, og tar det på i det han åpner øynene om morgenen... Men jeg tror eller vet at det det er moren som har sagt noe, for han har ikke brydd seg om disse tingene før NÅ. Og det er akkuart de meningene moren har.
Tigerlily -har jente&gutt Skrevet 13. mars 2008 #2 Skrevet 13. mars 2008 Jeg synes det er unødvendige å gjøre radikale endringer uten å ha diskutert det med deg først. Slik du beskriver det virker det ikke som om endringene fra hans side er godt gjennomtenkt, og at de derfor om en liten stund mest sannsynlig vil opphøre/endres - og hva gagner det barnet? Det er viktig at dere står sammen om hvordan hverdagen skal løses, at dere har en felles forståelse av hvorfor dere ønsker å gjøre det dere gjør - og det er viktig at dere begge er tro mot det dere har bestemt. Det er ingenting i veien for å endre på rutiner, men det bør skje etter at dere har samtalt dere imellom slik at dere på best mulig måte kan gjennomføre det dere har tenkt. Så lenge ingen av dere skal noe spesielt om morgenen(og så lenge han legger seg i "normal" tid på kvelden), synes jeg ikke det er noe poeng i å vekke han. Hva er fars begrunnelse for å gjøre det? Når det gjelder tv, så kan tv være svært lærerikt(på samme måte som bruk av data kan være det), men alt med måte! Så lenge ikke barnet blir passivt, og/eller får det meste av stimulien gjennom tv/data så er det ingenting i veien for litt tv-titting!
♥sebastian3003♥ Skrevet 13. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 13. mars 2008 Jeg tror problemet her er at jeg har hele tiden tatt meg av minsten. lagt han og hatt alt styr med han, og plutselig nå tro rjeg moren har sagt noe. Jeg er den første i familien som slår av tv og har musikk på, men det er samboer som hele tiden har v på. Begrunnelsen for at han skal vekke han, er at han skal komme inn i rutiner, men jeg syns ikke det er så gale at han legger seg 9 og står opp rundt 9. Han er 2 år og jeg er hjemme med han på dagene.
Tigerlily -har jente&gutt Skrevet 13. mars 2008 #4 Skrevet 13. mars 2008 Hvis han legger seg kl 21 og står opp kl 9 er jo det en rutine! Mener han derimot at tidspunktene bør justeres er det en annen sak. Det er helt normalt at 2-åringer som ikke sover på dagen sover 12 timer om natten. Det er flott at han ønsker å involvere seg mer i sin sønn, men det betyr ikke at han trenger å endre på de store strukturene. Å legge seg ned på gulvet og leke, eller å lese en bok sammen med barnet er gode måter å bli mer involvert på.
♥sebastian3003♥ Skrevet 13. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 13. mars 2008 ja det er kjempe flott at han skal involvere seg, men samboeren min sammenligner gutten vår på 2 år med naboen sin gutt på 1 år og 6 mnd som er skikkelig dovendyr, går i barnehage. Han legger seg 7, står opp mellom halv seks og halv syv, og sover 2-3timer på dagen. Jeg sier at det er feil og sammenligne de. Min samboer mener at sønnen vår skal legge seg samtidig. Sønnen vår er 2år, legger seg mellom 8 og 9, og sover en liten time på dagen, og står opp rundt 8-9 om morgenen.
solstråle69 Skrevet 13. mars 2008 #6 Skrevet 13. mars 2008 Dere bør jo være enige, men jeg synes jo helt klart at han skal få være med å "bestemme". Synes forøvrig endringene er til det positive - en 2-åring bør vel legge seg før kl 21 om kvelden? 19 - 07 må jo være mere "normalt". Uansett om det er samboeren din eller svigermor som står bak endringene, synes jeg de er fornuftige. :-)
Tigerlily -har jente&gutt Skrevet 13. mars 2008 #7 Skrevet 13. mars 2008 Når barnet skal legge seg er opp til hver enkelt familie. Vi har lagt datteren vår (som nå er 3 år) mellom 19 og 19.30 fra hun var 4 mnd fordi vi ønsket voksentid på kvelden. Da hun sov på dagtid, våknet hun ofte ved 06 tiden. Nå sover hun ikke lenger - og da sover hun gjerne til kl 7/7.30. Ja det er feil å sammenligne barn kun for sammenligningens skyld, men dersom samboeren din ønsker å legge barnet tidligere fordi han ønsker mere voksentid på kvelden er jo det er legitimt ønske. Ingen av tidspunktene dere foreslår er horrible, så dere må nesten bare forsøke å bli enige om hvordan dere skal gjøre det fremover. Lykke til:-)
♥sebastian3003♥ Skrevet 13. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 13. mars 2008 Strengt tatt er det jeg som bestemmer hva som er riktig for vår gutt og legge seg. helt enig at han skal være med å bestemme, men han må ikke gå over hode mitt og plutselig bestemme seg for ting, når det er jeg som legger han, og jeg som står opp og har han hele dagen. Greit at forandringene er til det bedre, men gutten er 2 år, hvorfor kunne ikke han hat egne meninger fra begynnelsen av og ikke la moren plutselig fortelle hva som er riktig.
solstråle69 Skrevet 13. mars 2008 #9 Skrevet 13. mars 2008 Sånn er livet, ting forandrer seg! :-) At du virkelig mener at det er du som bestemmer, synes jeg forøvrig er litt "merkelig" for å si det pent...
mamma mitt Skrevet 13. mars 2008 #10 Skrevet 13. mars 2008 Kanskje mannen din ønsker å ha litt tid på kvelden med deg alene, hvis han er på arbeid er han kanskje sliten kl 1900 og vil ha litt tid med deg alene? Samtidig er det ikke noe artig for deg hvis du er hjemme å stå opp med mini kl 7 om morningen heller? vanskelig det der hvis han vil ha slike rutiner får han ta mini med seg ut og leke etter middag slik at du kan få et par timer aleine da. Ikke enkelt men du må nok ta en prat med din samboer for å finne en løsning, lykke til.
♥sebastian3003♥ Skrevet 13. mars 2008 Forfatter #11 Skrevet 13. mars 2008 jeg sier ikke at det er jeg i forholdet som bestemmer, men at det er vår hustand som bestemmer hva som er rett eller galt for når vår sønn skal sove.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå