Gå til innhold

Hvordan sjekkes hørselen til barn ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi mistenker at jr på 4 år hører dårligere nå enn før. Det har blitt ille de siste månedene - og vi må til stadighet gjenta det vi sier. Vi avfeide i begynnelsen med at alle har en "Hæ" alder. Men nå kan jeg se rett på han, snakke tydelig og klart - og likevel sier han "Jeg hører ikke hva du sier mamma..."

Men hvordan sjekkes egentlig hørselen til barn ? De er vel ikke helt klar for en sånn lydtett boks med trykkeknapper enda ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har apparat med lyd enda. Er de store nok, har de høretlf på. Hvis ikke, flytter de rundt på det andre apparatet.

"Hæ" kan være en uvane eller ørevoks i beste fall. Lykke til!

Skrevet

Takk for det. Ja Hæ kan være en uvane, men nå er det også "kan du si det en gang til" og "Jeg hører ikke hva du sier" - har derfor lyst å djekke det ut.

Skrevet

Hei! Be om henvisning til spesialist om fastlegen ikke er vant til å utføre hørselstest på små barn. Hos ekspertene er de godt vant med å teste selv ganske små barn. De får høreklokker på og trykker på en knapp. Det er utrolig hvor kjapt de faktisk skjønner poenget med det. Dersom de er for små til dette, så kan de få høreklokker og et sett med klosser som de kaster enkeltvis ned i en bøtte ettersom de hører lyder. Så dette kan ekspertene. Min yngste (4 1/2) sjekket hørselen med høreklokker og trykk-knapp for kort tid siden og det gikk så fint så.

Du kjenner gutten din best. Dersom du mener at han hører dårlig, så gjør han gjerne det. Start imidlertid hos fastlegen. Det kan jo blant annet hende at han har en klump ørevoks i øret som når den er fjernet vil gi ham bedre hørsel.

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...