Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hører ikke til her - er bare på 1.tri foreløbig - men jeg har et spørsmål som jeg tenkte dere her inne kanskje hadde peiling på.

Er det noen her som vet hvordan det fungerer med valg av sykehus? Jeg ønsker å føde ved et annet sykehus enn det som ligger nærmest hjemstedet mitt - jeg ønsker å føde ved sykehuset i byen der jeg egentlig kommer fra. For å gjøre det enda mer komplisert, ligger disse to byene i to ulike helseregioner - henholdsvis Nord-Norge og Trøndelag. Er det noen som vet hvordan dette fungerer? Jeg har skjønt at jeg selv må ta kontakt med sykehuset for å be om plass - når bør jeg gjøre det? Hvem tar jeg kontakt med? Jeg er bare livende redd for den grusomme veien til sykehuset der jeg egentlig skal føde, og i tillegg har jeg termin i oktober - med litt overtid blir det fort nesten november. Jeg takler bare ikke tanken på usikkerheten rundt det å kjøre seks mil på horrible veier - smale og svingete med masse trailere - med is og snø, ubrøytet, sikkert midt på natta. Jeg begynner å skjelve bare jeg tenker på det. Jeg ser faktisk på dette som det verste ved hele fødselen, og slik skal det vel ikke være?! Jeg ønsker å bo hjemme hos foreldrene mine rundt termin, som bor perfekte fem minutter unna sykehuset, med fine veier.

Noen som vet om dette går an i praksis?!?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten at jeg kan svare 100%, så vil jeg tro det går ann, siden det er fritt sykehusvalg. Da jeg var på første kontroll i svangerskapet, spurte legen min om jeg ville føde på A-hus, som er det nærmeste her jeg bor. Her fungerer det ihvertfall sånn at det er legen som sender inn søknad/papirer til det sykehuset du vil føde på (mulig det er annerledes andre steder??).

Jeg tror jeg ville hørt med legen, når du skal dit, evt. ta en telefon og hør. Hvis du har vært på første kontroll, snakket dere ikke noe om dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...