Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Mitt navn er Barbro Andersen, og jeg skriver en bok om hva det vil si å vokse opp i en familie med likekjønnede foreldre.

Prosjektet går ut på å skaffe informasjon om familier i denne situasjonen, og å formidle den til leserne der ute.

Mitt mål med denne boken er å bevise at barn med homofile og lesbiske foreldre slettes ikke har det verre eller så ille, som enkelte personer prøver å påstå. Jeg vil vise at et menneskes potensial ikke avhenger av kjønn, og i hvert fall ikke av hvilken legning deres foreldre har.

Jeg er derfor ute etter å høre din historie.

Det jeg er ute etter er vanlige fortellinger om hvilke spørsmål som dukker opp i forbindelse med barns oppvekst og hvordan dere håndterer dette. Jeg vil gjerne prøve å vinkle det i et barnslig perspektiv, og ser gjerne at dere beskriver så godt dere kan hvordan hele situasjonen foreløper seg; spesielt i et tilfelle der barnet spør om noe som kan være vanskelig for deg som forelder å svare på.

Hva sier du til barnet ditt når det spør hvorfor alle andre har en pappa, men ikke dem?

Hvordan forklarer du din legning, og hovedsakelig hvordan ordlegger du deg?

Hva synes barnet om at det har foreldre av samme kjønn? Hvordan følelser dukker opp?

Jeg er også interessert i dyptgående spørsmål som for eksempel:

- Synes du selv at du behandler barnet forskjellig fra det normene tilsier at heterofile foreldre gjør, i så fall, på hvilken måte?

- Hvordan forholder du deg til ditt eget barns legning?

- Merker du selv at du påvirker det på noe slags måte, i den forstand at du glorifiserer det homofile samlivet, eller likestiller du bevisst alle legninger? (Hvis du velger å svare på dette spørsmålet er det viktig at du er helt ærlig)

Min oppfatning er at det ikke er noen spesiell forskjell, men i denne boken vil jeg prøve å sette meg inn i hva barnet tenker og føler. Det er et krevende prosjekt, men jeg har stå-på-vilje og ønsker å bidra på best mulig måte i forbindelse med den pågående kampen for å få i gjennom den felles ekteskapsloven og muligheten for assistert befruktning. Jeg er selv i den situasjonen at jeg ønsker meg barn med min partner – og vil veldig gjerne slippe å måtte reise ut av landet for å oppfylle dette ønsket ;)

Jeg er ikke ute etter navn eller hvor du befinner deg i landet, men historien din, om du vil dele den med meg. Jeg ville dog satt pris på å få med alder på barnet - om du velger å fortelle dets reaksjon på noen av de overstående spørsmålene, eller bare i generell sammenheng. Jeg er ikke ute etter å henge ut noen eller sverte noen – men som sagt; historien din.

Jeg tar i mot alle bidrag med stor takk, uansett om det er tre setninger eller et skriv på flere sider. Så, skriv til meg hvis du har anledning og vil hjelpe meg å vise at vi er like, alle sammen – uavhengig av legning og kjønn.

Min mailadresse er [email protected]

Med hilsen, Barbro Andersen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...