Gå til innhold

Overgangsriter er da vanlig i alle kulturer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg undres over de som mener at det kun er den kristne dåpen/ konfirmasjonen som er gyldig, og som omtrent beskylder de som har til eksempel en navnedag om å gjøre det for gaver/ penger etc.

I tillegg ser jeg det er et innlegg som går på det å ikke være kristen å feire jul.

Dette er da svært historieløst da feiringer i forbindelse med fødsel, overgang fra barn til voksen etc. har vært vanlig lenge før en fikk et monoteistisk trossamfunn. Selv steinalder mennesker hadde dette i forbindelse med bla. begravelser.

Jul og påske er høytider som i utgangspunktet var hedenske høytider, mange samfunn til og med oldtidens egyptere feiret at solen snudde og at våren kom. I dag ser en tydelig dette ved at påsken blir marker ved egg og høner, tegn på at nytt liv begynner. Den norske julen bærer stort preg av hedenske skikker ved nisser og geiter.

Om ikke annet så er det vel heller vi hedninger som burde være fornærmet for at kristne har overtatt de hedenske skikkene og ikke omvendt. Lenge før Jesus fantes det jo bla annet skikkelser som Dionysos som bærer mye av de samme mytene som Jesus.

Jeg synes da at alle bør få lov til å markere disse ritene slik de vil om det heter navnedag eller dåp,og alle kan basere livet sitt på den bok de vil. Om den heter bibelen eller Donald Pocket spiller da liten rolle. Men før en sitter seg på sin høye hest og erklærer alt som kristne skikker - så kan det være en ide å kjenne litt historie først.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mye uvitenhet ute å går ja.. og alle som døper fordi de ikke kan tenke selv men gjør det av en så enkel grunn at alle andre gjør det og at det ikke betyr noe at det er et religiøst budskap i dåpen..

Ja da forstår jeg at det skrives mye dumt..

Hadde jeg vært kristen og sett så mange døpe barna sine uten å ofre en tanke på handlingen de gjør hadde jeg følt at min tro hadde blitt krenket..

Mulig de fleste ikke tenker slik fordi det er om å gjordt å få flest mulig til å gjøre det samme.. så da betyr det vel kanskje ikke noe hvor bevisste folk er sine handlinger..

Skrevet

jeg mener nå at vi lever i et kristent land og hvorfor er da ikke døpe?

ja det er vanlig i med ritualer i andre kulturer, men kalles det kultur å ha dåp og komfirmasjon i regi av humanetisk forbund?

Skrevet

Du er svært lite opplyst anonym 16:51

Skrevet

Påske er inga hedensk høgtid. Den har sitt opphav frå jødene da dei feira utgangen frå Egypt.

Skrevet

De feiret også i Oldtiden at våren ankom, det at de senere har plassert en kristen høytid på samme tid betyr ikke at denne feiringen oppstod ved jødendes utgang fra Egypt.

Jeg skjønner dette kan virke forvirrende på mange, da disse religiøse høytidene står sterkt i Norge.

Det er også derfor jeg benytter det mer allmenne riter i innlegget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...