Gå til innhold

Hvis jeg dør - testamente - overformynderiet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og BF har snakket om å skrive testamente. han har livsforsikring på 3 mill. Jeg har 1 mill.

Pappan eier jo også huset som nok har 1 mill i friverdi.

Pappan sier at hvis han dør, skal sønnen vår arve alt, men at jeg skal få heve rentene og bruke de som jeg vil, fordi han vet at det vil komme andreas til gode.

Hos meg er det foreløpig kun den ene millionen å hente.

Vi vil gjerne at pengene skal gå til studier og bolig... Regner med at pappan vil at de skal investeres trygt.

vi vil også sette en aldersgrense på å heve evt resten. kanskje 25 år. Jeg har sagt klart i fra at selv om det er BF sine penger vil jeg gjerne være med å bestemme at vårt barn ikke skal disponere så mye penger som 18 åring.

Han vil at rentene jeg skal heve skal gå inn på sønnen vår sin konto. - At det er hans penger, men at jeg kan heve de.

Hva hvis rentene gir så mye penger som 75 000, vil overformynderiet ta pengene igjen da eller?

Overformynderiet vil vel følge et slikt testamente?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I vergemålsloven står det at overformynderiets ansvar bare skal gjelde dersom annet ikke er bestemt.

Så dere kan skrive i testamentet at dette ikke skal gå inn under overformyderiets forvaltning.

Se her så finner du litt mer:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=361858

Skrevet

En annen ting å tenkte på angående dette er evt formueskatt. Det er foreldrene som lignes for barnas formue.

Ei jeg kjenner arva et stort hus som 11-åring, testamentert fra en gammel grandonkel eller noe slikt. Overformynderiet kom inn i bildet. Huset ble solgt og pengene satt på konto. Mora var alenemor og hadde gansk dårlig råd i utgangspunktet. Hun ble da tillagt jentas formue i ligning sin, og mått betale masse formuesskatt, noe hun ikke hadde råd til. Var masse styr i flere år og frem og tilbake med overformynderiet for å få ut noe av jentas penger til å betale noe av skatten. Dette gikk en lang periode utover hverdagsøkonomien til den lille familien.

Skrevet

det var nyttig informasjon.

som jeg også har sagt til han. selv om vi ikke bor sammen noe mer, så er det viktig at han tenker på at jeg skal kunne forsørge sønnen min på best mulig måte. - ikke at jeg skal ha pengene, men at han tilgodeser meg noe. evt skriver hvordan de skal brukes.

også at jeg får retten til å kjøpe huset, som jeg hater å flytte fra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...