Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

med barnesete med kjøreretningen i framsetet der d er airbag? Bare lurer, vi har en ekstra bil uten bakseter m airbag nemlig.. (Setet står i den andre bilen) D står kun at d er forbudt forbudt med barn i barnesete mot kjøreretningen, framme der d er airbag..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

de må være over 140 cm hvis de skal sitte ved airbag fordi ellers kan den treffe på feil sted på kroppen hvis den løser seg ut...

Skrevet

Det er ulovlig og farlig! En airbag kan ta livet av et lite barn, uansett om det sitter forovervendt eller bakovervendt. Dere kan imidlertid koble ut airbagen! Det koster rundt en tusenlapp å få gjort.

Skrevet

Det er bare mot kjørerettningen som er ulovelig, har vel noe med at bilstolen blir kastet bakover...

Skrevet

upz...

Var sikker på at det bare var bakovervent! Det er bare der det er advasler, både i bil og bilstol

Skrevet

Ok. Men hvorfor står d ikke d i bilen da?? Når d står at d er ulovlig med sete bak-fram? Står også at hvis man skal ha sete der, så må d stå forovervendt med passasjersete så langt tilbake som mulig..

Skrevet

takk for svar. nå har jeg sjekka ut på trygg trafikk der d står at man bør ikke sitte forovervendt der d er airbag, hvis barnet er under 140 cm, og ALDRI bakovervendt der d fins airbag.. Da d kan være livsfarlig.

Gjest irismor
Skrevet

Om det er lov eller ikke det vet jeg ikke.

Men i de fleste nye biler så kan airbagen i pasasjersetet enkelt skrues av med en bryter enten foran eller mellom setene.

Gjest Morn du
Skrevet

Jeg er veldig sikker å at det er ulovlig bakovervendt(helt sikker på det da), men det er lovlig forovervendt, men det frarådes på det sterkeste å ha det forovervendt der det er airbag også. Krasjer du da er vel ungen rimelig hardt skada eller død..

Hadde en "diskusjon" med en mor i barnehagen i fjor om airbag. Hun ville ikke koble ut airbagen de gangene ungen skulle sitte der, for det var jo ikke sikkert at hun kom til å huske på å koble den inn igjen..

Og det var jo ikke særlig farlig, for hun hadde snakket med en politimann som sa at airbagen var farlig for de barna som ikke hadde lange nok ben, altså ikke hadde ben som "hang nedfor" setet..

I grunn rimelig oppegående ellers, men da ble jeg noe forfjamsa ja..

Gjest Morn du
Skrevet

Eller så må man på verksted med mange nye biler også, for å skru av airbagen.

Skrevet

Forovervendt er det ikke ulovlig, derimot er det livsfarlig om barnet er under 140 cm. Hadde reist på et verksted og koblet ut airbagen om ungen skal sitte der innimellom.

Skrevet

Hvorfor spør du om det er ulovlig? Er det ikke mer interessant om det er farlig? Driter i om ungen kan dø, bare jeg slipper bot? Merkelig tankegang...

Skrevet

Aner ikke om det er ulovlig eller ikke, men en airbag er laget til en voksen person, og det er rimelig mye krefter i den. Ungen blir vel rimelig most vil jeg tro... var på trafikksikkerhetskurs for noen uker tilbake, og læreren fortalte at det var livsfarlig for en unge å sitte i seter der det var airbag.

Skrevet

Hva i helvete feiler d deg da? Så utrolig frekt å si noe sånt om meg. D var jo akkurat derfor jeg spurte om d var ulovlig, ergo er d da farlig for ungen. Går ikke an å spørre om ting her inne lenger, når man får sånne svar. herregud altså

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...